Sommarhäst!

J

juliaostberg

Hej alla bukefalister :)
Nästa sommar tänkte jag och min kompis försöka hitta varsin ponny att ha över sommaren! Vi har lanställe i skärgården, med betesmarker där jag en sommar innan haft häst, det har gått 3 kor där för ett par sommrar sen osv. så att hagen är ju tillräckligt stor, med både bete och skyddande träd som hästarna kan stå under för att skydda sig för regn och sol. Vi har elstängsel med plasttrådar så hästarna kan se det, badkar för vatten osv.

Men vad är kraven på hagen, måste man ha vindskydd/ligghall och är det något man MÅSTE ha i en hage?

Helt enkelt, vad måste man ha i en sommarbetes hage?

Sv: Sommarhäst!

"Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden.
Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap."

från: sjv.se

"Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag."

"När du håller en häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster en tyngd eller annat hindrande föremål vid hästen. "

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 903
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar