Sommarhäst

Gotthard

Trådstartare
Hejsan :)
Jag är just nu super glad, ska för första gången hyra sommarhäst ungefär 2 veckor :banana: Jag skulle vilja ha massor av tips av er om allt möjligt som man ska tänka på !

Först en liten presentation av mig:
Jag är 13 år, har ridit i 5 år och "jobbar" i ett stall 2 dagar i veckan där det oftast blir så att jag tar hand om teorilektioner för småbarn(6-8 år gamla). Rider lektion 1 dag i veckan och får även ridlektioner på det stallet som jag "jobbar" i ibland. Jag har haft en medryttarhäst och är nu skötare på en unghäst som är 3 år, jag kommer även vara med och rida in honom :) Jag har gått på ridläger nästan varje sommar (1 vecka) och ridit en del olika hästar.

Vi kommer ha hästen i västerås vid vårat landställe i ett stall nära oss, eller så blir det så att vi har de(kommer låna en häst till som sällskap isf) på våran "gräsmatta" (som just nu ser ut som en åker pga de elaka vildsvinen :mad:) som är som en mellanstor hage.
Det är absolut inte lika gropigt som det är på bilderna, vi har fixat det mesta av den så kallade gräsmattan.... och det är detsutom bilder från tidigt på våren när vildsvinen precis grävt upp hela mattan...

Bilder på "åkern":
http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPhotoCategory=57039&idPhoto=848722&idHomepage=40311

http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=57039&idPhoto=848723&idHomepage=40311

http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPhotoCategory=57039&idPhoto=848724&idHomepage=40311

Har ni några bra förslag på hur mycket jag ska rida?
//Jenny :laugh:

Sv: Sommarhäst

Hej!
Kul att du ska få ha sommarhäst.
Jag tycker personligen att en sommarhage ska vara större än åkern som var på bilderna, men å andra sidan så kanske hästen du ska ha går i sommarhage när du inte har den resten av sommaren. Tänk på att om du ska ha två hästar i den hagen och du inte har möjlighet att ta in dom vid dåligt väder ska det finnas skydd i form av träd eller det bästa, vindskydd samt att stödutfodring är nödvändigt för att betet inte kommer att räcka för två hästar.

Till ridningen, är hästen igång så tycker jag att du kan rida varje dag men undvika att rida mitt på dagen då solen skiner som starkast. Är den inte igång så tycker jag att du ska samråda med ägaren till hästen och fråga om råd och så som passar till just den hästen.

Hoppas att det går bra!

Äppelträden brukar skugga nästan hela "åkern" vilket är skönt på sommaren, vi kommer även fixa ett litet vindskydd :D

Jag har en fråga till:
Jag funderar på att hyra Pelle(unghästen) eftersom vi kommer väldigt bra överens och jag är inte ute efter annat än att rida i skogen och mysa med hästen, men jag har även tillgång till att hyra en annan häst som jag gillar. Den andra hästen är äldre och som jag känner ganska väl men inte gillar på samma sätt... Båda är ca 135 cm i mankhöjd. Nu blev det lite krångligt, men vad tycker ni?

Tips tack!

Hejsan svejsan alla där ute!:)

Jag ska hyra en häst på ridskolan nu i sommar(2 veckor:love:),en halvblods valack, Wilmer(Fux m.stjärn f.1990 e.Galloways Ue.Bayard)och nu vill jag gärna ha lite tips om vad som kan vara bra att tänka på.Jag är 15 år(blir 16 i december),hyrde häst från ridskolan förra året,men det blev en tragidi:cry:,Katja som jag hyrde då blev sparkad och benet blev brutet!:cry:.. Men NU till denna sommaren!,Som sagt så ska jag hyra Wilmer,han är pigg att rida,han gillar att hoppa(kan bli lite hett,men lyssnar bra på skänklarna),han är duktig i dressyren med.Jag har ridit sen jag var ca.6år och har haft egen ponny(Som också fick avlivas,2005 pga spatt)...

SÅ kom med tips på olika övningar man kan göra, o.s.v.!:bump:

Ursäkta om det blev långt!
Mvh Nougat

Sv: Tips tack!

Säger som Pernilla_ Tänk inte på träning utan njut bara av tiden! Långa turer i skogen=)

Sv: Tips tack!

jaa,man får hoppas at det blir en fin sommar!:D

ni alla får ha en bra sommar!:)

några allmäna tips?

om ni har mycket vildsvin i trakterna kan det kanske vara en ide att skaffa viltstängsel, alltså så att vildsvinen inte kan ta sig in i hagarna, det finns lite bestämmelser osv kring det, bla ska det vara minst 6 trådar, dock vet jag inte hur högt och lågt de måste vara men det kan ju kanske vara värt att kolla upp.

Om de bara ska ha hästarna i fjorton dagar, så kan det bli LITE mkt jobb om man bara ska tänka på "vad som KAN hända". Det är inte så stor mening med att slå upp järnridå, flytta scandinavium och bygga upp ett palats med kristallkrona för fjorton dagar. :rofl:

Jag säger som de andra till er som ska ha sommarhästar, kort eller lång tid. NJUT av sommaren och rid när det är som svalast, det vill säga före 07.00 och/eller efter 21.00.

Men Jenni, jag fattar inte. Får du VÄLJA mellan Gotthard och Pelle??? Det var värst^^ Med tanke på hur mycket du har pratat om Pelle den senaste tiden ska du väl ta honom. Om du känner dig säker med honom. Du har ju inte ens ridit honom än, eller har du det? (Lite efter i uppdateringarna...) Kolla med M om du inte kan få lite betänketid. Kram Tahoi

Hah, ptja så kan man ju resonera, antagligen fixar man staketet INNAN hästen kommer så man kan njuta när den väl är där. Personligen skulle jag aldrig kunna leva med mig själv om hästen blev uppkäkad :angel: bara för att jag ville njuta eller slappa lite extra veckan INNAN hästen kom, men sån är jaag:p

Det finns flera hundra blodtörstiga vildsvin (vars huvudsakliga föda är människor och ardennerhästar) i olika konstellationer, samt VARG (och det vet väl alla att vargar äter både hästar och människor som huvudsaklig föda) inom 5-10 km från "mitt stall" där jag haft min häst i snart fem år, 365 dagar om året, varav hage cirka 5-12 timmar/dygn i vanliga hagar med trästolp och två trådar. Sommarhagen, samt förbeteshagen har inte ström... Ingen av våra hästar har blivit uppätna av vare sig ekorrar, vildsvin eller varg.

Haha, joo... Viltstängsel till grisar brukar vara ganska onödigt faktiskt, om man inte menar att det ska finnas något kvar som håller hästarna inne. Kanske finns det någon möjlighet att hålla dem utanför med en rejäl eltråd med ordentlig ström i men där grisarna går igenom här brukar det inte vara mycket kvar av staketet oavsett vad man sätter upp :P

Vi har haft mycket grisar här i närheten och de är ungefär lika rädda för hästarna som hästarna är för dem om grisarna inte har ett rejält fel i skallen. Däremot har en gammal bonde här sagt att han hade trägrind till sina hästar för mååånga år sedan. Den fick han laga många gånger när grisarna kom fram sa han :rofl:

TS: Njut av sommaren som "hästägare". Håll dig undan för de värsta soltimmarna och om ni har mycket broms skulle jag absolut samla på mig ett lager flugspray/bromsblockerare. Mina hästar sparkar nämligen mot de största bomsarna och det är en lite otrevlig upplevelse när man inte är van vid det, för att inte tala om de stackars hästarna som får stå ut med betten. Långturer i skogen är verkligen att rekommendera när man har möjligheten, hur mysigt som helst!

Rid i skogen, rid på fälten, rid ut barbacka... :) inte träna alls, ha bara roligt! Är det sommar ska man inte göra något vettigt allt ;)

Med medryttarpållen brukar jag tillbringa sommaren med att rida ut långa, lugna turer. Och jag brukar "parkera" honom på ett fält, i skuggan av några träd, och låta honom gå och beta där, medan jag ligger ner på hans rygg - antingen på rygg eller på mage, med huvudet mot rumpan :D supermysigt! Och rid på kvällen, vid 6-7 :grin:

Nejnej! Nu har du fattat fel xD Jag menar som ett annat förslag är Jeppe eftersom jag gillar han också. Gotte SKA (vet inte om M är med på det ännu, men det fixar jag:devil:) hänga med som sällskap xD

åh va mysigt!:):love:
Jag kanske också ska hyra häst någon vecka i sommar. Min kompis har hyrt typ 4 gånger innan på de stället så det kommer nog inte bli något problem. Men först måste vi hitta hästar att hyra. Vi tänkte hyra från samma ställe som hon har gjort innan men hon har inte nummret..:angel: Det löser sig nog för det finns några andra som har hyrt innan där också som säkert har nummret.
Oj blev en liten historia:angel: Längtar!:laugh::idea:-lampan

Hoppas att du (och jag) får en superbra tid med hästen/arna! :bump::laugh:

Stopp och belägg, Jen!
Få du ha TVÅ av hästarna? Det är ju helt underbart, grattis! Lycka till med hästarna, och låt mig hälsa på nån gång, så ska vi (jag) nog passa på att köra in pållarna när vi ändå är igång...:devil: Nä men allvarligt talat, släppa mig lös med sele och rem så får väl häststackarna ont i huvudet av allt de måste lära sig. När vi ändå håller på kan vi ju smäcka in lite skänkelvikning... Närå, jag skojade bara...;)
Lycka till, och slå upp lite tråd i god tid. Skaffa ett aggregat också, och grindhandtag. Glöm nu inte hälften:D

PS. Flyveil och myggmedel... DS.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på sadeljakt, efter dressyrsadel då hans inte ligger så bra. Under tiden så rider jag i hans hoppsadel (ej utprovad, endast...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama