Sommarfoder

majola

Trådstartare
Vad gör jag nu då?

Min ena häst skulle byta müsli nu, men jag har var förstås sent ute. Har mätt och räknat och kommit fram till att det skulle räcka precis lagom för att fasa över från den gamla. Så ringde jag till ÅF idag, och de har inget foder hemma! Det hade man ju kanske kunnat räkna ut så här under betessäsongen, men inte jag inte...

Vad ska jag göra nu då? Jag vill komplettera havren med ett fädigfoder för att undvika att han blir alltför prillig. Dock tycker jag att fibergi müsli (som han får nu) är för dyrt. Med tanke på hökvaliteten kan jag ge nästan vad som helst. Det enda problemet är mineralerna. Är det någon idé att ens räkna på dem så här över sommaren när hästarna äter gräs också? Så mycket kan väl inte hända på några månader?

Om jag antar att han äter 6 kg hö om dagen + lite gräs (vi har inte så mycket) och ger följande kraftfoder:

0,4 kg havre
0,5 kg hippo müsli
0,4 kg betfor
0,2 kg kli
0,1 kg miner grön

så blir mineralkvoterna:

ca/p: 1,5
ca/mg: 2,2

Ca: 100%
P: 90%
Mg: 120%

Detta är ju alltså räknat utan gräs. Tror ni att det är ok under sommaren?
 
Så betryggande! Då får jag kasta mig iväg och handla imorgon så att lilla hjärtat inte behöver svälta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
747
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp