Sommareksembehandling nu på hösten?

Islandstok

Trådstartare
Nu närmar det väl sig ändå slutet av knottsäsognen.
Hur ser er eksembehandling ut såhär mot slutet?

Jag har fuskat med att schamponera och tvätta hösten nu de senaste veckorna och nu är det ju så kallt (12-13 grader) om kvällarna när jag kommer till pållen så det känns kallt för henne att stå och tvätta henne, men kanske bara jag som människa osm tycker :) Smörjer in med PROB olja kanske var tredje dag och har täcke på dygnet runt, får stå inne några nätter i veckan eller ibland bara en stund på kvällen när det är som värst knott ute.

Men nu börjar täckena bli äckliga och trasiga och jag läängtar till oktober så vi slipper dom! :)

Det är min första sommar med eksemhäst, hur länge brukar man få hålla på med täcke och smörj in på hösten??

Berätta om er eksemsommar :)
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Min förra pålle hade eksem. Jag tvättade honom med grönsåpa och smorde sen in kylbalsam. Det hjälpte jättebra.
Jag började i mars månad och höll på tills november. Visst, det var jobbigt att tvätta, laga täcken. Tvätta pållen och smörja in. Men man hade ju liksom inget annat val.
En gång fick jag snagga manen men sen behövde jag inte det sen jag började med kylbalsam. PROB-oljan hjälpte inte på min pålle alls. Men det är ju så olika så det är till att prova sej fram.
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Jag brukar ha täcke tills knotten är helt borta. Det märker man själv, ibland hänger dem kvar långt in på oktober, ibland försvinner dem i oktober. Nu på hösten så brukar jag låta hästen vara utan täcke och sedan ta in den i stallet till natten.. och ha på flugspray innan jag släpper ut hästen,
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Vi släpper huvan när regnperioden börjar här hos oss, men täcket behåller vi så länge vi ser oknytt i luften - vilket hittills har betytt till början av november :crazy:

Pålle har inte så mycket eksem så vi smörjer mest med något klådstillande (Vegebom, AVS4, Aloe Vera). Vi duschar honom alltså inte så ofta, men skulle jag göra det så här års så skulle jag välja en solig dag när vi kan ut och gå med ett fleecetäcke på tills han torkat. Däremot har vi (minst) två eksemtäcken så vi kan byta och tvätta dem när det blir för skitigt... :grin:

Och så switchar vi typ var 4:e vecka, någonstans läste jag att klåda pga älgflugor (som vi har massor av här) kan misstolkas som eksem och att switch kan funka mot dem också. Vi tar alltid in dem på natten, knotten är bara en anledning, och jämfört med många andra ställen vi stått i förut har vi lindrigt mycket knott så vi sprayar inte med något annat.
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Jag har fuskat med att schamponera och tvätta hösten nu de senaste veckorna och nu är det ju så kallt (12-13 grader) om kvällarna när jag kommer till pållen så det känns kallt för henne att stå och tvätta henne, men kanske bara jag som människa osm tycker)

Jag tror visst att hästar kan tycka att det känns kallt när vi duschar dem - när pälsen är genomblöt förlorar den ju sin värmeförmåga. Å andra sidan känns det nog skönt att kyla benen efter ett ridpass...

Men varför tvätta hela hästen, tror du inte det räcker att du tvättar man och svans? Jag vet att det är svårt att tvätta manen utan att halva hästen blir våt, men gör så gott du kan... Tycker Popcorns tips med såpa är bra - såpa är återfettande medan vatten faktiskt torkar ut huden och torr hud kliar ju! Sedan blir det sår i huden när pålle kliar sig och då kliar det ännu mer...
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Ja mitt under sommaren har jag tvättat hela hästen eftersom hon har kliat sig lite varstans, men det är nog som du säger att det räcker bara med man och svans nu, men ja manen är ju svårt att inte blöta ner hela hästen :D Men man får välja en solig dag!
 
Sv: Sommareksembehandling nu på hösten?

Sen kanske man ska tänka på att inte tvätta så mycket nu när hästen dels sätter sin vinterpäls och den har ju oxå ett skyddande fettlager på pälsen för att skydda framöver under vintern.

Jag kan tänka mig det räcker nu med att ta av täcket ofta, gärna varje dag, och borsta igenom hästen ordentligt, hålla den ren helt enkelt under täcket så gott det går.
Kanske inte smörja in med väldigt feta salvor som drar åt sig smuts. Tips är AVS14 som inte är speciellt fet, lindrar och mjukgör men inte direkt drar åt sig smuts.

När hästen väl får av sitt täcke kommer den behöva sitt skyddande fettlager på hårstråna så tvätta inte bort dem hela tiden......

OM hästen hade en sandgrop att rulla sig i hade det varit toppen, lika effektivt som en tvätt ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 968
Senast: Korven
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp