Sommareksem!

T

TurboDevil

Har nu sökt runt på forumet på sommareksem men hittar inte riktigt svaren på mina frågor så jag startar en egen tråd.

Idag åker jag iväg och hämtar en sällskapsdam åt min herre. En shettiskorsning som är 8 år. Stoet har stått på en ridskola där jag jobbar och jag köpte ut henne pga att hon inte fick den vård hon behövde för sitt eksem. och jag är beredd att betala ganska stora summor med pengar för att hästen ska hålla sig fri från sitt eksem!
Nu till frågorna!
Vad kan jag göra för henne på vinterhalvåret för att hjälpa henne inför nästa säsong?
Hört om alger,vitlök och äppelcidervinäger är det något jag kan ge och å sånna fall i vilka mängder?
Har hört om en supersalva som man kan köpa på internet kommer ej ihåg namnet Ökzon eller nått sånt :confused: Tänlte inhandla den inför nästa säsong hjälper den?

Sen får ni givetvis berätta allt ni kan om eksem och era egna erfarenheter för jag vill bara att lilla pluttan ska ha det bra och i den mpn det går slippa klia sönder sig!

Sv: Sommareksem!

i år har min häst fått vitlök (ungefär dubbel ranson :D) och nu är det nere på "normalt" igen, vi har börjat med alger och vi får se hur det fungerar, sen kan vetrinären skriva ut en salva som heter nåt långt o krångligt, typ bensylis bensoas ngt men det fungerar. har även hört om folk som använt aloe vera

Sv: Sommareksem!

TurboDevil skrev:
var köper man allt detta?

vitlök+alger finns väl i de flesta foderaffärer
salvan skrivs ut av vet. så de hämats på apotek
aloe vera vet jag inte, eftersom vi inte använder det, men det finns väl försäljare, sök på internet lr nåt

Liknande trådar

C
Hästvård Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama