Sommareksem...

S

Soffilive

Snart är våren påväg och jag som har eksemponny är ute efter något nytt botemedel att pröva.. Har tidigare haft Nylanders hästkräm vilken var effektiv de två första åren men jag tycker den blivit sämre... Någon som har förslag på något annat? /Sofia

Sv: Sommareksem...

Jag rekommenderar ett exemtäcke som skydd mot både sol, insekter och hästens kliande. Sen provade jag Aloeveragelé på min exemhäst i somras och tyckte det funkade bra. Inte alls så kladdig som nylanders utan väldigt lätt att massera in. Finns även i flytande form att ge hästen i t.ex. betfor, dock lite jobbigt eftersom dagsdosen skulle delas på 3-4 doser om dan för bästa effekt. Jag brukar även tvätta hästen ofta för att få bort mjäll, hudflagor och gammal salva. Lycka till!

Ökozon ! är jätte bra (dyrt!) men bra, om jämför hur mycket salvor o spreyer man köper så har man ändå fått igen pengarna.
Det innehåller allt du behöver under sommaren shampo, foder tillskott, salvor och spreyer det behandlar alltså både utsidan o insidan något annat behöver man inte.

Givetvis eksem täcke, alovera sprey o gel är oxå bra om dom får små sår eller liknande, man kan även ge vitlök i fodret är oxå ganska effektivt.
Sedan är det alltid bra o bada o tvätta dom mycket under sommaren så att man får bort gamla rester av salvor osv. (sådant kan oxå klia)samt hålla eksem täcket någolunda rent.

PM:a mig om du vill veta mer om ökzon!

vi hade en ponny med tämligen svåra eksem som blev nästan helt bra med tillskott av alger från Alg.Börje.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 033
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 550
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?