Sommarbete?

Sv: Sommarbete?

vi släpper ut dom nån gång i mitten av jun o tar in dom från sommarbetet när det blir minus på natten

Piraja skrev:
Mina hästar arbetar hela sommaren. Dom får vintervila istället. I augusti ställer jag hästarna hos syrran som då får underhålla dom.
Eeeeeh...var nog inte riktigt vaken när jag skrev det här inlägget:angel: ...självklart går mina hästar ute, dygnet runt, under sommaren...så tidigt som möjligt får dom börja med det och så sent som möjligt på hösten stallas dom in...men dom arbetar alltså under tiden;)

Vi släpper dom i april-maj och tar in dom i september, då är de runda och fina kan jag lova :angel:

Jag släpper ut dom från 1 maj till början av oktober.
Beroende lite på vädret. Kan förskjutas något.
Hingst ungen åker till hingst bete.

Min pålle går inte på sommarbete. Funkar inte, för det är ju tävlingssäsong då. Han får vila på vintern i stället.
De hästar jag har haft har inte orkat med att tävla och gå på bete samtidigt, gissar att det beror på att de hellre sover på dagen och äter på natten på bete, och då sabbar man ju den rytmen när man tävlar.
Dock går han i gräshage morgon till kväll på sommaren, men han sover inne.

Nu har jag en tvååring så vi har bara hunnit med ett bete än så länge. Jag hade honom ute från mitten på maj till slutet på augusti på ett mycket bra hingstbete förra året.

Jag hoppas på att hitta en lika bra bete detta året med och då kommer han få vara ute från maj till september om det går bra.

Vi har taskiga hagar (rena gräshagar, 2 st ca 1 h vardera), men hästarna släpps på dygnet runt bete i juni ungefär, och i år gick de ute tills början på november. Iår har vi fått en till hage som ska sås och fixas till, som är 0.8 h stor. I somras gick där tre ston, två av dem under inridning, den tredje reds som vanligt. I sommar fölar två av stona, så de två får helsemester iaf.

Från Maj till slutet av September är det dygnetrunt vistelse i hagar från 7½ hektar upp till 22 hektar.
Nu är det ju bara shettisbrudarna kvar, men när jag hade lite större ridhästar, så reds de även under den perioden regelbundet.
Helsemester har mina hästar hela Juli månad, då vi bärgar allt hö och ensilage.
Mina hagar är i kuperad teräng med både skog, berg och dalar. Alla hagar har naturliga vattendrag med bra vattenkvalitet.

Enligt "skalan" ligger väl mina hagar i storleksordningen 10-20..

Vi brukar släppa ut hästarna när vädret tillåter, är underlaget bra och de är + grader får de gå ute. De brukar märkas väl på mina hästar när de inte vill gå in :) . sedan är de samma när de ska in, väder och underlag. På våren-hösten kan de regna en del då kan de komma ut el in senare på bete, mest för att underlätta vid ridning och även för de trampar upp så mkt.

Sommarbete och sommarbete. Jag har så få hästar att betet hinner växa ikapp och förbi. Och de går på samma marker hela året så ingen invänjning behövs. Däremot kan jag behöva hushålla med betet under juni månad då en har fångkänning.
Tyvärr blir det helsemester de dagar då solen skiner, vi har gott om alla flygfän som finns och de huserar dygnet runt. Från höskörden och fram till mitten/slutet av augusti sticker man inte gärna ut näsan. Hästarna, de bosätter sig i lösdriften.

*knapplån*

Ungefär: Ut i maj och in i september (om jag minns rätt.... tiden beror på väder och vind)
Stödfodras alltid med hö och kraftfoder i början och i slutet av betet.
Får gå in på dagtid vid värsta hettan och bromsattackerna.
Rids hela sommaren (utom "flygfä-anfalls-dagar"), pållen får vintervila ca. jan.-feb. i stället.

Hur många här tycker att det är skillnad på vintervila och sommarbetesvila? Någon som tycker att det är synd om hästar som får viloperider?

// M

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar