sommarbete

N

nogat

Är bara lite nyfiken på hurdana sommarbeten ni har till era hästar? Är det stora ytor?,ängar?naturliga vattendrag?för hela perioden?osv.
Själv har jag turen att ha sommarbeten med allt det där plus en del skog. Hästarna älskar verkligen att komma dit! Går inte att fånga dom på två dagar minst :D
 
Stor hage med kullar och en å som rinner genom. Tyvärr går en stor bilväg och järnväg precis bredvid, men det funkar.

Underbar hage! :love:
 
Stora, naturbeten, vatten drag i ena hagen (har två sommarhagar), en del träd och enbuskar. Hela hagen är i en backe så hästarna får lite träning trots att dom går på bete när de springer upp och ner. :)

Förut växelbetade vi med kor men det går tyvärr inte längre. :(
 
Har tillgång till jättefint bete uppe på en ås, med precis lagom med gräs, kuperad terräng (kommer hem musklade och fina och i perfekt hull), skog, naturligt vattendrag och många kompisar + kossor. Finns inga bilar i närheten, bara underbar natur på stora vida ytor. :love:
 
Ren vall. Platt, platt, platt. Inte en bäck, inte en buske bara massa olika grässorter och klöver - helt öppet.
Fördel: Finns inte en häst som inte lägger på hull (kan vara nackdel också :smirk:.) Mkt litet insektstryck.

Nackdel: inget skydd.

Om vi får tillåtelse av bonden (med tanke på arrendeperioden) så slår vi upp ett skydd för väder och då blir det nog det ultimata betet.

Hittills har de fått gå utan skydd och då har vi tagit in dem när solen gassat och det varit helt vindstilla - dock, de har aldrig visat intresse av att gå in och det är ett gott betyg.
 
Dryga 12 tunnland hagar, mycket kuperade (trots att jag bor i Skåne :rofl: ), mycket gott om bete.
Å rinner bredvid, men det dricker inte mina hästar av ändå.
Nackdel...inga träd i hagen, men samtidigt är det en fördel eftersom vi har mycket mygg och knott....
 
Lite kuperat,
staketet går ca 10-15 m
in i skogen runt hela hagen,
bra bete, ingen väg i sikte.
jag hade hellre haft lite mer kuperad hage,
den är lite platt..
 
Min häst får flytta till en gård som ligger väldigt avsides(omgiven av åkrar, grusvägar och ängar) och sedan är detta omringat av skog vilket gör att där nästan aldrig kommer bilar(mer än häsfolket). Jag har två hagar att välja på. En "änghage" med vindskydd och en liten "skogshörna". Den andra är en stor skogshage där man ibland får gå i flera minuter innan man hittar kusen mellan träden. :p Det enda som saknas är naturliga vattendrag.
 
2 stora fält har vi till hästarna. Det ena är gödslad vall som det tas hö på först, sedan går hästarna på återväxten. Det andra fältet är "bara" hage.
Båda ligger i slänt ner mot en å, så det är kuperat och bra underlag (inte sankt etc.) Inget vatten genom hagen och inte just några träd. Men det ligger såpass bra att det knappt är några insekter alls och det blir lä ändå eftersom det går en ås bredvid.
Tror det blir kanonbra! :)
 
stor äng med enstaka enbuskar och granar, sen är en rätt stor del av hagen skog, och på andra sidan skogen finns en till äng.
finns en till hage som består av en äng och lite skog.
 
Min häst ska gå halva betet i en platt, platt gräshage med en liten å och bara träd i kanten :( Men jag får helt enkelt ha honom inne när det blir för varmt...
Fem veckor ska han gå på ett vackert, kuperat naturbete med mycket träd och rinnande vatten :love:
 
Hm. Hur ska vi förklara detta.. :D

Vi börjar på vintern, då de går i en JÄTTE stor hage, kuperad och med mkt olika skogspartier (bok,gran o björk mest) naturängar osv.
På våren delas en del av hagen bort så att gräset får växa där. Till sommaren tar de hö där, och när höet är väck finns en STOOOOR böljande stubbåker.
Då tas avdelningen bort och hagen blir jättestor igen.
Och så går det runt i vårt lilla kretslopp :D
Förra våren delade vi hagen i två och växelbetade med kor, vilket funkade jättebra så det ska vi fortsätta med.
Jag kan inte förklara hur stor hagen är, men den är minst 4 km staket.

Den andra hagen är också stor, endast naturbete och granskog. Den växlar vi också mellan hästar och kor.

Ingen av hagarna har naturliga vattendrag, så de får vatten i tunnor.
 
Hm. Hur ska vi förklara detta.. :D

Vi börjar på vintern, då de går i en JÄTTE stor hage, kuperad och med mkt olika skogspartier (bok,gran o björk mest) naturängar osv.
På våren delas en del av hagen bort så att gräset får växa där. Till sommaren tar de hö där, och när höet är väck finns en STOOOOR böljande stubbåker.
Då tas avdelningen bort och hagen blir jättestor igen.
Och så går det runt i vårt lilla kretslopp :D
Förra våren delade vi hagen i två och växelbetade med kor, vilket funkade jättebra så det ska vi fortsätta med.
Jag kan inte förklara hur stor hagen är, men den är minst 4 km staket.

Den andra hagen är också stor, endast naturbete och granskog. Den växlar vi också mellan hästar och kor.

Ingen av hagarna har naturliga vattendrag, så de får vatten i tunnor.
 
Sommarpållan kommer att gå i gigantiska hagar över hela fält!
rund som en boll kommer hon att bli...hihi... :D
Tror inte att d va nått naturligt vatten i.
Skog finns det oxå så att dom får lite skugga och skydd från regn..
 
Ena hästen kommer gå på naturbete (ca 60 hekar på södra öland). Ingen skog.
Andra hästen kommer även hon gå på naturbete fast i Östergötland. Milsvida hagar med både skog och naturliga vattendrag (sjö i hagen), sedan flyttar hon till skåne och platta små hagar....

/maria
 
Vi har först ett naturbete...mycket träd, begränsat med bete, därefter en äng (också naturbete) där det inte betat hästar på många år. Den är röjd samt bränd...därefter ska vi flytta dom till en annan gård...där dom ska gå på en betesvall. Vattenfrågan handlar om att: fylla badkar...alltså släpa vatten :D...allt som allt kanske det handlar om ca 3-4 hektar. Men vi har bara 3 hästar så det räcker.
 
Kuperad med en liten bokskog + björkdungar. Bra bete,ca 8 ha där jag har mina två hästar och hagägaren 5 ungstutar.
Några diken men inget vatten utan de har en vattenkopp/pump.

Ti_Ti
 
Ganska stor äng går hon på med sin älskade Hayla :love:! Det är platt och finns inget rinnande vatten (de har badkar) skyddande träd finns runt hagen. Betet finns på gården där jag hyr stallplats och Hayla är bästisen från förra stallet.
 
Inte så hemskt stora ytor men det räcker till 4 hästar från maj till mitten av september då vi börjar stödfodra med hö. Min behöver även kraftfoder från mitten av augusti. Det är mest "vanligt" gräs blandat med klöver (inte för mycket) och maskrosor.

Det finns bete hela tiden men näringsvärdet sjunker.

Inget naturligt vatten men de har lite skog och kullar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 841
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 150
Senast: linlar1
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 119
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp