Sommarbete

K

Krabban

Okej, läste precis första tråden för året om sommarbete (ute i god tid ;)). Iallafall, så handlade det mkt om vad det var för typ av bete och så.

Mitt bete som pålle antagligen ska gå på är betesmarker på kanske 2 ha som ligger som en glänta kan man säga i skogen (bokskog). Det blir "avbetat" varje sommar av hästar (åtminstone de sista åren, vet ej hur gammalt det är). Det är alltså inte odlat i den bemärkelsen. Om man tittar på hur betet ser ut idag så är det ganska långt, lite torrt, ser ut att behövas betas av för att det ska bli grönt.

-Min fråga är hur ska man räkna om man vill fortsätta räkna foderstat på sommaren men vill att hästen ska gå på bete?
-Hur mkt räknar man i att han får i sig/dygn?
-Vilka värden kan man gissa på på ett sådant bete?
-Vilket träningstillägg ska man lägga till? (Jag minns forumet förra sommaren, då handlade det mycket om att hästarna rörde sig nästan konstant i hagen och därför gjorde av med mer än de annars skulle gjort). Han ska väl också gå lite skogsridning och så, hade han stått inne så skulle jag lagt honom på lätt arbete (+20%).

Han är ju rätt så ung (fyra till sommaren :love:) och jag vill ju inte att han ska tappa i sommar :(.
 
Kolla beteshagen noga! Även om det ser grönt ut så behöver det inte vara näringsrikt.

Det andra överlåter jag åt experterna ;)

Kram Favina :bump:
 
Fast jag skrev ju att det var torrt, ingenting om att det var grönt. Jag beskriver alltså utseendet och omgivningen kring betet för att ngn som är kunnig skulle kunna föreställa sig vad det är för typ av bete och ev ge sig på att göra en gissning.
 
Ingen som har möjlighet att hjälpa mig? Vore jättebra i såna fall :bow:!
 
Då skulle jag säga att det innehåller i bästa fall 6-8MJ/kgTs och 50-70g smbrp/kgTs beroende på när på sommaren det är :idea:
 
Mät bukomfånget regelbundet, varje vecka, så ser du genast när han går upp eller ner och kan vidta åtgärder efter det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 804
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp