Sommarbete?! :S

S

Summergirl

Hejhej! :)

Jag tänkte ha sommarhäst i sommar, så, Om dom går på rejält bete, ska jag ge vanligt foder ex. havre betfor + ensilage/Hö mm, eller räcker det med vitaminer & mineraler??:confused:

Sv: Sommarbete?! :S

Du behöver nog bara kompletteringsfordra med ev kraftfoder om du har en häst som är extremt dålig i hullet eller om du släpper sent och har dåligt om gräs. Gräset är extremt näringsrikt i början av betessäsongen och när det växer upp igen efter blomning. Var dock försiktig i början av säsongen så att inte kolik uppstår. Jäst kan vara bra att fordra med i början.

Som bara ett komplement på det du sa om att inte släppa hästen direkt på bete; I mitt stall börjar vi s.k "beta" hästarna någon månad innan dom släpps, alltså låter dem äta grönt gräs ett par minuter om dagen (så länge vi har tid med) innan de släpps på bete. Även för att förhindra fång.

Jag brukar ge min häst (halvblod) 1-2 l havre på sommaren om hon rids för att ge henne lite extra energi.

Ska du ha dina på ett rejält bete som du säger så ska du abolut inte behöva stödfodra dem. Se bara till att de vänjs in så de inte får fång.

Mineraler kan vara bra, finns krafft grön som skall vara framtaget för bla beteshästar. Dock tycker jag att de skall ha en saltsten i hagen. Har för mig att det även finns någon mineralsten man kan ha.

Lycka till!

Malin

Är gräset kort så innehåller det mer näring än om det är långt och har gått i ax. Om den rids ordentligt brukar jag ge lite extra havre och vit/min.

Summergirl skrev:

Jag tänkte ha sommarhäst i sommar, så, Om dom går på rejält bete, ska jag ge vanligt foder ex. havre betfor + ensilage/Hö mm, eller räcker det med vitaminer & mineraler??:confused:

Om det ett "rejält bete" som du kallar det för så ska du inte behöva ge nåt annat foder till hästen (iaf inte om den går dygnet-runt på betet). Möjligtvis mineraltillskott bara, vitaminer behövs inte.
Men är det en svårfödd häst som är tunn (smal) så kanske den behöver lite kraftfoder också. Det är svårt att säga här och nu, det får man anpassa efter hästen och efter hur kraftigt betet är.
Men som sagt, NORMALT sett så ger man inte hästar nåt annat foder under betet. Gräs innehåller allt de behöver så länge det finns gott om det!
De flesta hästar blir mer elelr mindre tjocka av betesgång och man behöver oftast inte ens ge kraftfoder om de rids. Jag brukar bara ge nån näve som belöning efter ridturen!

Summergirl skrev:

Om du rider normalhårt-hårt så kan du ge lite kraftfoder efter ridning, ej grovfoder.

Det finns en mineral sten som väger 2 kg från SP som heter Horse den finns oxå som 10 kg sten och heter då Universal. I den dinns det mineraler.

Det som överutfodras mest på sommarbete är faktiskt mineraler. Bara för en häst strosar på bete behöver den promt inte mineraler, mer än natrium (salt)... Så länge gräset växer och så länge hästen håller sitt hull så kan man nog med ganska bra säkerhet säga att den får i sig det den ska. Skulle det råda allvarlig mineralbrist i hästens beteshage så skulle knappast gräset växa speciellt bra. Jag tycker du först bör kolla hur stora arealer hästen/hästarna ska gå på..Utifrån hästmängd + hektar kan man bilda sig en hyffsad uppfattning om det räcker eller om ev någon stödfodring behövs. Man kan även fråga där hästarna ska gå hur betet brukar vara...Därefter får du hålla koll på hullet. Faller hästen ur så får du givetvis stödfodra. Men jag har nästan aldrig sett något magert skrälle på sommarbete...snarare för feta hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar