sommarbete - hur kraftigt?

C

Carma

Hej. Ska snart släppa pållen på sommarbete och undrar lite om det bara. Han har gått i en mindre, nästan totalt uppäten hage hela vintern tills nu och därför blev jag lite nojjig nu när han snart ska iväg på bete. Så vi lånar en annan hage nu där vi vänjer honom succesivt vid gräs för jag är livrädd för fång mm. Vad jag undrar över är: Betet han ska på är s k naturbete dvs det är inte gödslat och ser ut som en äng med olika örter, hundkex o dyl och når mig upp till knäna ungefär. Är det inte så att ett sådant bete inte är lika kraftigt som ett odlat och gödslat bete? Sen är det en annan sak: :o En del kanske tycker att jag är pjoskig men den risken får jag ta :o Jo, jag funderar på hur pållen fixar att i ena stunden ha kommit in i stallet vid 5-halv 6 varje kväll till att helt plötsligt vara ute dygnet runt i fall det fortsätter att regna så mycket och vara så kallt som det är?Jag menar: de flesta jag känner har ju låtit sina pållar vara ute längre och längre på kvällarna och i ur och skur och det måste ju göra att de blir härdade på ett helt annat sätt än min. :( Jag är verkligen orolig för det här eftersom jag har sett att han fryser när det har regnat det här jäkla kalla regnet en hel dag. Tyvärr kan jag inte låta honom vara ute längre på kvällarna och vänja honom eftersom de andra i stallet vill ha in sina hästar och då blir han ensam. :confused: Usch, vet inte hur jag ska göra mer än att hoppas att det blir bättre väder. Några tips kanske?
 
är det mycket klöver?? annars är naturbete inte alls så kraftigt ¨som gödslat.. bra att du vänjer honom lite långsamt, fång är aldrig kul..

ang om han fryser, så är det väl bara att vänta och se..åk upp några ggr om dagen och kolla läget. fryser han får du väl ta hem honom eller lägga på regntäcke.. ;)
 
:D Jo jag kommer nog att kolla ofta om vädret fortsätter på det här viset. Kanske det finns nån sorts thermo-overall som passar hästar?? ;)
Nej men skämt åtsido: Visst vet väl jag att pållar ska va ute så mycket som möjligt men om de inte är vana vid kallt hällregn dagar och nätter igenom så undrar jag hur pass "farligt" det är? Och när jag ändå är igång: Kan någon ge tips om ett riktigt BRA regntäcke och var det finns att köpa? De jag har höll ganska bra tills jag tvättade dem. Har impregnerat men nu är de värdelösa :devil:
 
Jag tycker att det är lite lurigt med regntäcken. Oftast så vet man ju inte innan att det ska regna länge, och när man vet det är hästen redan ganska blöt. Om man då lägger på täcket ,kommer inte hästen att fortsätta vara blöt och kall?
Med min häst har jag gjort så att har det regnat hela dagen och gör det fotrfarande vid 10 tiden så har jag tagit in honom. Är det däremot inte så kallt och det mest är skurar har han fått vara ute... Har de något skydd, typ skjul eller skog?
Nu har de ju dessutom gräs att käka hela tiden. Men min häst har satt mer päls sen han gick på bete...
 
man kan tydligen aldrig vara tillräckligt försiktig när man vänjer in på bete. Jag är hyper pjoskig när det gäller o vänja in på gräs o min pålla fick fång ändå, då hade hon gått på helbete i 3 veckor.
Personligen tycker jag inte att hästarna ska gå ute om det hällregnar dag o natt i flera dygn i sträck, utan att de har någon möjlighet att torka till emellan, har de bra skog eller nån slags regnskydd då kan de gått gå ute, man får observera om de fryser bara
 
Jo visst e det jobbigt med regntäcken! Men jag lägger såklart inte på täcke på en redan våt häst. Känner mig lite kluven till det här för å ena sidan så känns det som om man är FÖR pjoskig men å andra sidan så är det ett faktum att min häst faktiskt fryser. :( Kom till stallet idag vid middagstid och regnet vräkte ned (hade gjort så hela j..kla morronen. Kallt och blåsigt, ca 9 grader bara, och när jag gick ut till hagen så såg jag hur han frös så han skakade. Hästarna hade väl varit ute ca 5 timmar. Ingen av de andra hästarna verkade frysa så vad jag kunde se. Tog såklart in honom och la en fleece på honom ett tag och gav honom hö. Till saken hör att stallägaren tyvärr släppt honom i fel hage och inte uppfattat att jag ville ha honom i en hage som det finns gott om gräs i och i stället släppt honom där det i princip inte finns något gräs alls i. :( Kanske han inte hade fryst så mycket om det funnits något att tugga på.
De andra hästägarna verkar tycka att jag överbeskyddar honom men visst sjutton fryser han när han skakar som ett asplöv och spänner sig i hela kroppen så att han knappt kan gå :mad:
Vill gärna ha tips på riktigt bra regntäcke. Helst utan för tjockt foder. Kan någon tipsa mig??? :)
 
Betet han ska på är s k naturbete dvs det är inte gödslat och ser ut som en äng med olika örter, hundkex o dyl och når mig upp till knäna ungefär

Hur kraftigt kan man tro att ett sådant bete är då? Behövs stödutfodring?
 
Hej Carma!

Jag har PM:at dig då jag inte vet om man får göra "reklam" här ang ett bra regntäcke som inte ruinerar en totalt :)

Mvh//LG
 
Tror inte det är så dåligt bete ändå så att jag måste stödfodra. Min pålle är väldigt lättfödd ;). Hästarna som går där redan nu är väldigt fina i hullet. Vad jag undrade var väl egentligen mer om det i ett sådant bete generellt är mindre "krydda" i än i ett odlat? Sen när det gäller stödutfodring så är det ju givetvis som alltid annars : Man får hålla koll på lilla pållen så att den helt plötsligt inte "försvinner" :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 482
Senast: Fruentimber
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 948
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 434
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp