C
Carma
Hej. Ska snart släppa pållen på sommarbete och undrar lite om det bara. Han har gått i en mindre, nästan totalt uppäten hage hela vintern tills nu och därför blev jag lite nojjig nu när han snart ska iväg på bete. Så vi lånar en annan hage nu där vi vänjer honom succesivt vid gräs för jag är livrädd för fång mm. Vad jag undrar över är: Betet han ska på är s k naturbete dvs det är inte gödslat och ser ut som en äng med olika örter, hundkex o dyl och når mig upp till knäna ungefär. Är det inte så att ett sådant bete inte är lika kraftigt som ett odlat och gödslat bete? Sen är det en annan sak: En del kanske tycker att jag är pjoskig men den risken får jag ta Jo, jag funderar på hur pållen fixar att i ena stunden ha kommit in i stallet vid 5-halv 6 varje kväll till att helt plötsligt vara ute dygnet runt i fall det fortsätter att regna så mycket och vara så kallt som det är?Jag menar: de flesta jag känner har ju låtit sina pållar vara ute längre och längre på kvällarna och i ur och skur och det måste ju göra att de blir härdade på ett helt annat sätt än min. Jag är verkligen orolig för det här eftersom jag har sett att han fryser när det har regnat det här jäkla kalla regnet en hel dag. Tyvärr kan jag inte låta honom vara ute längre på kvällarna och vänja honom eftersom de andra i stallet vill ha in sina hästar och då blir han ensam. Usch, vet inte hur jag ska göra mer än att hoppas att det blir bättre väder. Några tips kanske?