Sommarbete. Hur går man tillväga?

Marna

Trådstartare
Sommarbete
Jag har avslutat min avel och har inga hästar kvar men tänkte ev. hyra ut min hage, 2,38 ha som sommarbete, avgränsning (till 2 hagar) finns, vi brukar ha öppet men lätt att stänga av.
Hur går man tillväga för att sammanföra sommarhästar? Ofta har ju hästägare en enda häst.
Släppa alla vid ett speciellt datum? En enda häst kan man ju inte ta emot.
Jag blir så nervös när jag tänker på det (skador) så jag funderar på att avstå.
Tacksam för tips

Sv: Sommarbete. Hur går man tillväga?

Här finns det flera som hyr ut bete och oftast är det betessläpp ett visst datum.

Vad jag vet så har det aldrig varit problem med några större skador, småskråmor kommer det väl alltid.

En del har dock som krav att hästarna ska gå barfota eller barfota bak.
Det brukar inte vara något problem om hästarna ska ha semester och inte ridas men om ägarna vill kunna rida under betesvistelsen och hästen behöver skor kan det ju bli problem.

Dock har jag inte hört om några problem där hästarna får ha skor runt om så jag tror inte att det är ett problem, är olyckan framme så är den och då tror jag inte skor/utan skor gör så himla stor skillnad...

Hej!

Stallet där jag står har hyrt ut bete tidigare år, men bestämt att inte göra det i år av flera orsaker.

När vi diskuterade det kom det upp flera orsaker till varför, huvudgrejen var att vi i år ville hyra ut utan tillsyn (men vi skulle ändå behöva kolla av hagarna varje dag och se till att vattnet funkade) till en flock som kom samtidigt.

Tidigare år har hästar kommit och gått vi olika tillfällen, med skador (tom brutna ben) som följd. Dessutom blev tillsynen väldigt rörig, man hade en lista med alla hästar som skulle befinna sej i hagen och hur de såg ut, för att kunna veta vilken av hästarna det var man tittade på.

Så mitt råd är att se till att alla kommer samma dag och göra ett gemensamt ihopsläpp, så flocken sen kan lugna ner sej. Låt sen inte folk flytta ut när de vill, eftersom det då blir rörigt igen. Skaderisken ökar för varje gång nån kommer eller åker.

/Lavinia, som insett att bete är inte bara att slänga ut hästarna vind för våg..

Om jag var som du så skulle jag ha som krav att ta av skorna på hästarna i alla fall bak.

Jag släppte ihop min häst med 2 andra förra sommaren och hon blev så illa skadad att jag för en månad sen var tvungen att ta bort henne.

På min häst träffade sparken så illa att det gick hål på leden i hasen samt att en stor benbit sparkades loss. Hon fick stå 2 v på strömsholm med 2 spolningar av leden men det var i slutänden benbiten som gjorde att jag fick ta bort henne.

När vi släppte ihop dem så hade de skor på sig. Så för din egen skull och andras se till att ta av bakskorna. Pratade även om betessläpp med min veterinär som dömde ut min häst och han brukar hyra ut beten på sommaren och han har som krav av skorna ska vara av, sen när flocken lugnat sig efter ca 2 veckor kan man sätta på skor igen.

Jag trodde aldrig att det skulle hända något men det gjorde det.

Så tänk dig noga för om du ska släppa ihop hästar. Kan säga att jag aldrig kommer släppa ihop hästar med skor på bak mer.

Hej!

Jag har en liknande historia med min förra häst och ett ihopsläpp. Skillnaderna var att hästarna gått 3 veckor ihop (utan problem!) innan de rök ihop och trots att den andra hästen var oskodd bak fick hon in en rejäl spark rätt på hasen, med avsparkad benbit och sår som vägrade läka som följd (vi trodde det gick in i leden- men den klarade sej på mm). Hon togs bort ca 2 år efter med någon typ av ligamentsskada i sagda has.

/Lavinia, som helt klart tycker man ska veta vad man ger sej in i vid betessläpp, å andra sidan kan hästar lika gärna skada varandra långt senare och det är inte riktigt realistiskt att tro att hästar inte kommer skada varann, skor eller ej.

Tråkigt med din häst!

Till Marna; hyra ut sommarbete är en jättebra idé men man måste veta att riskerna finns, att de skadar sig eller en annan häst och då tycker jag att tar man av skorna så har man lyckats minimera den risken något. Men som sagt det kan hända ändå.

Hoppas du inte blir allt för avskräckt nu, men jag kan säga att jag kommer släppa min på bete med andra i sommar men då inga bakskor på.

Ungstobete kanske hade varit något?
Det finns ju ganska många unghingstbete redan. Samt att då är det oskodda hästar.
// Linda

Min mammas häst gick på sommarbete i år tillsammans med de hästar han delar stall med. Dock fanns där en annan häst också som inte tillhörde "flocken" sas. Det var en valack som visade sig vara oerhört hingstig och hoppade som en tok på det enda stoet i gruppen. Hon for runt som galning med den här hingstiga valacken i hasorna. Hon är ingen ungdom och man blev nästan orolig att hon skulle kola av i solen, helt genomsvettig och flåsande. Valacken hade bättre kondition och hängde efter som ett plåster. Till slut var valackens ägare tvugna att flytta honom till ett annat bete utan ston.

Rådet till dig är att våga sätta ned foten och säga till ägare att flytta sina hästar om det inte fungerar att ha dem ihop med de andra. Ibland har vissa en tendens att lämna hästarna på bete och sen åka iväg och inte bry sig så mycket resten av sommaren då de inte planerar att rida mycket iaf. Ofta kommer hästägare med ursäketer att "ge det en vecka så ordnar det sig, han/hon är jättesnäll normalt, det ordnar sig nog". Har du en magkänsla av att det här är inge bra, säg till, kan spara många tråkiga händelser.

2,38 ha som sommarbete,

Inte jättemånga hästar som du kan ha gående där om betet ska räcka hela betessäsongen. Dvs Valborgsmäss- 1a oktober.

En normalstor halvblodshäst brukar behöva ca 1 ha för att föda sig en hel sommar om man inte ska behöva lägga ut extra grovfoder annat än i undantagsfall. ( Tex vid extrem torka eller vid tidig frost om hösten). Självklart med någon variation på arealen beroende på om det är bördig insådd mark eller naturbeten som har en mer marginell gräsproduktion.

KL
Tack till er alla som svarat. Jag har funderat och beslutat att avstå att hyra ut sommarbete i år. Efter 18 års hästverksamhet/avel på gården vi flyttade till från Stockholm kan det vara skönt med en lugn sommar utan ansvar/hästpassning och oro för skador, särskilt om det inte är egna hästar, det tycker jag är värst.
Jag får roa mig med annat bl.a. min nya dator som är en underbar, avancerad och makalös manick och ska försöka lägga in lite bilder - gick ju hur bra som helst.

000_0401.jpg

Utsikt inifrån huset där jag sitter och glor ömsom på datorn och hagen. Mycket rikligt bete, f.d. åkermark (omsådd).

DSC00585.jpg

Hagen vid infarten till gården.

000_0399.jpg

Bortre delen av större hagen.

DSC00302.jpg

Den lilla ligghallen (solskydd/toa).

DSC00830.jpg

Middagsvila, ligghallen till höger.

Ser jättefint ut! Du kanske kan hyra ut till någon som har en egen flock, då kan de sköta allt själva och du slipper pass och tillsyn.

Jag har under flera år hyrt ut plats på bete, men ofta haft folk med flera tex unghästar. Då har jag delat av så de får egen/egna hagar. Jag släpper inte gärna mina egna med andra hästar pga skaderisken, men det har hänt att jag tagit in någon eller några unghästar i flocken (oskodda). Trots detta har jag någon sommar haft sparkskada. Inget allvarligt, men ändå som gjort avbrott i ridning/träning.

Eftersom jag har otroligt mycket mark (över 20 ha, just nu ca 8-10 ha stängslat) så har jag alltid hyrt ut sommarbete. Då har jag haft hästarna i två flockar utefter individer (förra året efter kön, för det passade bäst) Men i år har jag bestämt mig för att lägga ner. Det blir rörigt i min åretruntflock, skador. Jag får titta till andras hästar hela tiden, hästägare ringer mig hela tiden och kan inte komma och ta hand om dom själva. hästar får kolik, jag får ta hand om det. osv. Det är inte värt det. Nu ska jag använda storhagen som höstbete i år istället (min vanliga hemma flock är ett gäng tjockisar så dom ska få gå på magert bete i år) så kan jag spara in rejält på deras hö i höst genom att tvinga ut dom och beta långt gräs då. Jag hade även inackorderinga på vintern innan, det slutade jag med i år. Det är inte värt mödan för småpengar.

Eftersom jag har otroligt mycket mark (över 20 ha, just nu ca 8-10 ha stängslat) så har jag alltid hyrt ut sommarbete. Då har jag haft hästarna i två flockar utefter individer (förra året efter kön, för det passade bäst) Men i år har jag bestämt mig för att lägga ner. Det blir rörigt i min åretruntflock, skador.
Jag får titta till andras hästar hela tiden, hästägare ringer mig hela tiden och kan inte komma och ta hand om dom själva. hästar får kolik, jag får ta hand om det. osv. Det är inte värt det. Nu ska jag använda storhagen som höstbete i år istället (min vanliga hemma flock är ett gäng tjockisar så dom ska få gå på magert bete i år) så kan jag spara in rejält på deras hö i höst genom att tvinga ut dom och beta långt gräs då. Jag hade även inackorderinga på vintern innan, det slutade jag med i år. Det är inte värt mödan för småpengar.

Hej Skogstroll, det är ungefär så jag har klurat ut det, "mycken möda för liten fröjd" - fröjd som det skulle vara att se hästar i hagen.
Tack för alla svar

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 939
Senast: mackan
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 739
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024