Sommarbete!? Äter vass??

S

snus

HEj alla!
Står i ett stall som skall släppa sina hästar på bete på söndag. Dock inte jag plus några till som tävlar. Men förgående år när vi har släppt så har dom haft bete fram till mitten på juni. Så när gräset är nedtuggat går dom på vassen. Jag har påpekat detta för stallägaren att det finns inget bete kvar och har fått börja stödfodra.

Då menar hon på att det visst finns kvar och dom äter det godaste först då vassen i denna fråga?
Jag menar när gräset är jämnat med marken då tar ju dom vassen för det finns ju inget annat att tillgå..

Sen i anslutning till denna hage finns yttligare en till hage men dit går dom inte för det är för sumpigt..

Vet inte vad jag skall göra? Tycker bara det är jäkligt tråkigt att stödfodra i juni.

Skulle jag mot förmodan flytta till annat bete får jag fortfarande betala samma kallhyra..

Någon som vet vad som är fakta?? :bow:
 
Min häst äter med stor förtjusning vass, dock har jag aldrig haft honom i en hage med vass, så jag vet inte vad han skulle välja först.
 
kan hända att dom gillar vass. vi släppte 2 st märrar + ett föl i hagen för några dagar sen, det är mycket gräs kvar men ändå så går dom och plockar längst kanterna, dom äter ju det goda först. :)

det är vad jag tror
 
Jag hade ett sto förut som fick kolik av frostit vass..
Tänkte bara tala om det, men nu är det ju inte frost på nätterna längre..
 
Hade mitt sto på stuteri, i något som kallades gräshage. Det vara mest dynga och smörblommor. Hon utfodrades dessutom med möglig ensilage och dårligt, blekt och illa luktande hö.
Då stod hon ute i vattnet och åt vass. Jag tror att det berodde på att den andra födan var oätlig.

Jag skulle inte kompromissa med beteskvalitet eller stödfodring. Det finns säkert bättre ställen för din häst att vara...
 
Vass är ju ett gräs också...det är faktikst mycket nä'ringsrikt och brukar vanligen växa i vatten, men även på fuktig jord. Den är en karaktärsväxt för näringsrika sjöar där den bildar stora täta bestånd. Näringsrika (eutrofa) sjöar finns vanligen i södra och mellersta Sveriges slättområden. De ligger ofta på lerjordar i trakter med intensivt jordbruk och de är artrikare än näringsfattiga sjöar. Men vass kan faktiskt oftast förväxlas med Rörflen som är ett annat gräs...men förvillande lik vass. Ang sumphagen...har ni aldrig funderat på att täckdika ??? :confused:
 
Min pålla äter gärna vass, även när det finns annat att välja :)
 
Vill rätta lite! Rörflen är inte gräs det är förädlad vass! Mina hästar äter rörflens hö, mycket proteinrikt!

/Jenny
 
Mina hästar går i sk. sjöhagar. Dom äter vass även att det finns mkt annat bete som dom gillar. Anledningen till att dom äter vass är nog att det smakar gott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 255
Senast: Djurvän
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 762
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 079
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp