Sommar o knott...

M

Minime

I år tänker jag börja bekymra mej över den små :devil: tidigt!!

Vilka metoder fungerar bäst för er?

Har ju ett varmblod som inte har nån päls alls i princip, o krypen äter henne levande :crazy:
Har använt en hel del huskurer o hopkok som hjälper på alla andra 4 hästar men inte på henne...

har läst mkt bra om Nylanders Hästkräm, men är det värt pengarna? hittar bara förpakningar på 300 g. o jag har ju en STOR häst!? :smirk:

Kan ett flugtäcke hjälpa? Ser det som en sista utväg eftersom jag tycker synd om henne som måste ha täcke på sej nästan dygnet runt på vinterhalvåret... på sommaren vill jag låta dem vara fria! Men samtidigt inte att hon ska behöva plågas som hon gör nu... :(

tacksam för svar o funderingar! :bow:
 
Sv: Sommar o knott...

Om hästen besväras jättemycket av insekterna kanske ett flugtäcke kan vara bra. Annars finns det tusentals olika medel, både hemmagjorda och färdiga att köpa i butiker. Sök på furumet så kan du hitta massor.
 
Sv: Sommar o knott...

Vi tar in våra hästar mellan halv nio och halv elva varje kväll (inne på natten) just pga dessa jävla otyg. Oftast runt tio men beror på hur besvärade de är, ser hela den delen av hagen de vistas i kvällstid från huset. Finns ingen anledning alls att ha våra ute på natten, de hade inte mått bra av det.

Switschar dem alltid, lite tätare intervall än vad som står på dock ej i sadelläget då de rids. Ibland verkar det funka, ibland inte. Funkar nog bäst mot fästingarna dock tror jag. Använt endel olika spraymedel som inköpts till tävlingar mot blinningar o endel fungerar lite grann men inget man köpt två gånger ännu.

Men mot sår som djuren biter upp vid juvret o så har vi en kräm gjord på bla korn (minns inte just nu o är inte hemma) som heter typ equiecreme o den är skitbra! Smörjer man morgon o efter ridning så håller sig det mjukt o djuren biter inte hål!
 
Sv: Sommar o knott...

har provat nylanders hästkräm för några år sedan. jag tyckte inte om den, tjock, kletig och luktade tjära. provade även att späda så som rek. men tycker då renons va lika bra och va lättare att applicera samt luktar bättre.

min stora häst har oxå tendens att bli "levande uppäten" brukar använda switch, och tex. renons. ibland tar jag in honom och ibland har han flugtäcke, när det är som värst.
 
Sv: Sommar o knott...

Har en islandshäst med lindrig exem och har provat igenom många olika medel att smörja på dem. Har fortfarande inte hittat något undermedel som hjälper riktigt bra tyvärr:(
Det som fungerar bäst på min häst är ett riktigt bra exemtäcke och att han får stå inne när värsta knottangreppen är. Tvättar honom ofta i prob-schampo från ekholmnordic och använder även deras olja under värsta perioderna. Är väl det som fungerat bäst hittills!
 
Sv: Sommar o knott...

Fast annars är det ju på dagen som ohyran är som värst. när tempen sjunker och solen går ner försvinner de flesta. sen kommer de igång igen med solen runt 4 på morgonen.
 
Sv: Sommar o knott...

Här där jag bor så är de värst kväll och nattetid, dagarna är det "bara" bromsen som besvärar. Tar in mina när de är som mest besvärade. Även om det är bekvämt att ha dem ute dygnet runt så får man som hästägare finna sig i at en del hästar mår bättre av att stå inne viss tid av dygnet.
 
Sv: Sommar o knott...

Ok det beror nog på plats och län - här blir det alltid som bäst om nätterna. våra står inne dagtid i vissa perioder istället för det blir så illa med ohyran.
 
Sv: Sommar o knott...

Minime skrev:
I år tänker jag börja bekymra mej över den små :devil: tidigt!!

Vilka metoder fungerar bäst för er?

Har ju ett varmblod som inte har nån päls alls i princip, o krypen äter henne levande :crazy:
Har använt en hel del huskurer o hopkok som hjälper på alla andra 4 hästar men inte på henne...

har läst mkt bra om Nylanders Hästkräm, men är det värt pengarna? hittar bara förpakningar på 300 g. o jag har ju en STOR häst!? :smirk:

Kan ett flugtäcke hjälpa? Ser det som en sista utväg eftersom jag tycker synd om henne som måste ha täcke på sej nästan dygnet runt på vinterhalvåret... på sommaren vill jag låta dem vara fria! Men samtidigt inte att hon ska behöva plågas som hon gör nu... :(

tacksam för svar o funderingar! :bow:
Vi eksemhästägare gör tvärtom, vi har täcken på sommaren i stället.
Under några år har jag med framgång använt beckolja utblandad med nån billig olja (rapsolja) både som sårmedel och myggmedel. Smörjs in där solen inte skiner , där har jag renons. Nylanders har jag bara använt på eksem, om det blir nåt. Inte på hela kroppen, det blir ju svindyrt.
Ett flugtäcke eller eksemtäcke är att rekommendera när det är som värst eller installning.
Vi har inte bromsar där jag bor så det kan jag inget om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp