sommar bete

L

lisen02

hej sitter och oroar mig för den kommande sommaren, min häst är inakorderad i ett jätte bra stall med MÅNGA stora fina hagar med massor med gräs!! det är just detta som är problemet, hon verkar ha en ätstörning ;) äter konstant! problemet är att hennes ben inte kommer hålla en sommar till, då undrar jag vilket är bäst att klippa gräset eller ska hon stå i högt gräs?? skule vara taksam för lite tips..

Sv: sommar bete

hej sitter och oroar mig för den kommande sommaren, min häst är inakorderad i ett jätte bra stall med MÅNGA stora fina hagar med massor med gräs!! det är just detta som är problemet, hon verkar ha en ätstörning ;) äter konstant! problemet är att hennes ben inte kommer hålla en sommar till, då undrar jag vilket är bäst att klippa gräset eller ska hon stå i högt gräs?? skule vara taksam för lite tips..

Om du låter gräset vara lite högre är det förmodligen ganska mycket växter som inte är lika smakliga kvar, klipper ni det riskerar du att rensa för mycket så att bara det goda gräset är kvar. Bäst är om du låter det vara lite längre så att hon får leta lite mer efter det goda :)

Håller med "peetraa".
Om du klipper gräset kommer det saftigaste och kraftigare gräset fram...

1. Håll koll på tillväxtperioderna för gräset. Vilka tider på sommaren är det som mest näringsrikt, vilka tider är näringsvärdet som lägst? Oftast kommer första rushen i maj, sen går det neråt till juli-augusti nånstans då det når en ny topp. Under dessa perioder är gräset som mest näringsrikt.
2. Motion! Se till att hästen rör sig, rids och gör av med näringen och energin den får i sig av gräset. Att man ställer av hästen på sommaren är ibland en ganska dum ide efter som att den äter upp sig för vintern i vissa fall. Idag får ju våra hästar tillräckligt med föda året om och behöver inte ha detta beteende, men det sitter kvar instinktivt varpå vi ibkand måste motionera dem så att de gör av med näringen istället för att lägga på sig.
3. Min absoluta åsikt är att det bästa för nästan alla hästar är fri tillgång på grovfoder dygnet runt - året runt. Det kan vara foderhalm, hö eller hösilage. På så sätt får man oftast en mindre matstressad häst, en bättre tarmfunktion och en sysselsatt häst. Efter som att vi rider våra hästar idag måste vi tänka på det när vi utfodrar och anpassa ridning och utfodring efter hästens naturliga behov och beteenden.
4. Ett alternativ om man nu fortfarande har en matstressad häst är ju att anpassa betet och alltså ställa hästen på ett magert bete. Men jag anser att om man har en häst med "ätstörning" så ska detta ses lika allvarligt som för oss människor. Åtgärda problemet.

Håller med arabia att en greenguard vore ett bra alternativ. Fast är det så att de inte får ha grimma på sig i hagen så fungerar ju inte det. Vi har använt greenguard till några hästar, både ponnies och stora, och de har kunnat gå och beta med de övriga hästarna utan problem, trots ganska rejält med bete.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka