Som inte vill gå

M

Moja

Hejsan.
Ibland när jag ska leda min ponny ut och in ur hagen och in i stallet så följer han inte efter mig. Han bara ställer sig och är som fast klistrad i marken. Även om jag ska leda honom en bit när jag ska rida kan han bara stanna. Har någon något bra tips på hur man ska göra honom lydigare?. Även när jag ska rida kan han ibland bara stanna.
Hjälp mig :)

Sv: Som inte vill gå

Låter som fölungarna gör i början :)

Dom brukar jag bara putta på så ger dom med sig. En större häst skulle jag nog ha ett spö att peta till den med när den inte vill gå.

Han är 23 år gammal så det är en gammal gubbe till häst. Ja spö brukar jag testa men då blir han mest sur och vänder rumpan till men framåt vill han inte. Bursig liten farbror. Han har även dålig kondition någon som vet bra sätt att träna konditionen på? och Ner i vikt måste han. Något tips på att få hästen gå ner i vikt men att han ändå ska må bra och få i sig lagom mycket mat?

När han stannar säger han till dig ungefär att han inte bryr sig om vad du säger. Är en ren protest. Om du vill att han ska gå så ska han det. Ju längre tid man håller på att tjafsa med honom ju mer kommer han att hålla på. Säg till han en gång på riktigt sen ska det räcka.! Lyssnar han inte så får han "skylla sig själv". Låter kanske elakt men kan vara en ren säkerhets sak eftersom du sa att han vänder rumpan till.
Till konditionen är det ut och skritta, trava o galoppera! Konditionen byggs bäst upp ute där han får naturlig framåtbjudning och där du kan trycka på han lite mer. Tempo växlingar. Om du är ute och tränar kommer vikten också att minska. Men om han ska banta är det först och främst kraftfodret som ska bort. Hö är viktigt!
Lycka till! (har själv haft en enveten fjording)

hej hej

skulle ge dej tipset att backa honom när han stannar kanske 4 steg bara, och detta VARJE gång han stannar...dom brukar komma på (efter en vecka iaf ;) ) att de är rätt tråkigt att behöva backa!

(om han inte vill backa brukar de iaf va lättare att få en häst att backa än att gå framåt, änvänd då de andra tipsen du fått -putta/drämtill den lite på bogen så brukar de röra sig lite bakåt)

Hur kan han vända upp rumpan om du leder honom? Stå vid bogen och använd spöet på baken på honom, tills han går fram.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 464
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30