Solskydd för ljus mule?

Merope

Trådstartare
Vad gör ni för stt skydda en rosa mule mot solens strålar? Ville gärna ha tips på något bra då jag inte har en aning om vad jag ska använda.

Sv: Solskydd för ljus mule?

Jag brukade använda helosan, den gula tuben med solskyddsfaktor. Var ett tag sedan, vet inte om den fortfarande säljs...?

Jag har samma problem. Helosanet försvinner på några minuter när hästen betar.
Jag har sett att det finns flughuvor som täcker ända ner till mulen för att skydda mot solen, men jag har ingen aning var man hittar dom.

Jag köper en riktigt bra solskyddsfaktor, hög sådan och vattenfast. Ja de kostar en slant men är väl värd dessa pengar, och oftast räcker den väldigt länge eftersom det i regel handlar om mindre ytor som ska skyddas.

Helosan har jag lagt på hyllan för flera år sedan, dels för att den innehåller mineraler och för att solskyddsfaktorn är på tok för låg.

jag köper vattenfast o parfymfri solskyddskräm till barn, +50. Rätt dyr, men funkar bäst. Finns på apoteket.

Helosan sol funkade inte alls på min rosa-näsade pålle, det är bara solskyddsfaktor 8.
Kör med barnsolkräm, solskddsfaktor 50, en tub kostar typ 130 kr och som sagt ovan räcker en länge, jag smorde varje morgon.

Helosan sol eller zinkpasta (sån som skidåkare har i ansiktet).

Något som funkar väldigt bra är att sy fast en rätt så stor tyglapp på grimmans nosrem. Inte så snyggt, men skyddar väldigt bra mot solen. Man kan ju kombinera det med kräm utifall att lappen skulle skavas av.

Jag använder bamse-solkräm med sfp50 till min. Trots det brände hon sig och fick fullt med blåsor..

Så nu kör vi såhär istället, fungerar super!! Hon kan beta, klia osv. som vanligt men skyddar näsan mot solen..

var har du köpt den??? jag hade en från globus innan som funkade super mot pollens brända mule(dock så var den lite för stor och otymplig), men pollen lyckades döda den förra veckan och nu är mulen lagom torr och bränd:(.
har helosan sol hemma men den kletar hon av mot gräset eller hag kompisens rumpa efter 10 min.

Min veterinär rekommenderar zinkpasta, jag har inte provat men ska göra det med en ponny som har känslig mule. Helosan sol är värdelös anser jag, försvinner ju på två röda sekunder...

Vi köpte flyghuvor som gick ner över nosen. Köpte ett helt gäng på G*k*s. Det kostade under 100 lappen styck. Håller väldigt bra och skyddar bra mot solen

Vi köpte flyghuvor som gick ner över nosen. Köpte ett helt gäng på G*k*s. Det kostade under 100 lappen styck. Håller väldigt bra och skyddar bra mot solen

Åhh finns de kvar?
Jag köpte några stycken förra sommaren, enda huvan mitt sto inte får skav av! :bow:

Om de fortfarande finns kvar måste jag nästan planera in en resa !

Min häst har sådant mulskydd som Bismarks häst har, fast i ljusrosa! ;)

Helt fantastiskt är det! Man behöver inte få panik för att man inte har hunnit åka och smörja in hästen innan solen lyser starkt! Min häst har inte bränt sig någonting alls, även om han ser lite rolig ut!! :p Kan rekommendera dem starkt!!

jag köpte en Rambo flughuva till min häst med mulskydd...hon är oxå känslig för sol och bränner sig lätt ..precis som mig :D.....sen smörjer jag mulen med solkräm med hög solfaktor oxå.....

jag kör som så många andra med solskydd för barn 50 spf +luva med nosskydd. Smörjer alltid och kompletterar med luva riktigt soliga dagar. Har funkat bra än så länge.

Jag uppfann och designade den själv:D
Detta är dock första prototypen så jag har gjort om de nya lite men i princip samma iaf!

Men min granne syr upp och säljer på beställning om det är så att man behöver:) Jag har ett gäng att byta med så man kan tvätta osv. Dock så tål de väta hyfsat för jag valde bävernylon som står mot fukten lite iaf..

*halvknapp*

Tack för tipsen allihop! Hade ändå tänkt införskaffa en solkräm med hög solskyddsfaktor till mig själv, så funkar det på hästen med slår jag ju två flugor i en smäll ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Fiorano
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: nyttnick
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
708
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring