Solskenshistorier utnött ledbrosk bakknän?

evis

Trådstartare
Märren har en gammal inflammation i ett bakknä (jag borde ha åkt in med henne för länge sedan och fått det undersökt, röntgat), mineraliseringar i ledkapseln samt i princip helt utnött ledbrosk i "inre kondyl-leden". Ser bra ut mot yttersidan av leden ("yttre kondyl-leden" som vet sa).

Har även lite utnött ledbrosk i andra bakknät med men där menade veterinär på att det var en normal slitning. Det är dock inte normalt i den med inflammationen.

Nu är hon behandlad, och enligt vet kan bakknän ta tid och rätt många behandlingar innan det läker ut.
Att prognosen såklart än så länge är väldigt osäker, men om inflammationen läker ut kan hon komma att fungera som ridhäst.

Dock vill jag gärna höra från fler som kommit i kontakt med hästar med "onormalt slitet" ledbrosk i bakknä? Ledbrosket är ju liksom som det är, och det lär väl inte bli mindre utnött med åldern heller.
Finns det solskenshistorier med hästar som har nerslitna ledbrosk men som kan hållas "friska" (dvs utan inflammationer)?

Stoet är oförsäkrad och behandlingskostnaderna skenar fort iväg. Därtill har hon haft det jävligt hela livet, vandrat mellan ägare och varit "misshandlad" och vanvårdad - många vill mena på att jag bara drar ut på en meningslös "kamp" genom att ha henne kvar.

Äsch, nog babblat nu, men som sagt - solskenshistorier med hästar som haft liknande (nernött ledbrosk i bakknän) men som kan fungera som ridhästar utan att få inflammationer titt som tätt?

Sedan kan man ju undra varifrån detta kommer... Hästen har ju lite knepig form i övrigt och borde kanske ev kollas upp även i rygg och hals, och kanske även lumbalsakral och SI-leder?
Men var ska man börja gräva och är det värt det...?

Sv: Solskenshistorier utnött ledbrosk bakknän?

du får ingen solskenshistoria från mig, bara lite dystert novembermörker; Vad jag vet kan brosk ej nybildas. Hästen går alltså utan "stötdämpning" mellan benen i knäet och det gör ONT.

Det låter inte som det är värt det men jag tycker du skall ta den diskussionen på allvar med den behandlande veterinären, MC?.
PL

Brosk kan nybildas men det går långsamt. Jag avundas inte dig ditt svåra beslut men hoppas du kommer fram till något som känns rätt och som du kan leva med. Mitt råd till dig är att fundera och inhämta råd från flera olika kliniker, veterinärer och kanske kiropraktorer/massörer/equiterapeuter innan du bestämmer dig. För hästens del behöver inte beslutet att behandla vara det bästa. Viktigt att du följer en linje som du själv tror på. Sök information, så att du kan ifrågasätta och värdera de råd som du får. Bestäm dig också innan hur långt du är beredd att gå (kostnad, tid, antal behandlingar).

mvh
Lejonelle

evis

varför tar du inet dina funderingar med behandlande veterinär,ser till att få så mycket info som möjligt och läser vidare på nätet?

jag kan inet säga omd et är värt det eller inte för DIG.

jag kan bara säga att jag tror prognosen kan vara bekymmersam.jag tycker du skall prata -ordentligt-med din veterinär,gärna be dem jämför ame dngt som männsikor har sådu kan fundera själv,kan leden stelna tex o hästen bli smärtfri?
hur lng tid tar det då?
kan den gå på smärtstillande o arbetas försiktigt vid hand?
vad tycker veterinären omd e andra sakeran häste har problem med..du vet lika väl som jag att rehabiliteringshästar kand et gå så här med

min häst var ju illa skadad,men har kommiot tillbaka 120%....just nu....

jag trora ldirg man kan garantera sig från avlastninsghältor,smärtpproblem(och behöva lära sig se små spår av smärta) osv..fördelen är att du lär dig massor

nackdelen,som du har upptäckt,är att ju mer man vet,detso mer inser man att mankanske inte alltdi tagit de smartaste besluten,att mankanske gjort fel..

det tror jag alla med rehabhästar kännerigen..och dte kostar pengar..mycket pengar

jaghar ju turen så jag kan ha ett "marsvin" modell större traskandes o vara pappa i hagen,och få göra dte han tycket är kul och fungera mycket väl utifrån sina förutsättningar,o få vara smärtfri..men har alla dne turen?

du måset nog prata med din veterinär igen..inet för att stälal saker på sin spets,men för att informera dig själv för att kunan fata ett bar beslut

sedan kommer ekonomin in härockså

just nu kostar hästen pengar o kommer göra undre minst ett år framöver..kommer du ha råd att skaffa nuy,FRISK häst?
kommer du att ha ännu mindre råd efter ett år?

nrä det gäller ledbroskets återväxt r jag skeptisk,men inegn veterinär..har dock kompsi med RA o häst som har arthros o traumaspatt men i låg led has o där växte inget ledbrosk tillbaka..leden stelnade på shäetn men inet på kompisen som skriker som en gris o gråter så fort man nuddar fötterna på henne..vågar ju knappt titta på dem.. så så ont kan det alltså göra...

kan du hålla hästen smärtfri?
jkan du ta p dig den merskötsel det innebär med manuell smärtlindirng,endorfinstimulering,värme,kyla osv?

alltd et där måste man ta i beaktande

jag gjorde det för jag trodde någonstans påd en utgång jag har sett idag,menjag hade inga trasiga knän på min,inte som din...

Funder adu så länge..håll hästen så glad o smärtfri du kan..och lär dig något av det

Thina

peter_lundin skrev:
Det låter inte som det är värt det men jag tycker du skall ta den diskussionen på allvar med den behandlande veterinären, MC?.
PL
Hm, vet inte vem du menar?
Behandlande veterinär är från Vännäs, MÅ. En ultraljuds "expert" kollade på henne nu, fast kommer inte ihåg namnet.

Jo, det är något att ta med veterinären, I know.
Min tanke var väl att inte flyta iväg så förbaskat i grundinlägget - bara höra vad andra har för erfarenheter...

Liknande trådar

Hästvård Mitt ena sto har konstaterade "dystrofiska" förändringar i sitt högra bakknä. Nedslitet ledbrosk i båda knäna men i högra är det sas...
Svar
4
· Visningar
1 105
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka