solsemester med rörlig 9-månaders?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Vi ska iväg på solsemester om en månad då dottern kommer vara närmare 9 månader, hur gör man egentligen med sol och bad för barn under ett år? Hon älskar att bada, vågar man låta henne bada i pool eller havet? Och hur gör man med solen, hon kommer inte att sitta still på en handduk direkt, hon kommer säkert att krypa iväg utanför parasollet så fort hon ser nåt spännande. Både jag och sambon har hyfsat lätt för att bli bruna och dottern har en hudton som är åt det olivfärgade (både jag och hon har bruna ögon och brunt hår). Jag tror inte att hon kommer att bränna sig om hon får lite sol på sig. Kan det funka om hon har en uv-baddräkt på sig och solskyddsfaktor?
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vi var iväg på solsemester med 1 och 2 åriga barn. Det gick utmärkt. Solfaktor 50, t-shirt, keps osv. Att bada gick då jättebra för våra barn, det blir inga långa vändor vid strand eller pool då man blir rätt trött på att jaga dem överallt :angel: Vi var uppe vid vår egna solterass och barnen fick leka med vattenslangen som fanns där och vi solade och läste på solsängarna. Ha en underbar semester:)
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Enligt vår babysimlärare bör barn bada i över 30-gradigt vatten första året. Tänk på att de har dålig reglering av kroppstemp, dvs lätt blir för varma/kalla och de kan inte säga till.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vi var en månad i Sydamerika när sonen var 9-10 månader. Han lärde sig krypa där så han var inte jättesnabb, men i slutet knatade han iväg rätt bra. Men med bra solkräm, och svala kläder med långa ärmar och ben, och bra solhatt, gick det jättebra ändå.

Han fick bada i både pool och hav och floder, han tyckte ju det var toppenmysigt. Eftersom det alltid var närmare 30 grader i luften var nog inte temperaturen något större problem, det var ju skönt att svalka av sig.

Vi tyckte i alla fall det var en toppenålder att resa med honom, han var så glad och utåtriktad och älskade all uppmärksamhet han fick. Lycka till med er resa!
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Enligt BVC och apoteket ska man absolut inte använda solkräm på barn under ett år, vet ej om det är pga kemilkalier i krämen eller om det är för att så små absolut inte ska vara i solen, kanske en komb.

Vi reste med vår 10mån. kille till spanien, han fick bada i polen tyckte det var jättekul, men vi hade honom inte i solen så vi behövde inte använda någon kräm.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Över 30 grader? Gäller inte detta främst simhallar här i sverige i så fall, det vet jag att vår babysimlärare har pratat om. Men när medeltempen är 27 grader så borde det kunna vara ganska skönt med ett dopp.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vad hade han på sig när han badade? Eller badade ni bara i skuggan?
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vad roligt! Jag hoppas att allt går bra, framför allt är jag lite nervös för flygresan som är närmare 12 timmar (Mauritius) men den går över natten så jag hoppas att dottern kommer att sova mycket.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Jag rekommenderar att köpa solskyddskläder, det är en bra investering. Sedan använder du solhatt med breda brätten på huvudet och fysikaliskt solskydd (finns på Apoteket) på de ställen som är utsatta. Det är inte farligt att vistats några minuter i solen, det är farligt att bli bränd. Vi bor i södra Kalifornien och här är det 40 grader månader i sträck och alltid sol. Det är liksom inte möjligt att vara inne och i skuggan hela tiden, ens med små barn. Man får tänka sig för och ta siesta när solen är som starkast. Det brukar röra sig om mellan kl 11 och 15 eller så, då kan man se till att hålla sig i skuggan eller inomhus, tex på en restaurang eller hotellrum. Sunt förnuft kommer man långt med, men det är bra tt vara påläst och medveten om att solen är starkare än i Sverige.

Mina barn har varit ute varje dag sedan de föddes och de har aldrig bränt sig. Solhatt, kläder som skyddar och så fysikaliskt skydd på utsatta ställen. Olika hud påverkas också olika. Är man rosa och rödlätt så skall man ju helst inte vistas i solen alls, medan man klarar längre stunder med mörkare pigment.
 
Senast ändrad:
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?


:eek: :eek: :eek: AVUNDSJUK !!!!

Gud vad kul !!

Klart det går bra. Ni är väl två vuxna ? Bara att vakta/ränna efter i skift :D

Eskil var ett år men gick inte när vi var på kanarieöarna.

Bada med förälder i barnpool eller strandkant tills man märker att de fryser/blir kalla av vattnet. Vilket iofs inte hände i barnpoolen som var >30 grader...

Sedan är LÅNGÄRMAD LÅNGBENAD UV-dräkt med FASTKNUTEN SOLSKYDDSKEPS (de har inget band så sy i det innan resan) och sånt där solskydd med fysikaliskt filter på näsan och händer/fötter toppen! Eskil var i solen säkert tre timmar utan att bli det minsta skär. (det blev han däremot i barnvagn i skuggan under filt som täckte vagnen vid fyra månaders ålder när vi inte smorde honom)

Tvådelade solskyddsdräkter räcker längst. De som är allt i ett måste ha mer exakt passform och brukar ha korta armar/ben.

Lycka till :love:
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

vkrpool.jpg


Gissa vem av dessa som kunde ligga i plurret 10 timmar och vem som fick gå efter 5 minuter ? :cool:
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Enligt BVC och apoteket ska man absolut inte använda solkräm på barn under ett år, vet ej om det är pga kemilkalier i krämen eller om det är för att så små absolut inte ska vara i solen, kanske en komb.
Jag har inte uppfattat det som "absolut inte", mer att man bör undvika det och det främsta skälet är väl att de helt enkelt inte ska vara i solen. Men i tropiskt klimat vill man liksom inte chansa, däremot ska man förstås välja solskydd med enbart fysikaliska filter. Man måste även tänka på att tex en vanlig vit t-shirt inte ger högre solskyddsfaktor än 7 ungefär (om den är torr, annars ännu sämre), så om man inte har solskyddskläder hela tiden så måste man komplettera lite. Och är man vid vatten reflekteras ju strålningen och smiter upp även under solhattar och så.

Vi klarade oss bra med Apotekets barnsolkräm med faktor 25 i sydamerikansk sommarsol, i kombination med kläder då.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vi var på solsemester i Oman när dottern var 6 mån. Vi var lite taktiska med tidsvalet, passade på innan hon kröp och när hon fortfarande helammade:idea:

Men iaf, vi smörjde henne med fysikaliskt solskyddmedel, hon låg i skuggan under palm/parasoll och med en tunn sjal över sig oftast.

Vi badade i poolen med henne också, det var ju 30-40grader varmt så det var ingen risk för nedkylning, snarare tvärt om.
När det var som varmast på dagen höll vi oss inne i det luftkonditionerade rummet under några timmar.
Hon fick amma hur mkt hon ville, och vi försökte ge lite vatten i nappflaska men det gillade hon inte.
Vi hade med vätskeersätting och risvälling från apoteket om hon skulle verka trött eller påverkad på något sätt av värmen men det behövde vi inte använda, hon var pigg och glad hela tiden.

Ett tips till flyget är att kolla om ni kan få ta med en bilbarnstol av modell babyskydd på flyget. Om det finns lediga platser så kan man få det, och då sover barnet gott där.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Vad hade han på sig när han badade? Eller badade ni bara i skuggan?

Då vi badade i privat pool (sonens farmor och farfar) så drog vi fram en jätteparasoll så han var faktiskt inte i solen någon gång. Han badade naken och vi använde ingen solkräm (säger man här på apoteket att man ska solskydd till ett barn under ett år, så får man inte köpa något...).

I annatfall hade jag satsat på de UV-skyddskläder silverkedjan visar på bilden!
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Jag hörde det pratas på radio om solskyddskräm, och det ska man inte använda till små barn alls pga kemikalierna.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Jag hörde det pratas på radio om solskyddskräm, och det ska man inte använda till små barn alls pga kemikalierna.

Det är vad jag också hört, samt att de inte ska vara i solen. mIn lillkille fick solstign när vi varit ute på landet (vid havet) förra året (7mån. gammal. Ändå höll vi oss i skuggan :crazy: . men farmor envisades med att bära honom fram och tillbaka mellan solen och skuggan. Hon anser oss vara sjåpiga.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Japp nu har vi beställt ett sånt här set
202.jpg
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Oj hur var det i Oman?! Jag har varit sugen på det länge men det har inte blivit av, tycker att det verkar jättespännande.
 
Sv: solsemester med rörlig 9-månaders?

Ja det ska bli suuuuperhärligt! Jag längtar! Och så kul att få avsluta föräldraledigheten med en gemensam upplevelse.

Ska kolla upp det där med fysikaliska krämer, antar att det är typ zinkpasta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 187
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
23 808
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp