Solrosfrön med skal???

R

racerkorv

Är frågvis för tillfället;-)
Hoppas att någon kan tänka till som kan tänkas veta: I Usa är det rätt vanligt att man ger hästar solrosfrön med skal som godis/tillskott.
Någon som har någon åsikt om huruvida det är dåligt eller okej? Kan de bearbeta skalen? Är det riks för att det blir för grovt? Jag såg också ngn stans att det förekommer att man mal hela frön till fodermjöl... bra värden ur sockersynpunkt och nyttigt fett är det ju.... men då är ju skalen redan malda...
Ideer?

Sv: Solrosfrön med skal???

jag har hört att hästar ej kan gottgöra sig hela obehandlade solrosfrön pga skalet är för hårt, vet inte om det stämmer. men dom solrosfrön som finns i müslifoder är iaf värmebehandlade.

Vet inte, men jag brukar också bjuda hästarna på solrosfrön som godis (gillar själv att äta dem MED skal) ;)
Flera personer har sagt att jag inte borde äta skalet eftersom det skulle orsaka njursvikt (???) eller liknande, men det har jag struntat i. Vet inte hur det är med hästar.

Men de har alltså skal i muslifoder?

Hästar har god smältbarhet av solrosfrön och kan tillgodogöra sig proteinet, energin och fibern bra. Det har man sett i försök med unghästar som fått upp till 30 % av foderstaten som solrosfrö.

Jag fodrar ofta med det på vintern och får inte alls många solrosor i hagarna på sommaren! HH

Hur mkt energi resp protein är det i solrosfrön? *nyfiken*

1 kg solrosfrön innehåller ca 400 gram olja och i storleksordningen 100-200 gram protein med en smältbarhet för häst på ca 80 %. De innehåller mkt av de svavelhaltiga aminosyrorna (som nordiska hästar ofta får litet för litet av) Men inte tillräckligt med lysin för att vara enda proteinkälla åt en växande häst. HH

**KL**
vart köper man solrosfrö i så stora förpackningar? Så ni köper med skal?
(gissar att det inte är på hälsokosthyllan i mataffären..)
/U

Jag köper 25 kgssäckar på granngården eller ÖB när det är extrapris. Oftast i början av vintern. Men man för kolla den hygienska kvaliteten själv för fågelmat kontrolleras inte så noggrant som häst- och komat. Alltså att det inte är mögligt och luktar fräscht. HH

Tack Helena!
Och skalen är alltså okej?
Då skulle man hitta en kravodlare alltså så slipper man bekämpningsmedelsrester o dyl!

Jag köper 25 kgssäckar på granngården eller ÖB när det är extrapris. Oftast i början av vintern. Men man för kolla den hygienska kvaliteten själv för fågelmat kontrolleras inte så noggrant som häst- och komat. Alltså att det inte är mögligt och luktar fräscht. HH

ok, tack för tips! Det kan nog vara att jag sett att de har säckar nu när jag tänker efter.
Jag hittar inte näringsinnehåll på solrosfrön med skal på nätet, står det på påsen?
/U

Puffar lite på den här...

Grannen ger sina wm-unghästar oskalade solrosfrön, men det är ju väldigt mkt dyrare än oskalade.

Min val som jag funderar på att använda det till har känslig mage, har varit bra sedan jag tog bort den hela havren o ist ger grund. Tror du/ni att solrosfrön kan vara lämpligt? Bör han klara skal? Om det är stärkelse han är känslig för, men det kanske inte sitter i skalet???

Ca pris på en 25kg säck?

Hästar har god smältbarhet av solrosfrön och kan tillgodogöra sig proteinet, energin och fibern bra. Det har man sett i försök med unghästar som fått upp till 30 % av foderstaten som solrosfrö.

Jag fodrar ofta med det på vintern och får inte alls många solrosor i hagarna på sommaren! HH

Jag gav ett tiotal hästar solrosfrön under vintern för två år sen. De fick 2-4 dl var per dag av det och totalt har det växt upp tre solrosor här.

Gav du med skal då, eller skalade? Grannen ger skalade. Men han har bara WM, så det lär ju inte gå åt så mycket o då kan man ju lägga ut mer pengar på att köpa skalade...

Vet du om det är mycket stärkelse? Vad bör maxgivan ligga på (/100 kg häst eller nåt annat bra mätvärde)? Tänker mest på att det är mycket fett, och hästen kan väl inte ta hand om hur mycket fett/olja som helst?

HelenaHandberg har skrivit om solrosfrön tidigare här på buke, prova att söka!

Hittade dessa värden angående solrosexpeller från välskalade solrosfrön
MJ 9,8, smb rp 326, Ca 2,9 P 9,8 Mg 5,2. Här är oljan alltså urpressad!

Hittar tyvärr inget på helt oskalade!

Här på delvis skalade solrosfrön!
http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php?dyr=hest&fortype=2&env=Fortype&fornr=158

Solrosfrön ingår ofta i utländska foderblandningar!

Inom galoppsporten är det ganska vanligt att man ger lite solrosfrön!

Tror inte att de innehåller någon stärkelse! Se HHs inlägg!

Willys säljer 20 kg för 199 kr!

Ger solrosfrön till mitt sto som godis och hon älskar det iaf :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka