Solkräm som ger fläckar

Magiana

Trådstartare
Jag har aldrig haft för vana att använda solskyddskräm utan har antingen lyckats hålla mig undan i skuggan eller så har jag bränt mig. I år köpte jag solskyddskräm och kläderna, nya och vita, blev gulfläckiga när jag använde den. Efter lite googling insåg jag att det är jättevanligt att det blir så. Jag är minst sagt besviken. Om jag hade vetat det så skulle jag aldrig ha använt krämen. Tydligen är fläckarna svåra att få bort också. Det funkar kanske med galltvål eller vanish. Hur miljövänliga de är vet jag inte.

Hur farao gör folk? Har man engångskläder på sommaren när man sätter på sig solskyddskräm som man sedan kastar? Och varför finns det ingen varning på tuben?

Hur man än vänder och vrider på det så verkar solskyddskräm vara totalt vansinnigt att använda om man tänkt ha någon sorts kläder på sig. Men hur gör man då för att inte bränna sig?
 
Använde du möjligen ACO eller Nivea? Det är något lurt med någon av dem. En god vän som har hotell i Grekland muttrade över gula fläckar på hotellets vita handdukar. "Det är bara ni skandinaver som orsakar dem, inga andra", sa hon.

Jag brukar använda ACO eller Nivea men minns inte vilken det är som ger fläckar.
 
Nej, det är inte någon av dem. På tuben står det La Roche-Posay. Det är ju inget jag tänkte köpa en gång till ändå då jag vill ha sånt som inte är djurtestat men hittade inte det för rimlig peng när jag skulle handla.
 
Jag har också fått lära mig den hårda vägen att inte använda ljusa kläder och solkräm samtidigt. Extra svårt när jag har barn som smörjs in (dvs jag kan inte ha ljusa kläder när jag riskerar behöva bära dem eller ha dem i knät heller).

Lyckas du få bort fläckarna får du gärna berätta hur du gjort, men tyvärr tror jag det är svårt. Våra fläckar brukar dyka upp efter tvätten (eller så är det först då jag uppmärksammar dem).

Vi har använt flera märken: Garnier, Eucerin, Vichy. Alla ger fläckar.
 
Jag smörjer mig i badkläderna och när det torkat in så sätter jag på mig kläderna och får då inga problem. Var du kanske inte torr när du klädde på dig?

Solkräm använder jag bara på sommaren på stranden/vid poolen och då har man ändå inte finkläder utan lätta sommarkläder som går att byta ut.
 
Använde du möjligen ACO eller Nivea? Det är något lurt med någon av dem. En god vän som har hotell i Grekland muttrade över gula fläckar på hotellets vita handdukar. "Det är bara ni skandinaver som orsakar dem, inga andra", sa hon.

Jag brukar använda ACO eller Nivea men minns inte vilken det är som ger fläckar.
Jag har fått fläckar på tyg pga Nivea. Både på lakan och kläder :(
 
Jag reklamerade en bikini som blev blekt och fick fläckar efter tre dagar i saltvatten trots att jag tvättade upp den på kvällarna...
Det var inte det lättaste, för försäljaren sa direkt att det var solkrämens fel och jag "skulle minsann använt en som inte innehöll *vaddetnuvarför substans* för det förstöööööör ju badkläder!" :meh:

Efter många om och men fick jag i alla fall kontakt med en chef för butikskedjan. Hon bekräftade det den anställde sagt, men tipsade samtidigt om att man ska tvätta badkläderna med schampoo för att få bort solkrämen och undvika fläckar.
Jag fick tillbaka pengarna för bikinin till slut - har man betalat över 600 kr vill man ju att den ska vara snygg ett tag åtminstone... :meh:

I lokaltidningen häromdagen var det en artikel om hur dåligt badkläder tål just sol och bad...:rage:

För fettfläckar i allmänhet tycker jag att TaBort i "duttflaska" funkar allra bäst.

/Keb
 
Jag använder spray eller mousse, och får aldrig fläckar på kläderna. Den senaste sprayen (från garnier) är dessutom helt "torr" och genomskinlig, går att vara insmord i alla sammanhang utan problem.
 
Jag använder ju solkräm flera gånger om dagen, varje dag året runt.
Var noga med att låta solkrämen gå in i huden, gärna 20-30 minuter innan du tar på dig kläderna så brukar det inte bli sååå mycket fläckar.
Ofta är det tyvärr också så att de som är billigare kladdar mer och sitter kvar sämre.

De fläckar som ändå blir brukar gå bort helt okej med Vanish (Jag tvättar då med en skopa vanish istället för vanligt tvättmedel).
 
Min väninna fick fläckar på kläderna, speciellt på ärmarna, flera dagar efter det att hon använt Eucerin spray. Inte heller går fläckarna bort i tvätt. Bästa blusen alldeles förstörd. Det är inte kul alls för henne. Tips mottages?!
 
Jag har aldrig haft för vana att använda solskyddskräm utan har antingen lyckats hålla mig undan i skuggan eller så har jag bränt mig. I år köpte jag solskyddskräm och kläderna, nya och vita, blev gulfläckiga när jag använde den. Efter lite googling insåg jag att det är jättevanligt att det blir så. Jag är minst sagt besviken. Om jag hade vetat det så skulle jag aldrig ha använt krämen. Tydligen är fläckarna svåra att få bort också. Det funkar kanske med galltvål eller vanish. Hur miljövänliga de är vet jag inte.

Hur farao gör folk? Har man engångskläder på sommaren när man sätter på sig solskyddskräm som man sedan kastar? Och varför finns det ingen varning på tuben?

Hur man än vänder och vrider på det så verkar solskyddskräm vara totalt vansinnigt att använda om man tänkt ha någon sorts kläder på sig. Men hur gör man då för att inte bränna sig?

Jag använder dry oil spray från malibu och har aldrig sett några fläckar på mina kläder.
 
Med tanke på att solkrämen löste upp nagellacket på mig nu när vi var i Grekland så är jag mycket tveksam till var solkrämerna innehåller.
 
Med tanke på att solkrämen löste upp nagellacket på mig nu när vi var i Grekland så är jag mycket tveksam till var solkrämerna innehåller.
:eek: :eek:

@Magiana Jag använder sån här:

LQaciR,eL7-UYdfAJTKsq5sE_.jpg


och den ger inga fläckar alls. Har använt med vita kläder många gånger utan problem :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp