Tussemaja

Trådstartare
Kan hästar drabbas av solexem? Eller värmeutslag? Aldrig hört talas om. Nån som vet/tror sig veta/har erfarenhet av nåt sånt..? *letar fortfarande orsaker till nässelutslag

Sv: Solexem?

Träffade på ett sto som blev knottrig på mulen av något slags solexem. Hon hade rosa mule och fjällade sedan på mulen. 50 i solskyddsfaktor för människor med känslig hud hjälpte.

Min överkänslige val får ofta konstiga svullnader o nässelutslag från ena dagen till den andra, men de går som regel bort på en dag.

misstänker iom att det bara är på ena sidan att det är när den lägger sig ibland växter.
Den har haft en leverskada o tillhörande fotosensitivitet
Den tål inga insektssprayer längre.

Den andra får mugg troligen av växter o blir sen solkänslig. bär solbenskydd eller ställs i skugga/ inomhus vid sol

Kan hästar drabbas av solexem? Eller värmeutslag? Aldrig hört talas om. Nån som vet/tror sig veta/har erfarenhet av nåt sånt..? *letar fortfarande orsaker till nässelutslag

Ja ljusa partier på hästen, som mule, ljusa karleder och i enstaka fall väldigt ljus mankam men då ska den vara rejält ljus och gles på tagel så kan det uppstå även här. Då i form av brännsår, blåsor som spricker och vätskar för att sedan bilda skorpor.

det här är som vätskefyllda nässelutslag som flyttar sig runt på kroppen. Skrivit i en annan tråd om det. Har nu hållit henne skyddad mot sol (dvs inne) i flera dagar och det har blivit bättre. Nu valde jag att släppa ut i det växlande vädret - sol och moln - och tyckte genast det började komma fler bubblor igen igen...

Flyttar runt gör de ju inte, soleksem måste ha en förutsättning för att bli just soleksem och då krävs ju ljusa partier typ rosa som inte klarar solljuset.

Min erfarenhet i såna här fall sträcker sig till att hästen blev bättre efter ett hagbyte, det fanns någon växt i hagen som hästen åt och som den inte tålde.

Två somrar har jag kämpat med krustor/soleksem på min hästs ben, särskilt på de två benen med vita strumpor.
Nu äntligen har jag kommit på vad det är. Johannesört :rage: Det finns gott om johannesört hos oss, och hästar blir mycket känsliga för sol när de äter denna växt. Det är inte alla hästar som gillar att smaska på denna växt, men min pålle och hans polare verkar gilla den :meh:
Antingen så byter man hage, eller så gör man som jag, rensar hela hagen på johannesört... :D Det är ett j**la skitgöra, men all tid och svett i värmen har varit värt det. Min hästs strumpor är bra igen och den andra hästen (en vanlig brun utan strumpor) som har varit "bubblig" i pälsen till och från i sommar, har fått tillbaka sin fina hårrem utan bubblor.
Jag hade också kunnat byta hage, men valde att rensa bort växten då jag antingen skulle få ställa honom i en hage där betet är slut och få stödfodra honom resten av sommaren, alt ställa honom i den pyttelilla vinterhagen och ha honom inne på nätterna (hur kul är det för en unghäst, 3 år?? :crazy: ) eller få flytta honom långt ifrån där jag bor. Kontrollfreak som man är över sin älskade fyrbenta vän så vill jag ha honom så nära som möjligt så att man lätt kan ta hand om diverse skador som dessa djur skaffar sig med jämna mellanrum.
Det roliga är ju inte över efter att man gått en vända i hagen, utan man får gå igenom hagen med jämna mellanrum, kanske en gång per vecka och dra upp nya växter som kommer.
Jag läste i nån annan tråd här på buke att man kunde "utrota" johannesörten genom att dra upp den i slutet på sommaren. Så mitt envetna jag hoppas att växten ska försvinna med åren. Vad gör man inte för sina vänner? :p

Min häst (och även min förra) får solexem på den rosa mulen varje sommar om jag inte har på solskyddsfaktor typ 30 eller 50 för barn, som även är vattenavvisande, varje dag. Hon har även fått solexem på ett vitt ben en gång då veterinären var tvungen att raka bort håren för att rengöra ett sår. Det blir liksom först prickigt och sedan sår om jag inte håller efter. Vit mule som blir hårlös och rosa på sommaren är blä.

hon gick i gräshage när utslagen kom. Med "hela tiden samma hage" menar jag efter urtikariautbrottet...

Då är det nog bara att vänta, det tar ju tid för såna utslag att lägga sig om det nu skulle vara betes relaterat.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka