Soleksem (på mulen) i Sverige, men ej vid medelhavet!?

psychogrrl

Trådstartare
Min häst kommer från södra Frankrike, där ju solen tydligen ska vara tre gånger starrare än här i Sverige (enligt apotekets reklamkampanj).

Det lustiga är att där nere hade han inte något soleksem på mulen, och jag har heller aldrig sett en häst där nere ha det.

Här i Sverige däremot fick han eksem så fort solen tittade fram i våras. De flesta andra hästar med rosa mule får också eksem.

Vad beror det på?

Veterinären gissade på att det är att ozonskiktet är tunnare här, men jag vet inte riktigt om jag tror på det. Kan det vara några växter här som gör att de blir känsligare för solen? Att "tillvänjningen" går för snabbt?

Några förslag?

Jag tror att det går för fort från ingen sol till massor av sol vilket gör att det blir som en chock för mulen men jag vet inte. Bara en tanke.

Den förklaring jag har fått till det fenomenet är att en del av växterna de äter här har en saft som kan reagera med solljus och ge eksem på känslig hud. Jag tycker att det verkar rätt logist då en del av våra hästar bara får det när de går i vissa hagar.

Prova att smörja med Helosan solsalva. Det fungerade kanonbra för oss!

Jag använder Eucerin junior (tror jag den heter) till min hästs solkänsliga mule. Den har hög solskyddsfaktor och är mild. Finns på apoteket. ;)

Någonting som ger sår på mulen och röda näsor är Odört. Den finns i kanten på ängsmark och ser ut som hundkex.
Vi har en häst i stallet som ser hemsk ut runt mulen och då är hon insmord med solskyddsfaktor 20 varje dag.

I hennes fall tog vi ut vet som sa att det troligen var Odört som hade orsakat detta.
Jag vet 3 fall till av Odörtseksem.

Har en angloarab som har precis samma problem som din häst... när solen tittar fram blir han alldeles torr/fnasig/sårig på mulen men sedan jag köpte Equilibrium flugmask har mulen hållt sig fin... det är allt-i-ett på den flugmasken kan man säga... öron och nosskydd.. Finns att se hos www.kefly.se... kostar dock 620;- men väl värd varenda krona...

Lycka till...

Liknande trådar

L
Hästvård Min häst har en rosa mule. Sött, javisst :crazy:, men han dras med torra partier och eksemliknande sprickor, flagor osv året runt. Det...
2
Svar
30
· Visningar
4 443
Senast: mumlan81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar