Solbrända öron?

S

Sweet

Har två vita dvärggetter som har rosa öron med lite mörka pigmentfläckar på. Nu är det så att dessa små rosa öron är ganska såriga och varma för jämnan och jag undrar om det kanske är solen som bränner öronen?

Ska jag smeta på solskydd eller vad? Vet att det finns helosan sol men går det bra med vanlig solkräm utan parfym som är köpt på apoteket?

Smörj in dem så fort du kan! De behöver skydd tills de vant sig vid solen. Risken är annars att du får kroniska sår som flugorna intresserar sig för.

Det finns Helosan med solskydd, bra! Det finns annat med solskydd med, tex Spensalva, som också är bra! Köp hellre någon produkt framtagen för lantbrukets djur än de till människa. Se till så att de har skugga att söka upp hela dagen.

Smörj smörj! Likt hästar kan bränna ljusa fläckar på ex-vis mulen, så kan de där små krypen bränna sej!
Helosan finns väl såvitt jag vet max som faktor 8. Vi använder barn-solkräm (mild) med faktor 25, finns dessutom vattenfast - kanon till hästar och andra djur!

Jag har vattenfast solkräm för barn och andra känsliga, solskydd 25. En sån där tjock vit kräm med titan och zinkoxid i. Vattenfast.

Den måste väl funka?

Perfekt! Bre på tjockt bara och gärna flera gånger om dagen!

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·
Hästvård När jag kom till stallet igår morse o skulle släppa ut hästen såg jag att han hade två sår mitt på ryggen, nästan ovanför virveln men...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 254
Senast: Mariika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA