sol och ljusa hästar

U

ullis25

Fick en liten fundering... Är ljusa hästar tex palomino och de ljusa partierna hos en paint känsligare för solen?

Sv: sol och ljusa hästar

Partier där pälsen är tunnare och huden rosa, ex. mule kan vara rejält solkänsliga :) lite solskyddsfaktor brukar fixa biffen

Använder sf 50 på en, mule haka och över ögonen annars blir det stora sår.

Så det är mest mulen i så fall om den är rosa.Tänkte att ljusa hästar kanske har en lite mer rosa ton på huden över lag. Och på så sätt känsligare. Men då är själva kroppen inte "ömtåligare" än hos mörka hästar?

Oftast inte vad jag märkt.

Nu är det ju inte pälsfärgen som sådan som påverkar utan hudens ton.. Har själv en viting med svart hud, ingen solkänslighet whatsoever någonstans men så fort den där roda huden dyker upp på känsliga ställen som t.ex. mule och runt ögon så Kan dom få solutslag :)

Har för mig att det dels pvåerkas av pälstätheten dels hudtjockleken, huden över mulen är väl överlag tunnare än huden på t.ex. rumpan.. Kommer inte riktigt ihåg..

(och med detta Inte sagt att hästar inte kan vara solkänsliga annorstädes men det ä'r mindre vanligt)

Jag har en palomino, hon är inte känsligare för sol än någon annan häst jag haft/har.
Hennes hud är mörk.
:)

Jag har ju en paint med mycket vitt och huden är ljust rosa. Hon bränner sig speciellt på bläsen, i karlederna och över ryggen/manken.
Det brukar vara värst innan midsommar ungefär och efter det så avtar "lättbrändheten" sakta men säkert men inte helt. Kroppen kan nu gå oskyddad men ansiktet måste fortfarande skyddas.
Hon har flughuva som täcker mulen över hela sommaren och den "lättbrända" tiden har hon även heltäckande flugtäcke med uv-skydd.
Tycker inte att helosan sol sitter kvar ordentligt och har inte möjlighet att smörja flera ggr/dag så till karlederna/mulen använder jag helst vanlig solspray för barn med solskyddsfaktor 50.

dagen då jag förstod att det var dags att börja täcka kom hon in ifrån hagen efter en enligt mig rätt mulen dag, och hon var helt illrosa och irriterad i huden. Hon hade verkligen ont och ville inte böja på kroppen eller att jag skulle ta på hennes rygg :(
Stackars lilla gumman :(
Men uppenbarligen är hon inte nöjd med flugtäcket heller då hon ber polarna i hagen att ta av henne det ;)

De senaste dagarna har hon fått stå inne och vara ute enbart på nätterna då vi har 28-30 grader här på dagarna och solen bränner sönder allt! :cool:

Så jag måste säga att jag absolut tycker att hon är känsligare än hästar med mörkare hud.

Jag har ju en paint med mycket vitt och huden är ljust rosa. Hon bränner sig speciellt på bläsen, i karlederna och över ryggen/manken.
Det brukar vara värst innan midsommar ungefär och efter det så avtar "lättbrändheten" sakta men säkert men inte helt. Kroppen kan nu gå oskyddad men ansiktet måste fortfarande skyddas.
Hon har flughuva som täcker mulen över hela sommaren och den "lättbrända" tiden har hon även heltäckande flugtäcke med uv-skydd.
Tycker inte att helosan sol sitter kvar ordentligt och har inte möjlighet att smörja flera ggr/dag så till karlederna/mulen använder jag helst vanlig solspray för barn med solskyddsfaktor 50.

dagen då jag förstod att det var dags att börja täcka kom hon in ifrån hagen efter en enligt mig rätt mulen dag, och hon var helt illrosa och irriterad i huden. Hon hade verkligen ont och ville inte böja på kroppen eller att jag skulle ta på hennes rygg :(
Stackars lilla gumman :(
Men uppenbarligen är hon inte nöjd med flugtäcket heller då hon ber polarna i hagen att ta av henne det ;)

De senaste dagarna har hon fått stå inne och vara ute enbart på nätterna då vi har 28-30 grader här på dagarna och solen bränner sönder allt! :cool:

Så jag måste säga att jag absolut tycker att hon är känsligare än hästar med mörkare hud.

Jag funderar ibland på och skaffa en paint, men om de är extra känsliga så blir det ju en del pyssel... inte alltid jag kan vara i stallet varje dag på sommaren heller..om man behöver smörja varje dag...

Palominos har mörk hud och är inte känsligare för solen än andra hästar. Alla hästar som har vita tecken/är ljusa med ROSA hud kan reagera på solen och annat, men det är individuellt.
Paintar finns i alla upptänkliga varianter och en cremello sabino är förmodligen känsligare än en bay minimal white TEX, men att säga att paintar är känsligare överlag är fel. Man måste kolla på den individuella hästens hud och om det är en äldre kan man ju ta reda på om den haft problem tidigare.

En del hästar behöver smörjas och då får man ju snällt göära det. Av alla mina hästar jag har hemma just nu (enfärgade,sabinos, tobianos, appaloosa, mörka, ljusa) så är den känsligaste (den enda som beövs smörjas ofta) en fuxfärgad arab med bläs och vita ben....

Sabinofölet som är väldigt ljust har jag hitills inte behövt smörja en enda gång tex.

Jag funderar ibland på och skaffa en paint, men om de är extra känsliga så blir det ju en del pyssel... inte alltid jag kan vara i stallet varje dag på sommaren heller..om man behöver smörja varje dag...

Paintar är inte mer känsliga än andra hästar med bläs. T.ex. så blev min häst lite solbränd på mulen de allra första dagarna på betet (tror jag smörjde i 3 dagar), men sen är det inga problem alls.
Så låt inte detta hindra dig från att köpa en paint! Det är världens härligaste hästar. :)

Jag har en Cremello som har rosa hud.
Men konstigt nog har hon aldrig haft problem med solen :banana:
Även fast många avrådde oss att köpa henne för det skulle bli så
mycket problem med henne. ;)

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 899
Senast: Time Lord
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka