U
ullis25
Fick en liten fundering... Är ljusa hästar tex palomino och de ljusa partierna hos en paint känsligare för solen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min med.Jag har en palomino, hon är inte känsligare för sol än någon annan häst jag haft/har.
Hennes hud är mörk.
Jag har ju en paint med mycket vitt och huden är ljust rosa. Hon bränner sig speciellt på bläsen, i karlederna och över ryggen/manken.
Det brukar vara värst innan midsommar ungefär och efter det så avtar "lättbrändheten" sakta men säkert men inte helt. Kroppen kan nu gå oskyddad men ansiktet måste fortfarande skyddas.
Hon har flughuva som täcker mulen över hela sommaren och den "lättbrända" tiden har hon även heltäckande flugtäcke med uv-skydd.
Tycker inte att helosan sol sitter kvar ordentligt och har inte möjlighet att smörja flera ggr/dag så till karlederna/mulen använder jag helst vanlig solspray för barn med solskyddsfaktor 50.
dagen då jag förstod att det var dags att börja täcka kom hon in ifrån hagen efter en enligt mig rätt mulen dag, och hon var helt illrosa och irriterad i huden. Hon hade verkligen ont och ville inte böja på kroppen eller att jag skulle ta på hennes rygg
Stackars lilla gumman
Men uppenbarligen är hon inte nöjd med flugtäcket heller då hon ber polarna i hagen att ta av henne det
De senaste dagarna har hon fått stå inne och vara ute enbart på nätterna då vi har 28-30 grader här på dagarna och solen bränner sönder allt!
Så jag måste säga att jag absolut tycker att hon är känsligare än hästar med mörkare hud.
Jag funderar ibland på och skaffa en paint, men om de är extra känsliga så blir det ju en del pyssel... inte alltid jag kan vara i stallet varje dag på sommaren heller..om man behöver smörja varje dag...