Sökes - kattmat med laxerande effekt!

idaAa

Trådstartare
Min ena kattgubbe verkar ha lite känslig mage. Nån gång i månaden händer det att han får förstoppning eller bli jättehård i magen. Man ser hur han tar i och klämmer men det händer ingenting, och han blir oftast på väldigt dåligt humör och verkar ha väldigt ont i magen. När det väl släpper så resulterar det oftast en olycka någonstans i lägenheten. Inte så kul, men troligtvis inte så kul för kisse heller. :(

Så nu tänkte jag hör om det är någon som har tips på kattmat eller något annat man kan ge till katten som har lite laxerande effekt - i rent förebyggande syfte? Att försöka få honom att äta plommonpuré känns lite långsökt. :)
Alla tips är välkomna, trots att han är lite kinkig i maten så är det ju värt ett försök.

Kan tillägga att han är snart 15 år gammal och har haft diabetes de senaste tre åren och får insulinsprutor två gånger dagligen, och måste därför äta regelbundet.

Sv: Sökes - kattmat med laxerande effekt!

Laktulos finns på apoteket och det kan man hälla över maten, går säkert ha i vattnet också.

Våtfoder brukar vara bra om katten är hård i magen. Rå lever kan även få fart på magen (men ska inte ges i stora mängder). Messmör är också en gammal huskur mot hård mage (kanske inte så bra med tanke på diabetesen dock).

Ska kanske försöka dra ner på hårdfodret och öka mjukmaten så kanske det blir bättre. Ska testa lever också och se om han accepterar det. Tack för dina tips!

Tack för ditt tips. Problemet med att hälla i vattnet är att den andra katten också dricker ur skålen och då får det kanske lite oönskad effet för honom. ;)

Jag skulle INTE rekommendera att hälla laktulos i vatten, det är ju som sirap i konsistensen... :crazy: (Om man inte väljer pulverformen, då)

Jag är inte säker på att man kan ge laktulos till katter heller. Det är ju mjölksocker i, och katter ska ju inte ha socker. De flesta katter är dessutom laktosintoleranta, så det är ju inte så bra att ge det då... Kan ju ge diarréer, vilket man ju inte heller vill ha...

Om du märker att han är förstoppad så kan man ju ge lite paraffinolja, det brukar hjälpa. Men det ska ju inte ges i förebyggande syfte, bara om han verkligen är förstoppad. Annars mycket vätska, som Sol sa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 361
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar