Söker Stallplats, hur göra??

G

Genuin

som rubiken lyder, ska jag söka stallplats till min häst då vi ska flytta, men hur hittar man stallplats ska jag annosera??, d ligger hästställen runt vårat nya boende, kan man med och knacka på och fråga om d har stallplats eller om d vet något stall i närheten som har??

;):p

Sv: Söker Stallplats, hur göra??

ursäkta, varför undra du det?? :)

Jag har flyttat en del och alltid lyckats hitta stallplats genom att annonsera, antingen i lokaltidnigen och/eller satt upp lapp i närmsta mataffär.

Lycka till!

Kram, Maya

Bara att knacka på och fråga, får man nej så vet man ju och tvärtom.

Många mindre småstallar annonserar inte att dom har boxplatser, så knacka dörr är ett bra alternativ, då ser dom vem du är osv..

ursäkta, varför undra du det?? :)

Kan ju vara så att du inte är så tydlig i ditt skriftspråk.
Det verkar som om du glömmer bort en del bokstäver när du skriver, och ibland blir texten svårbegriplig då.

Vad gäller din fråga: att ringa till ridskola på nya orten och fråga efter stallplats, eller fråga om de känner till några privatstall, kanske kan vara ett alternativ?
Ibland känner distriktsveterinärerna till olika stall (fick själv rådet om det stall där jag tidigare var installad, av distriktsveterinären på min ort).

Annonsera är väl inte fel; blocket och lokaltidningar, eller varför inte Hastnet?

Lycka till!

Att knacka på och presentera sig är väl ett trevligt sätt att ta kontakt. Gärna om man kan, ha med ett A4 med en presentation av sig själv och hästen och med kontaktinfo, så kan de spara den om det skulle bli något ledigt lite senare. Dessutom annonsera på Blocket, Bukefalos och med lappar i ngn nära mataffär.

Jag hittade min stallplats via annons på blocket, alltså stallet som annonserade. Knacka dörr är ett bra sätt, som någon skrev, mindre stall annonserar inte så ofta utan man får plats genom att man känner någon eller kommer dit och presenterar sig. I mitt förra stall kom det ganska ofta förbi folk och frågade om det fanns plats. Lycka till!

- Knacka på i intressanta stall (så står jag nu)

-Annonsera i lokaltidningen

-Annonsera på hästsajter och blocket

-Lappa ridskolor och större privata anläggningar där mycket folk är i rörelse

-Lappa samtliga mataffärer inom rimligt avstånd. Även hästfolk måste äta mat. ;)

-Fråga bland dina vänner (även ej hästvänner) om de känner någon med stall.

-Läs själv tidning, annonssajter, anslagstavlor.

Glöm inte att INNAN du börjar sökandet ha helt klart för dig vad du söker och vad du absolut inte vill ha. Lista upp alla saker. Checka av allt när du kollar på stallen så du inte hamnar i fel stall.

Lycka till// Voff

Jag valde att ringa runt, eftersom det går fortast/enklast lättare att svara direkt också på deras frågor! mejl/sms käns fel på något sätt..

Frågade om de överhuvudtaget tog inackordering och om de i så fall hade något ledigt.
Vad som ingick i priset och lite allmänna frågor om hur det såg ut.

Bokade tid med de som verkade intressanta, tyckte det var bättre än bara dundra in en dag när de inte hade tid att visa runt…
Fanns många ställen också och på detta vis sparade jag själv en massa tid, de som inte tog emot/inte hade plats kunde ju strykas direkt,
likaså en del som inte var så intressanta för mig av olika orsaker.
Från en lista på 20 stall hade jag när jag ringt alla 5 ställen kvar, som hade plats och helt klart var intressanta att åka till.

Alla 5 var väldigt tillmötesgående, eftersom jag bokat tid hade de nöjlighet att gå runt med mig och visa,
svara på alla mina frågor och jag berättade så klart om min häst för dom.

Några kunde jag stryka direkt, när jag var däroch i de fallen
så tackade jag så klart och sa att det var inte riktigt det jag letade efter.
Så de inte skulle ”hålla” en plats utan direkt viste att jag inte tog den.

3 var ungefär lika bra, var mer småsaker som skilde,
så till dom kom jag ut en vanlig vardagskväll och kände av stämningen
och sånt med de som hade sina hästar där.
Självklart hade jag frågat om det var OK i samband med första besöket.

Ja sedan hade jag två att välja på, de var inte exakt lika, vilket stall är det, men båda var helt OK och såvitt jag kunde bedöma var stämningen bra på båda, klara regler, ordning och reda.
Så det kunde ha blivit vilket som, men var ju tvungen att välja.

Åk du till intressanta stall och fråga, det kan vara svårt att få fatt i telefonnummer o så utifrån en adress. Man kan ju om man känner det besvärande be att få komma tillbaka en dag när de har tid att visa runt.

När jag behövde flytta (stallet missköttes så ofantligt så jag vill absolut flytta snarast möjligt) så red jag helt sonika hem till en familj på en närbelägen gård och frågade om de ville husera min häst. De ville så gärna, jag skulle inte behöva betala stallhyra och självklart fick jag billigt hö egentillverkat på gården. Jag flyttade in typ dagen efter o kunde inte få det bättre(eller billigare)!!! Det gällde ju bara ett år(studentstad, sista året på skolan) men jag trivdes jättebra. Jag ångrar inte en sekund att jag tog modet till mig o red dit o frågade. De hade aldrig annonserat ut plats, och hade jag annonserat efter sökes så kanske de inte hade svarat och framförallt hade det tagit längre tid.

Tummen upp för en fråga-runt-runda alltså! :D

Jag tycker det var väldigt smart att sätta in en tråd här :)
Om du berättar lite om vart du ska flytta så kanske folk som hänger här och bor i närheten berätta lite vad som finns o så :)
Jag hade gärna haft lite kött på benen även om det bara är snack...

Jag hade blivit vansinnig om folk trampade hit o frågade om stallplats titt som tätt... Tycker det är jobbigt med alla SMS man får ;)

Förstår det, blir själv galen när folk inte kan ringa istället, svarar yterst sälan en okänd person på SMS, jag menar är de inte mer intresserade än så...

Inte du men någon innan dig skrev att det kunde vara svårt att få fram telefonnumer:confused:
Aldrig haft problem med det, kan man bara luska ut adressen går det ringa nr upplysningen i värsta fall, har man ett namn också finns det ju många sätt att söka på:angel:

Men om man ska flytta från Umeå till Skåne kan det ju vara svårt att veta var man ska leta ;)

De gånger jag har letat stallplats till mina hästar så har jag oftast blivit rekommenderade olika stall. Ngn gång har jag även svarat på annons i lokaltidningen eller satt ut en annons själv :)

De gånger jag har letat stallplats till mina hästar så har jag oftast blivit rekommenderade olika stall. Ngn gång har jag även svarat på annons i lokaltidningen eller satt ut en annons själv :)

rejäl flytt det:eek:
då får man fråga runt om man känner någon där, eller annonsera, bör ju vara fixat innan man ger på att åka med hästen i vart fall

Hihi, jamen då förstår jag bättre. Jag läste & läste & läste, tänkte att jag måste vara världströg som inte förstod vad du menade :p

Hihi! Ta nu inte fel... Det är inte jag som ska flytta. Jag har ingen aning om TS ska flytta 1 mil eller 100....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 443
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar