Söker kaninråd.....

Lisis

Trådstartare
Jag var och hämtade två kaniner idag som behövde ett nytt hem, super söta:love: men väldigt skygga. Det blir nog bra bara jag hanterar dem lite. Nu till mitt problem, det är en hona 4 år och hennes barn ca 9 mån gammal. Jag antog ju att ungen också var en hona eftersom de levde i hop. Men när jag skulle hämta dem så såg jag att honan hade "boat" en del. Det visade sig då att de inte visste vad ungen hade för kön:mad: Nu är frågan om de kan fixa bo utan att vänta ungar? och vad gör jag om hon får ungar? Funderar på att kastrera ungen om det är en hane så att de kan fortsätta bo ihop, är det vanligt att man kastrerar han kaniner? Någon som har några ideer? :bow: Lisis

Sv: Söker kaninråd.....

ja, dom kan vara skendräktiga, och då kan dom boa.
men om ungen är nio månader borde det vara ganska lätt att se vilket kön det är, har du kollat själv?

jodå, helt ovanligt är det inte att man kastrerar kaniner :)

Jag tittade på honom/henne i går, och det gick att trycka fram en del som kan vara penis (svårt att se ju). Sen tittade jag på bilder igår på nätet och blev ännu mer osäker..... Kom på att jag ska jämföra med mamman i dag:idea:

Det är vanligt att man kastrerar hankaniner, om de inte ska användas i avel. Hur vanligt det är bland honor har jag ingen uppfattning om. Det är ganska vanligt förekommande att folk har en hona och en kastrerad hane ihop, och själva katreringen är ett ytligt och ganska billigt ingrepp.

Jo, det är rätt vanligt att de boar utan att vara dräktiga. Är det kallt ute kan det vara bara därför, gör mina hankaniner också :p
Det är också vanligt att kastrera kaniner, och är inte så dyrt. Om jag var du skulle jag åka till veterinären och kolla upp om det var en kille, är det det kan du kastrera den, annars plocka hem den igen. Du fattar... =P Kom ihåg att honor också kan slåss ordentligt, även om de är släkt. Man kan sterilisera honorna också, men dte är lite mer riskabelt, det är ett större ingrepp.

Lycka till! =)

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Jag har precis hämtat två kaniner av rasen Vit wiener blåögd. Det är en stor ras men de här är tjocka, honan är fet så hon har påse...
Svar
5
· Visningar
1 244
Senast: Aionee
·
K
Däggdjur Kan min dräktiga hona föda sina ungar i samma bur som en kastrerad hane??? Och är det viktigt att kaninerna är ensamma under...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Arrows
·
Katthälsa Jag hämtade i december hem två kattungar ur en snödriva hos en tant ute i skogen. Dom var totalt 3 stycken men en annan tjej tog den...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama