Söker hoppövningar till osäker ryttare

hesttjej

Trådstartare
ska börja ta tag med hoppningen på allvar nu, i grund och botten är jag en osäker dressyrryttare men i december är jag anmäld till en 2 dagars hoppträning för arnold assarsson och nu vill jag gärna börja träna innan. Men nu är det så att min gamle ponny är en smart gammal dam, hon är jätte framåt mot alla hinder/höjder men ca 1m innan tvärstannar hon och jag flyger av, så brukar de se ut! Nu behövs det bra hoppövningar, för "stannande" hästar!!.. (hur ska man uttrycka det?)
ni behöver inte skriva att det förmodligen är min osäkerhet för de vet jag redan.

Sv: Söker hoppövningar till osäker ryttare

Bearbeta din egen osäkerhet.
Varför finns den? Har den alltid funnits? Vad utlöste den?

Lägg ut bommar lite här och var på banan och rid över kors och tvärs och försök bibehålla känslan. När det fungerar bra höjer du till 10 cm och när det funkar höjer du lite till osv. Blicken är jätteviktig, titta inte på bommarna utan bortanför, på den punkt du ska till så att du verkligen rider vägarna. Om du vill ha en övning, kan du lägga ut 4 bommar i ett kors och sedan rida olika volter runt om och antingen rida över alla eller utanför och bara en enstaka. Det går också att "förlänga" varje bom med en bom till utanför så blir det inte så liten volt om du vill rida över alla fyra.

fick den när jag ramlade av, sen blev jag höjdrädd..

Det känner jag igen.
Det är bara vanlig övning från grunden, och så höja successivt. Man behöver även en häst som man kan lita på, för att komma över "barriären" och kunna känna självförtroende.

Rid på låga hinder och öva tempo och vändningar istället så att du känner att du kan manövrera hästen till 110% på låga höjder.

Satt dock o titta när mina katter lekte här om dagen och dom hoppar ju upp på möbler och saker som är en meter höga utan problem.... Så nu ska jag se om det funkar att inbilla sig att kan katterna, så kan hästarna(o jag) banne mig :D

//Hon som har anm till träning för fälttävlansryttare på en häst som alltid vägrar på lektionerna :cool: :eek: då medryttarhästen ska hoppas av ägaren.

Lägg ut bommar lite här och var på banan och rid över kors och tvärs och försök bibehålla känslan. När det fungerar bra höjer du till 10 cm och när det funkar höjer du lite till osv. Blicken är jätteviktig, titta inte på bommarna utan bortanför, på den punkt du ska till så att du verkligen rider vägarna. Om du vill ha en övning, kan du lägga ut 4 bommar i ett kors och sedan rida olika volter runt om och antingen rida över alla eller utanför och bara en enstaka. Det går också att "förlänga" varje bom med en bom till utanför så blir det inte så liten volt om du vill rida över alla fyra.

Väldigt bra att tänka på!

Har du någon ridkompis som med sin häst kan fungera som draghjälp?

Jag jobbar med att få upp självförtroendet hos min unghäst vad gäller hoppning och idag hade vi en mer erfaren häst som draghjälp, dvs vi hängde på precis efter, och det funkade superbra. Pållan hoppade som hon aldrig hade gjort annat.

Har du någon ridkompis som med sin häst kan fungera som draghjälp?

Jag jobbar med att få upp självförtroendet hos min unghäst vad gäller hoppning och idag hade vi en mer erfaren häst som draghjälp, dvs vi hängde på precis efter, och det funkade superbra. Pållan hoppade som hon aldrig hade gjort annat.

Vad har ni för avstånd mellan hästarna? :)

oj, vad kan det ha varit, skulle tro att det var 5 meter iallafall.
Ett rimligt säkerhetsavstånd utan att tappa kontakten med hästen framför.

Jag kan ju tillägga att vi hoppar minihinder, allt för att det ska bli kul för hästen. Det högsta idag var 40 cm, vilket var nytt höjdrekord för oss.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
777
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 489
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar