Söker er med erfarenhet av ridtravare

S

Sheltien

Hej!
Nu har jag skaffat mig en foderhäst.
En travare på 13 år.
Riden mest i skogen, men är väldigt postitiv och har arbetsglädje.
Dock har han ett STORT minus för sin galopp.
Jag har ridit till travare förr och det har gått som en dans på rosor.
Men min häst har verkligen usrla förutsättningar för sin galopp.
Har har ingen takt, han släpper ryggen, höjder halsen, bakbenen hamnar två mil bakom o sen far han iväg som skjuten ur en kanon.
Han har ju antagligen inte rätt muskler för att orka hålla sig uppe i galoppen.

Men nu vill jag altså ha era bästa tips för hur man kan bygga upp galoppen!
Kan lägga in bilder om ni vil se hur han ser ut för att lättre ge tips på vad vi behöver träna.

Sv: Söker er med erfarenhet av ridtravare

Stärk i skritt och trav. Klättra i skogen. Galoppera i snö eller högt gräs, eller uppförbackar.

Hör av dig till mig tjejen.. Jag bor ju inte långt från din by. Har PM:at dig.

Jag löshoppar min häst över småhinder.. Även trampar över bommar. Rider mycket i skogen så hon får lyfta benen ordentligt.. Gärna över rasade träd mm.

Min häst har lätt för galoppen.. Väldigt lugn o sansad.. Men har svårt att hålla formen på raksträckor.

precis som Polly-Mulle svarade, är det en bra ide´att galoppera i uppförsbackar och i snö

Jag skulle väl snarare säga att det är bra att skritta i nedförsbackar så hästen stärker bakdelen? Även om allt typ av klättring är bra skulle jag hålla den i skritt. Att galoppera uppför stärker ju lite det där med att skjuta sigiväg i full fart framåt!

Du kan säkert stärka galoppen, men det man ska tänka på är att hästen är avlad så. Om man kan stärka den så att den blir bättre så är det ett långsiktigt arbete med tålamod. Tyvärr finns det många jag sett som blivit arga på sina travare för de inte vill eller har svårt för att galoppera. Jag skulle tänka på att när man galopperar ta korta intervall så den inte blir trött i musklerna och försöka vara noga med övergångarna. I början övergång trav- galopp och på sikt övergången galopp-trav. Du ka vara noga med den sista övergången också men den är antagligen svårare.

Jag fick oxå ett tips om att göra galoppfattningar när jag rider på volt och även då jag longerar. Låta hästen galoppera 3-4 steg sen sakta av.. Sen ta o fatta galoppen 3-4 steg osv..
Det skulle stärka galoppen.. Har testat detta på min häst och jag tycker det har fungerat bra.

Kom bara på det nu.

Jag hade samma problem med min ridtravare i början. Han fullkomligt stack iväg med mig och jag kunde inte stanna. Han fick panik, antagligen eftersom det inte har varit tillåtet för honom att galoppera innan. Jag bestämmde mig för att vänta med galoppen och ägnade lång tid åt att göra honom stark i skritt och trav först i form av att rida skolor, klättra, longera/rida över cavalettis mm och tränade mycket på att få honom att lyssna på mig. När det sedan var dags för galoppen red jag i skogen och lät honom slå över i galopp när jag red uppför en backe och sedan bad jag honom lugnt att sakta av när vi nästan hade kommit upp. Allt detta med massa beröm så att han förstod att han gjorde rätt som lyssnade på mig och inte fick panik. Bara några steg i början. Så länge jag kunde få honom att lyssna på mig och inte elda upp sig var det aldrig några problem med att fortsätta utvecklingen av galoppen.
Bara själva galoppfattningen är stärkande men speciellt förvänd galopp och förvänd galoppsluta har hjälpt mig att förbättra kvaltén på galoppen på min häst :D
Idag går han LA/MSV dressyr, men vi tänker inte stanna där :banana:

Lycka till!

Min mamma hjälpte min kompis med hennes 13 åriga travare. Dom lät han helt enkelt galoppera i den farten han ville runt runt runt paddocken. Nu är galoppen mycket böttre. Du stärker ju musklerna där så kan man träna på kort galopp sen ;)

har ganska mycket erfarenhet av travare, de är ju lätta att få tag på. och helt underbara hästar att hålla på med.
hade ett sto som bara drog, hon gallopperade gärna men verkligen inte bra. och stanna var det inte att tänka på.
har ridit western med henne innan jag nu sålden henne i slutat av sommaren pga tidsbrist.
jag brukadee rida lektioner 1ggn/vecka, men ingen gallopp.
sedan när jag bestämde mig att börja träna galloppen blev det bara på säkert underlag, där det inte finns halkrisk! gallopperar några varv på en volt hon klarade, i hennes tempo, när hon börjar lugna sig, plocka ihop henne ytterst lite, och när det känns bra sluta och stanna och göra något helt annat, lika i båda varven.
i skogen hade jag en gammal järnväg = helt rak att rida på, så om det blev gallopp, fick hon sätta iväg i sin fart, sedan fick hon långa tyglar, hon slutade dra och gick lugnare och stadigare. när det funkar, sakta av.
det tar all tid man har och mycket mera men det är underbart när man får resultat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka