Söka sig neråt, framåt...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 142
O

overtyre

När jag försöker lägga ner min häst, dvs få henne att söka sig neråt och framåt så sänker hon bara nacken och går bakom lod. Tilläggas bör kanske att det allt som oftast blir en glappande kontakt och att hon inte själv söker kontakt med bettet.
För att undvika det och att nosen är så mkt bakom lod försöker jag driva mer, men då springer hon bara i väg i 'pinntrav'.
Så, jag behöver alltså tips på hur jag ska göra, eventuellt hur ni gör när ni rider er häst lång och låg samt gärna bra övningar.
Tusen tack på förhand. :bow:

Sv: Söka sig neråt, framåt...

Jag har inte haft problem med detta, så jag har inga direkta tips eller övningar så.. Men jag kan fundera lite! :p
Min första tanke var att du måste driva henne fram till bettet, men du skriver att hon springer iväg. Har du testat att driva, samtidigt som du gör rejäla halvhalter och riktigt sitter till i sadeln? Rid lätt l lite långsammare takt än vad hon travar, för då måste hon vänta in dej och trava i din takt. Tänk också på att "driva upp ryggen" när du lägger hästen lågt, så att hon verkligen arbetar. :)

Du måste släppa ut henne långsamt. Det är för många hästar lite skrämmande att gå "lång och låg" om det görs för fort, det är ju en rätt rejäl rubbning av balansen. Så läng tyglarna mm för mm, så du känner att du har hennes kontakt hela tiden. Bränn inte hennes förtroende genom att "tappa" henne. Fenomenet med att hon springer iväg för dig handlar om att hon försöker jaga ifatt sin balans. På ovana/orutinerade hästar (eller hästar som är vana att hålla fast sig i halsen - dvs 98% av alla hobbyhästar...) kan man inte heller begära att de ska komma så långt "ut och ner" i början. Det är en träningssak. Ta det pö om pö och var nöjd med små förändringar!

Tack så jättemycket båda två!

Det kan nog vara det som är lite av problemet, att jag bara 'slänger' iväg tyglarna hipp som happ...

Förresten, kan du förklara vad du menar med att tappa henne... :o
Är lite osäker på vad du menar...

En häst är beroende av sin balans. En häst som börjar "söka sin ryttare" lämnar ut sin balans åt ryttaren. Om hästen går med jämn kontakt på bettet och söker sig till ryttarens hand, säte och skänkel är det väldigt väldigt obehagligt för den om ryttaren helt plötsligt släpper kontakten utan förvarning. Då måste hästen kontrabalansera och detta leder till spänningar i div halsmuskler. Hästen ska givetvis inte använda bettet som femte ben, men i lång och låg får man inte släppa hästen helt, det känns för den som att trilla utför ett stup ungefär.

Medan du släpper ut henne kan du prova att rida rättställt, motställt och lite skänkelvikningar (om hon kan det).
Det hjälper på vissa hästar att de söker sig lite bättre framåt nedåt.

Okej, tack!
Nu förstår jag.

Ibland kan det ha att göra med att de inte orkar hålla "emot" med bakbenen när tyngdpunkten ändras. Om man tänker sig en grävmaskin så kan inte den köra med full skopa i lågt läge långt fram, utan den måste hålla skopan nära sig. Prova att hitta ett lägre tempo men helt utan krav på form, ganska lång tygel men med små "checkar" i tygeln om hon ramlar iväg. Sitt "kvar" lite mer på stället men med passivt säte och se om hon hittar sin balans själv. När de har räknat ut hur de ska hålla det kortare tempot själva kan det vara lättare att få lång/låg ur det, tycker jag.

Obs att det måste vara med bibehållen takt, det är inte meningen att hästen ska få problem med att hålla gångarten ren!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag... 2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka