Söka efter Tysk hästs bakgrund..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 239

Elisha

Trådstartare
Jag har ett sto som är en Tysk import. Oldenburgermärkt. I Tyska hästars pass står det ju sällan hästens namn utan bara reg.nummer.
Jag köpte hästen från ett försäljningsstall och de hade döpt hästen då de inte visste vad hästen hette i Tyskland..
Kan man på något sätt få reda på vad hon hette i Tyskland genom "lebensnummer" eller få reda på pappans avkommor..
Vill gärna ha lite hjälp, skulle va roligt o veta hennes bakgrund i Tyskland nämligen!:idea:

Sv: Söka efter Tysk hästs bakgrund..

Kontakta Oldenburgförbundet så bör de kunna hjälpa dig. Har du inget namn på hästens uppfödare i papperna ? Vad heter pappan till ditt sto ?

Jo, jag har både namn o hans address när passet utfärdades, om den nu stämmer..
Har funderat på att skicka ett brev eller liknande men jag vet inte, det skulle ju vara lättare om man hade något telefonnummer.!:idea:
Hon är efter Westminster (weltmeister) och undan Viodora (landstern).

Hade hon haft ett offciellt namn i Tyskland hade det stått i passet. Är det hennes "stallnamn" du undrar över?

Okej!
I sånna fall är det "stallnamn" jag undrar över :idea:
Jag har nämligen hört från flera olika håll att de flesta tyskar inte skriver in namnet i passet utan enbart "lebensnummer".
Men varför hade hon inget officiellt namn tro?:crazy:

Westminster född 1980 1.74 svart Hannoveranare men var även godkänd i Oldenburg. HLP 106,23 (24/54) Hans avkommeindex är Dressyr 98 (92%) hoppning 102 (91%).
Landstern född 1987 tävlade svår hoppning, avkommeindex Dressyr 86 (82%) hoppning 102 (79%)

Tack så jätte mkt :)
Vad har du fått tag i det där?:D

Har oxå en Tysk häst utan namn i passet bara ett nr.
Verkar vara ganska vanligt enligt försäljningsstallet där jag köpte mitt sto.
Men jag vet inte varför.

Jag har ett sto som är en Tysk import. Oldenburgermärkt. I Tyska hästars pass står det ju sällan hästens namn utan bara reg.nummer.
Jag köpte hästen från ett försäljningsstall och de hade döpt hästen då de inte visste vad hästen hette i Tyskland..
Kan man på något sätt få reda på vad hon hette i Tyskland genom "lebensnummer" eller få reda på pappans avkommor..
Vill gärna ha lite hjälp, skulle va roligt o veta hennes bakgrund i Tyskland nämligen!:idea:
Jag gjorde så här när jag köpte en häst från Tyskland med bara stallnamn.... Jag skrev till Hannoverförbundet (där hon var brännmärkt o registrerad) o de svarade att jag skulle skicka ner passet o ägarbeviset (eigentumsurkunde) i original, sedan skrev de in mitt val av namn o stämplade, skrev också in mig som ägare. Kostade 15 EUR som jag råkade ha hemma o bifogade. Skickade rekommenderat men fick tillbaka med VANLIG post men det gick bra.

Min häst hette ingenting i Tyskland men kallades Cat Walk (mamman heter Cat Call) så jag valde det namnet o det heter hon nu officiellt. + stallnamnet då.

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att... 2
Svar
25
· Visningar
3 116
Avel Håller på att försöka hitta stam och ev. annan fakta om en tysk häst som i sitt svenska pass inte har någon stam, dock är hästen...
Svar
2
· Visningar
2 023
Senast: starslacker
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 039
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni som köpt hästar vars bakgrund inte gått att spåra, hur gör ni på bästa sätt för att vara så säker som möjligt på att den är frisk och...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka