M

messsy

ringde idag upp till granngården då jag ville köpa sojamjöl till mina hästar. Dom behöver nämligen lite extra protein.
Dom svara att dom hade de inne och då åkte jag dit.
När ja sen äntligen va framme så visa dom mig säcken. (aldrig köpt sånt förut) Det står på "för nöt och pigg".. (eller nått sånt) och att man ger till andra djurarter på egen risk.
det står heller inget om dosering..

Nu undrar jag: är det den sorten alla här pratar om?
hur mkt ska man ge av det? (vet att man ska börja försiktigt, typ 1 dl/dag)

kan tillägga att jag köpte ingen säck eftersom jag blev osäker på om det var rätt.. (trots att dom i affären sa att de gick bra till häst)

Sv: sojamjöl

Ja det är den sorten. Precis som du säger så måste man öka på sakta, dels för att det så proteinrikt och dels för att det finns hästar som kan reagera på soja. Jag personligen brukar öka med så lite som 25 gram om dagen och det är betydligt mindre än 1 dl.
Hur mycket du behöver ge är omöjligt att svara på när vi inte vet din grovfoderanalys.
100 gram soja ger 1,26 MJ och 38 smrp.

Senast ändrad:

Soja är soja, det är inte skillnad till olika djurslag.

Angående mängden så är (precis som amalia skrev) 1 dl rätt mycket. Börja hellre med att ge typ 1 msk under minst en veckas tid, och öka sedan på.

Har du analys på grovfodret så du vet att det fattas soja och hur mycket?
Är man osäker så är t.ex. Krafft Protein ett foder som är lämpligare att chansa med än vad sojan är.

okaj.. då vet jag. Bäst att vara väldigt försiktig till att börja med..

Hur mkt ger ni era hästar? (när dom är invanda)
vad har ni för värden på erat hö?

Jag ger ca 150 g för närvarande, men funderar på att räkna om och ge mer, om det går.

Höet ligger på 32 g smrp och 7,7 MJ, och jag ger även lucern och lite av hösilaget som är betydligt bättre än höet. Minns för tillfället inte värdena på silaget, men hon äter ju mest av höet så det är där bristen uppstår.

jag har tyvär ingea värden, men min häst fick ett halvt kilo som mest. Han hade enorm protein brist när han kom.

Vårt hö är riktigt uselt...

MJ 8,5
Smrp 18
Kvoten ligger alltså på 2,1...

Min häst står på:
6,5 kg hö
2,75 kg lusern
0,3 kg betfor
0,3 kg linfrökaka
0,3 kg soja

Detta ger 90,2 Mj och 613 smrp, en kvot på 6,8.

Har du analys på ditt hö? Vilka värden är det i så fall på det?

Jag har två unghästar som får 0.7 kg var. Jag började med ca 2 dl och efter en vecka var de uppe i 0.7 kg. De får också grönpellets med högt proteinvärde. Vårt hö har nämligen bara 27 sm.råpr. Så hästarna behöver verkligen det där sojamjölet.
Det är ganska ofta man använder samma foder eller preparat till gris, nöt och häst. Grisar är mycket mycket känsligare än hästar...och deras foderstater är också mycket mer noggrant utträknade, ofta med både veterinär och foderexperter inblandade.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Hundhälsa I Onsdags fick jag åka akut till Strömsholm med min dalmatiner som helt plötsligt inte kunde kissa. Uratstenar var min första tanke, var...
Svar
13
· Visningar
1 282
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka