V

vovicockokanon

jag har aldrig haft med det o göra men inser nu att jag måste ha rent protein till min foderstat då jag inte får den bra till hästen annars. finns det risk för kolik om man ger soja? hästen i fråga är liiite känslig, har haft rediga kolikanfall tidigare och legat inne på djursjukhus. (detta var dock ett tag sedan och det var under 'nedvarvning' från travet. hade ofta ont i magen på den tiden)
var på granngården idag o frågade lite men blev inte så mycket klokare. fick förslag på att komma en annan dag o räkna på foderstat. (jag svarade att det är redan gjort och jag behöver protein!) *suck*
jag vill ha upp hullet på hästen, han är tunn nu och jag ska sätta igång honom oxå...(proteinvärdet i höt är botten)
hmmm...
är jag orolig i onödan eller!?
 
Sv: sojamjöl

Jag kan inte svara på om den löper större risk att drabbas av kolik pga sojan men jag kan ju berätta min erfarenhet av sojaprotein.
Har själv en häst som också varit "inlagd" på djursjukhuset pga magproblem och han är fortfarande väldigt känslig på olika foder. Eftersom även mitt hö är relativt lågt i protein så kan jag säga att det ENDA som har fungerat so far är Kraffts Protein :bow: , vetekli provades men med tjocka ben som följd och sojaproteinet är numera bannlyst för han reagerar ngt kolossalt på det. Blir tjock som en elefant om benen och tom ballarna svullnar upp som ballonger.

SÅ, jag vet inte om det beror på hur de olika proteinen spjälkas i tarmsystemet och det är det som gör att han reagerar som han gör eller vad det är, jag vet bara att TACK O LOV så har vi hittat en kompromiss som fungerar bra. Han står på tillvänjning av KP:n nu och är uppe i 500 gr och har inte reagerat negativt, till skillnad från sojan där det räckte med 0,5 dl för elefantbenseffekten.

Vet däremot mååånga andra som fodrar med soja utan några som helst problem!

//kristel, med 750 kilo tung häst som gärna vill ha mycket protein i sin stat :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö det är så att jag fick min höanalys nyligen.. å de stod att de nästan inte är nåt protein alls.. skickade analysen till en oberoende...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: NightRain
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
916
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp