• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Curri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 028
C

Curri

jag har en fråga om soja, som jag gett till mitt sto (för proteinets skull). fick idag reda på att det inte alls var bra!!!!:(
var någonting med hormoner eller nått...
någon annan som hört det? eller har en annan åsikt? tips vad man kan ge i stället?

Sv: soja!

Vi ger inte soja (av miljöskäl). Det brukar anges en maximal giva för soja. Vet inte om soja liksom en del andra foder kan påverka stoet negativt när det gäller fertilitet?

Det finns ju alternativ som är bättre sett ur ett miljöperspektiv och som jag själv rangordnar det, med visst stöd av KRAVs listor, så blir det:

1) Lokalt odlat hö/ensilage med hög proteinhalt (inget som slår detta!)
2) Lusern (visserligen åtgår en hel del energi för varmluftstorkning och transporter)
3) Potatisprotein (frakt från tyskland/frankrike och viss risk för GMO)
4) Soja (lång frakt och stor risk för GMO)

Sv: soja!

soja skulle (vad jag har hört) påverka speciellt ston, det skulle ha någonting med stoets hormoner att göra...
det var en, som hört av en annan så jag fick liksom ingen "helhet i det hela" därför tänkte jag fråga här :)

men jag har hört tidigare att det inte "ska överdoseras", också att det inte är superbra för miljön :S inte bra!
det blir nog att sluta fodra med soja nu.. men det har varit en bra protein källa, lätt att räkna på till foderstaterna!
tack för svar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka