Soja och andra miljöbovar

Strajder

Trådstartare
Jag blir ibland förvånad över att samma personer som hänvisar till miljömedvetenhet och oro för framtida generationer när de genom aktiva val blir exempelvis vegeterianer eller bojkottar vissa varor , samtidigt kan utfodra sina hästar med soja, olja och en del typer av kraftfoder.

Debatten kring GMO (genmanipulerade grödor) har visst inte nått hästnäringen? Importerad soja från sydamerika innebär skövling av regnskogar och här odlas i stor utsträckning GMO-soja. På samma sätt är det med vissa vegetabiliska oljor.

Vi verkar ha en livligare debatt kring vad vi stoppar i oss själva, våra kor, grisar och kycklingar och blundar för vad vi ger hästarna.

(Mer om GMO finns bland annat på Svenska Naturskyddsföreningen http://www.snf.se/verksamhet/jordbruk/genteknik.htm )

Skulle vara kul att veta om ni vet några stall som tagit aktiv ställning när det gäller foder ur ett miljöperspektiv?

Sv: Soja och andra miljöbovar

:bow: tänkvärt inlägg!

Har faktiskt slutat ge soja av bl a den anledningen. I övrigt har vi inte ett genomtänkt miljöperspektiv hemma i lilla stallet är jag rädd. Det beror dels på bekvämlighet, men inte minst på okunskap. :o
Har lite exempel här ...

Hur ska man ställa sig till användning av torv och spån t ex?
Vad är den optimala gödselhanteringen?
Vi har i dag permanentbäddar och gör av med minimalt med strö. Det mesta används som gödsel, i rabatter osv. Hagen mockas och det vi mockar blir gödsel.

Övrigt kraftfoder, och tillverkningssätt av detta?
Har inte en aning. Gör av med väldigt lite, men det är ju en del. Och hur prioriterar man miljöaspekter som frakter osv ... Phew. Svårt.

Det jag kan sakna är att "bli matad med information" - alltså att det finns mera lättillgänglig kunskap, för någon borde väl också ha ett intresse av att delge oss av deras kunskaper och åsikter? (nu låter jag superlat, men missförstå mig rätt ;) ).

Det "vanliga" jordbruket (läs kossor och grisar) har mer utvecklade system (KRAV, Svenskt Sigill) för att utveckla ett mer ekologiskt hållbart system. Varför har inte hästnäringen liknande tankar? Är det brist på miljöintresse eller är de ekonomiska drivkrafterna annorlunda?

Har inget bra svar, men kan det vara att det är lättare att använda sigill, krav etc som försäljningsargument på produkter - för där har man ju också (internationella) konkurrenter.

Inom hästnäringen är det ju ofta tjänster/ upplevelser som säljs och man kanske faktiskt inte insett möjligheterna med att märka även dessa. Eller så är det inte tillräcklligt angeläget, för det kommer nog att upplevas "krångligt" (räcker ju med SAM-blanketter, foderföretag och god knows what ... ;) ).

Det jag undrar är om det finns några stall med uttalad miljöprofil som kan fungera som föredöme för andra?

Det "vanliga" jordbruket (läs kossor och grisar) har mer utvecklade system (KRAV, Svenskt Sigill) för att utveckla ett mer ekologiskt hållbart system. Varför har inte hästnäringen liknande tankar? Är det brist på miljöintresse eller är de ekonomiska drivkrafterna annorlunda?

Jag tror det främst beror på att kor, grisar etc går ju faktiskt till mat.
Det vi äter = ekologiskt, precis som du nämnde i första inlägget så är det ju faktiskt vi människor som vill ha det så, inte just för djurens skull.
Och det mesta som odlas till boskap är ju trots allt svenskt, iom att det finns så mkt jordbruksmarker här.
Jag tror inte det ligger i böndernas intresse att "slopa" några av dessa marker för att odla fram hästfoder, istället för foder till sina egna djur (utom grovfoder då).

Dessutom så är ju hästsporten en sport som går väldigt mycket "framåt" (eller kanske bakåt) just nu iom att det hela tiden produceras nytt foder och hästmänniskorna vill prova på något nytt.
Det som går åt mest, är också det som produceras mest (såklart)
Sen vart det kommer ifrån tror jag inte folk bryr sig om, de följer bara trenderna (Det var ju knappast så att man "inte kunde ge" hästarna havre förr i tiden, då fick man ju nöja sig med det som faktiskt fanns från bönderna!)

Sen kan jag ju även tillägga att jag inte ens haft någon tanke på detta, och har ingen aning om vart alla fodersorter kommer ifrån.

Och det mesta som odlas till boskap är ju trots allt svenskt, iom att det finns så mkt jordbruksmarker här.
Det största sammanhängande odlingsområdet för svensk foderproduktion finns i sydamerika (soja). Det pågår en livlig debatt när det gäller kor, grisar och höns men hästar är numera en minst lika stor användare av sojabaserade (importerade) foder. Inom hästnäringen finns ingen debatt, det är knäpp tyst! Är vi som foderkonsumenter dåliga på att ställa krav på att fodret ska vara ekologiskt producerat eller låter vi oss luras av snygga reklamblad?

Jag tror inte det ligger i böndernas intresse att "slopa" några av dessa marker för att odla fram hästfoder, istället för foder till sina egna djur (utom grovfoder då).
Det som produceras i sverige är ett mindre problem än att man skövlar regnskog för att kunna odla genmanipulerad soja i bland annat sydamerika.

Det största sammanhängande odlingsområdet för svensk foderproduktion finns i sydamerika (soja). Det pågår en livlig debatt när det gäller kor, grisar och höns men hästar är numera en minst lika stor användare av sojabaserade (importerade) foder. Inom hästnäringen finns ingen debatt, det är knäpp tyst! Är vi som foderkonsumenter dåliga på att ställa krav på att fodret ska vara ekologiskt producerat eller låter vi oss luras av snygga reklamblad?
De som kör på ekologiskt får bara använda ekologiskt odlat foder, så det är ju bara att käka krav/ekolog märkt.
Jag vet inte så mkt om svinfoder, men det som korna får är ju iaf till största delenfixat i sverige/danmark.

Vad menar du för sojabaserade produkter?

Det som produceras i sverige är ett mindre problem än att man skövlar regnskog för att kunna odla genmanipulerad soja i bland annat sydamerika.

Ja, men jag tror inte att bönderna bryr sig så spec mycket.
Precis lika lite som en vanlig klädförsäljare bryr sig om varifrån kläderna kommer ifrån.

Konsumentmakt, det är vi köpare som skapar efterfrågan och marknaden lever genom oss. Genom aktiva val vid våra inköp kan vi själva välja om vi vill köpa kläder gjorda av barnarbetare, köpa "naturkött" från Sydamerika som bidrar till en ökad antibiotikaanvändningen och skövlandet av regnskogarna, ge våra hästar genmanipulerat foder eller köpa lokalt skördat foder vilket bevarar vårt öppna odlingslandskap och skapar arbetstillfällen här i Sverige samt även bidrar till att minska transporterna och därigenom den globala miljöpåverkan. :cool:

Jag tänker på miljön, ibland :cool: , men ibland är det svårt, t ex med pelleterat kraftfoder... Varför kan inte det KRAV- märkas, t ex?

Havre, korn, hö och halm handlar jag lokalt av en bonde, som odlat alltihop i enlighet med KRAV- kraven. Jag använder dessutom, som jag nämnde ovan, pelleterat kraftfoder, men har inte sett någon märkning på säckarna.

Jag känner inte till om de större ridanläggningarna här i kommunen har tagit några miljöaspekter i beaktande när de driver sin verksamhet.

Kan du förklara närmare vad du syftar på???

AM

Ja vad jag menar är ju att bönderna måste i första hand odla fram foder till sina egna djur för att det ska bli så billigt som möjligt för dem.
Det är väldigt dyrt att ha boskap nu för tiden.

Alltså tror jag inte att de vill avvara fält för att massproducera soja och liknande (går det ens i sverige föresten? :p ) då det inte blir lika lönsamt.

Vad vil du få fram med det?

Jag har aldrig sagt att jag vill bidra till att världen är dålig.
Jag bara skriver spekulationer om hur det är.

Pelleterat foder har väl massa "tillsatser"?
Eller ja, iaf så har de väl antagligen inte alla ingredienser som odlas kravmärkt.

KRAV är inte så fruktansvärt stort än, men det är på god väg.

Det är väldigt dyrt att ha boskap nu för tiden.

Skillnad mellan att bönder inte bryr sig och dyrt att hålla boskap är så stor att den blir en lögn.

Så länge folk vill ha mat på bordet så är det som det är.
Mjölkbönder kursar redan som dominobrickor p.g.a. dålig (läs obefintlig) lönsamhet.

Skulle allt på affären som säljs vara KRAV odlat så skulle 70 procent av den svenska befolkningen gå ner i vikt.

JAG som är bonde har f-n inte råd att betala hiskliga priser för t.ex grönsaker..

Om "ni" konsumenter är villiga att dubbla ert matkonto så vi bönder får mer betalt så kanske det finns svängrum även för "sortering" av foder till boskap.

Om jag vore konsument så skulle jag oroa mig mer om att dom svenska bönderna lägger ner helt än vart vi får sojan ifrån.

För nu är vi på god väg åt helvete.
Se dom svenska grisproducenterna...export till Tyskland för att sedan komma tillbaka till Sverige igen..
Miljövänligt eller???
Mjölk via Lidl från Tyskland..miljövänligt???
Hästkött från Italien..miljövänligt???
Listan kan göras lång...

AM

"om du ska klaga på bönderna så gör det INTE med mat i mun"

Jag håller helt och hållet med dig, bara så du vet!

Jag menade ju självklart att det säkert finns bönder som bryr sig om allmänheten (miljön), men de har ingen möjlighet att göra ngt åt det eftersom de helt enkelt inte har råd.

Skulle folk välja att köpa krav/ekologisk mat så skulle ju även priset på det såsmåningom sjunka, precis som med allt annat.
Tyvärr är det ju inte så många som bryr sig om detta utan hellre köper det billigaste. (Inte enbart för att de inte bryr sig, utan många har faktiskt inte råd att köpa dyra produkter!)

Men å andra sidan så finns det så mycket olika saker som man kan köpa som faktiskt är bra produkter, och om varje "familj"/person skulle välja åtminstonde en sak av detta så skulle ju världen se annorlunda ut.

Btw, jag är också (halvtids)bonde.. ;)

Du påstår ju att bönder och klädförsäljare, vad nu de har med saken att göra, skiter i var sakerna produceras. Det är jag som konsument som kan påverka genom att skapa en efterfrågan och genom mina aktiva val väljer vad jag vill stödja. Att skylla på bönderna tycker jag är både tunt och dåligt.
Ja, men jag tror inte att bönderna bryr sig så spec mycket.
Precis lika lite som en vanlig klädförsäljare bryr sig om varifrån kläderna kommer ifrån.
Köper jag svenskproducerat foder till min häst kan jag därigenom bidra till det öppna odlingslandskapet och skapar även arbetstillfällen. :cool:

Soja kräver MYCKET mindre mark att odla än vad boskap gör. Därför är soja bättre ur miljöperspektiv än vad kött är.

Du påstår ju att bönder och klädförsäljare, vad nu de har med saken att göra, skiter i var sakerna produceras. Det är jag som konsument som kan påverka genom att skapa en efterfrågan och genom mina aktiva val väljer vad jag vill stödja. Att skylla på bönderna tycker jag är både tunt och dåligt. Köper jag svenskproducerat foder till min häst kan jag därigenom bidra till det öppna odlingslandskapet och skapar även arbetstillfällen. :cool:

Det har jag ju skrivit.
Inte vad de har med saken att göra, men att de gör det ur ekonomisk synpunkt.

Bönder odlar sina egna saker.
Klädaffärer köper in billiga kläder.

Bönder odlar sina egna saker.
Klädaffärer köper in billiga kläder.

Grymt dålig jämförelse..:mad:

Klädkedjorna utnyttjar barnarbetare...har enorma vinster och är profithungriga.

Bönderna arbetar ihjäl sig för att stadsfolk ska ha mat på bordet...

Om du är halvtidsbonde så skulle du ju intet ens kommit på tanken att skriva så..
AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka