Soja, hur mycket?

Sv: Soja, hur mycket?

Jag ger 400 g. Eftersom jag har samma parti hösilage ända tills det är dags för sommarbete kommer jag inte att dra ner på sojan förrens vårgräset börjar spira ordentligt.

när jag skulle ge min fh soja för först gången så fick jag reda på att man inte får ge mer än 1dl/100kg. jag gav henne då 2dl/dygn. detta gav jag henne tills hon skadades och fick boxvila. nu får hon ingen pga att hon bara promanadrids och då hon e i fint hull inte i behov av sojan.

Maxgiva soja är 100g/100kg häst, så om du har ett normalstort halvblod på 500 kg så kan du med gott samvete ge 500 g soja.

Har även för mig att det är 100g/100kg häst och fodringstillfälle men är inte säker... (Samma exempelhäst kan isf fodras med 500 g både morgon, lunch och kväll. Totalt 1½kg.)

Rätta mig gärna på det här sista den som vet!

1 dl soja väger ungefär 60 g (sist jag kontrollvägde min säck).

Det stämmer med 100g/100 kg häst/utfodringstillfälle :)

Min arab får 2 mål á 200g, shettisen 2 mål á 200g och unghästen 1 mål med 100 g :)

Jaha då har jag lärt mej nåt idag. Har bra hört att ge 1dl/dag som en kur i ca 2veckor.
Då kan jag öka på för jag tycker inte att det harhänt så mycket på hulllet som jag vill.
Det är ett halvblod, vad kan jag ge det behövs?

Hur mycket soja du ska ge beror ju på hur foderstaten i övrigt ser ut, alltså hur stort protein underskott du har.

Hur mycket soja du ska ge beror ju på hur foderstaten i övrigt ser ut, alltså hur stort protein underskott du har.

Precis!:)
Plus att det är den enskilda hästens behov som avgör hur mycket den behöver.
Soja i sig är inget "förtjockningsmedel" för hästar utan gör nytta när foderstaten har för lågt protieininnhåll för att täcka hästens behov. Det är dessutom inte det allra bästa fodermedlet alla gånger. Varken för hästen (där av begränsningarna i mängd) eller miljön.

Beror väl lite på vad du har för utbud i närheten.
Men dom flesta har det?
Handlar mitt på ett ställe nära mig.. dock ej granngården.

*kl* och trådlån:angel:

Jag har precis börjat ge soja till mina utefter foderstaten jag fick fram med hippocampus foderstatsprogram, men, jag skulle vilja veta hur mycket smrp och Mj(om den ens innehåller nåt) som sojan innehåller. Detta framgår inte av programmet och på påsen jag köpt står bara råproteinet med (dessutom står allt i %).

Nån som vet?

Innehållet kan variera något, Men jag har för mig att det stod 12 MJ och 380 Smrp på den senaste säcken jag köpte.

(1% är 10 gram på ett kg)

*kl* och trådlån:angel:

Jag har precis börjat ge soja till mina utefter foderstaten jag fick fram med hippocampus foderstatsprogram, men, jag skulle vilja veta hur mycket smrp och Mj(om den ens innehåller nåt) som sojan innehåller. Detta framgår inte av programmet och på påsen jag köpt står bara råproteinet med (dessutom står allt i %).

Nån som vet?

I soja kan ca 90% av råproteinet räknas som smältbart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar