Soja, för vem?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Voorwijks_bambi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 156
V

Voorwijks_bambi

Jag undrar lite till vilka hästar man ger soja till? Min ena häst behöver lite mer protein men inte mer energi, kan det passa då? Eller är soja väldigt energirikt..? Och så undrar jag lite om gurkmeja. Ni som prövat, funkar det bra? Finns det några biverkningar och var får man tag på det?? Tacksam för svar!:bump::bow:

Sv: Soja, för vem?

Har inte hört talas om Gurkmeja till hästar men om det är den vanliga så finns det ju i mataffärer. Fast kanske inte i sån stor mängd:angel:

Soja innehåller väldigt mycke protein i förhållande till energin så de passar bra att ge om man har för dåligt med protein i grovfodret.

Hur är det med lusern då? Är det typ som soja eller är det bättre/sämre?

De flesta anser att lucern är bättre än soja, främst för att lucern är grovfoder och det är ju det bästa för hästen. Men jag använder både lucern och soja, främst till mitt fullblod då hon är väldigt kräsen och inte gillar lucern särskilt mycket, men soja äter hon.

Några dl soja om dagen tycker jag är det absolut bästa sättet att få en "långhårig och tunn" häst att bli blank i hårremmen och mer muskler. Jag har analys på mitt hösilage och vet att det behövs lite mer protein för att komma upp i "fullblodskvot".

Ja, min är också ett fullblod så jag vet precis vad du pratar om;)
Tack för era jättebra svar!:bow:

De flesta anser att lucern är bättre än soja, främst för att lucern är grovfoder och det är ju det bästa för hästen. Men jag använder både lucern och soja, främst till mitt fullblod då hon är väldigt kräsen och inte gillar lucern särskilt mycket, men soja äter hon.

Några dl soja om dagen tycker jag är det absolut bästa sättet att få en "långhårig och tunn" häst att bli blank i hårremmen och mer muskler. Jag har analys på mitt hösilage och vet att det behövs lite mer protein för att komma upp i "fullblodskvot".

passar på o fråga dig lite. har också ett fullblod :p som inte gillar lucern. provade att ge pelletserat lucern idag, men han ville inte äta det.. så funderar på soja. är det bra tro ? i vilken form finns et att ge ? rinnande ? har hört att et finns sojamjöl med.

i stallet han stod innan(flyttade honom i helgen) var hösilaget analyserat , och för lite protein . så han har proteinbrist , men vet inte hur det nya höet är , och har svårt för att analysera det eftersom vi tar in hö en gång i månaden ..

du hade skrivit "långhårig och tunn häst" och det stämmer in PRECIS på min pålle. :/

så funderar på soja. är det bra tro ? i vilken form finns et att ge ? rinnande ? har hört att et finns sojamjöl med.

Jag har ganska nyss analyserat mitt hö och fick då också reda på att hästen haft aldelles för lite protein. Då han inte tål färdigfoder (med melass i) eller lusern (det inehåller också melass) så får han sojamjöl. Det fungerar bra för oss och jag tycker att han blivit blankare i hårremmen och piggare rent allmännt. Jag ger lite drygt 6 dl om dagen. Blandat med 2 l havre, 1 dl mineraler, 1 dl B-vitamin. Delat på 2 mål. Han får till det fri tillgång på hö med en kvot på 4,2. För oss var sojamjöl den perfekta lösningen.

Sojaolja innehåller inget protein alls. Bara energi. Sojamjöl innehåller MASSOR med protein i förhållande till energi. Hoppas någonting klarnade nu :)

Jag har ganska nyss analyserat mitt hö och fick då också reda på att hästen haft aldelles för lite protein. Då han inte tål färdigfoder (med melass i) eller lusern (det inehåller också melass) så får han sojamjöl. Det fungerar bra för oss och jag tycker att han blivit blankare i hårremmen och piggare rent allmännt. Jag ger lite drygt 6 dl om dagen. Blandat med 2 l havre, 1 dl mineraler, 1 dl B-vitamin. Delat på 2 mål. Han får till det fri tillgång på hö med en kvot på 4,2. För oss var sojamjöl den perfekta lösningen.

Sojaolja innehåller inget protein alls. Bara energi. Sojamjöl innehåller MASSOR med protein i förhållande till energi. Hoppas någonting klarnade nu :)

åh tack så mkt ! provade idag med att hälla betforvatten oh moröttr i lucernet, men den busen letade upp morötter bara ! haha. sojamjöl låter som en bra lösning. är det lättätet för din häst ? och vet du vart man kan köpa det måntro ?

Min slukar det enkelt men han har en bra aptit. Är inte petig med så mycket... Jag köpte en säck på Gra**gårde*. Detär billigt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka