Soja-alternativ?

Hippocampus

Trådstartare
Min pålle kommer komma hem i vinter och jag anar att hon är väldigt svårfödd. Jag har läst massa om foder för att kunna få upp henne i vikt och då också om soja. Men vad finns det för alternativ till soja? Jag vill inte ge min häst GMO-mat och soja är ett av de livsmedel som är mest GMO-producerad.

Finns det alternativ till soja?

Sv: Soja-alternativ?

Det finns lite olika men potatisprotein och lusern är exempel på andra proteinrika foder.

Jag ger lucern för att unvika soja. Detta har jag kopierat också för att se andra alternativ:

Svenskodlade proteinfoder - för att undvika soja(bönsodling) som är ett stort miljöproblem i Sydamerika - kan vi använda linfrökaka och rapskaka.

Rapskaka eller rapsexpeller är en restprodukt från pressning eller extraktion av rapsolja från rapsfrön. Enligt studier är kakan lika bra som soja till växande unghästar. raps innehåller ungefär 285 g smrp per kg ts.

Förutom linfrökaka/linfröpellets som blir till när man pressar linfrö 8innehåller ca 250 g smrp per kg ts) kan vi också använda:

foderjäst 440 g smrp per kg ts, vetegroddar 12,7 MJ 220 smrp, vetekli 100 g per kg ts, ärtor 200 g smrp kg ts (måste krossas elelr stöpas), potatisprotein (inga uppgifter).

Detta kommer från agronom Cecilia Müller.

Lusern hackat strå? Är det inte risk för foderstrupsförstoppning på unga hästar? Min är då ca 8 månader.

Lusern hackat strå? Är det inte risk för foderstrupsförstoppning på unga hästar? Min är då ca 8 månader.
Risk föderstrupsförstoppning är inte större för att det är en ung häst och hackat strå är nog ett av de foder med minst risk för det. Men när det är en så ung häst som åtta månader d v s ett föl är det tveksamt om den kan äta tillräckligt med grovfoder (lusern hack är ett grovfoder) för att klara sig. Föl har ju en annan matsmältning än äldre hästar och ställer större krav på sitt foder.

foderjäst 440 g smrp per kg ts, vetegroddar 12,7 MJ 220 smrp, vetekli 100 g per kg ts, ärtor 200 g smrp kg ts (måste krossas elelr stöpas), potatisprotein (inga uppgifter).

Detta kommer från agronom Cecilia Müller.

Du vet möjligtvis inte vilken sorts foderjäst? Jag ger foderjäst, men har för mig att det står 25% råprotein. Ingen uppgift på smältbart, men det måste ju vara lägre än 250 g iaf.

Mina har gått med sin mamma till dess så jag har utfordat med blött lucernpellets när de skiljts åt efter det, börjat med hack till hösten o då är de åringar.

Nej tyvärr, kopierade av vad Cecilia Muller skrev. Finns det fler olika foderjäst i så fall? Cecilia Muller har en spalt på....Hästmagazinet tror jag, där kan man i så fall skicka in en fråga!

Om pålle står inne om natten så är lusernhack super att ge i en hink som hon har hela natten på sig att pilla i. Jag ger soja till mina nu, men ska leta reda på potatisprotein. Har inte ens tänkt på tanken att soja är en GMO-produkt även om jag hört debatten. Har liksom inte kopplat ihop det... Nackdel med lusernhack är det är tveksamt om du får i hästen tillräckligt med protien eftersom det tar rätt lång tid att äta.

Lucern isf. Jag gav min fölunge blötlagt lucernpellets - två kilo per dygn. Ett på morgon o ett på kvällen - blandade i betfor oxå för att det skulle bli lite smakligare.

Nej pålle kommer gå på lösdrift även om jag säkert kan fodra henne inomhus i box en gång om dagen. På morgonen kommer de få kraft i lösdriften.

Jag har tänkt på Hippo Alfa Grow.

GMO är läskigt, spec när man ser att djuren blir steriliserade av GMO-mat i vissa fall :eek:

Nej tyvärr, kopierade av vad Cecilia Muller skrev. Finns det fler olika foderjäst i så fall? Cecilia Muller har en spalt på....Hästmagazinet tror jag, där kan man i så fall skicka in en fråga!

Jag köpte mitt på granngården, minns inte fabrikat.

Tack för tipset, då ska jag se var jag kan få tag på info om detta. Över 400 g är ju massor, och det är ju dessutom snällt mot magen, så det hade ju varit drömmen om det fanns. :)

GMO är läskigt, spec när man ser att djuren blir steriliserade av GMO-mat i vissa fall :eek:

Jag har inte hört så mycket om GMO, bara i köttsammanhang.
På vilket sett påverkar det soja?
Att det är dåliga villkor har jag fått reda på, för de som arbetar med att producera sojan. Jag har en säck ståendes som jag tänker fodra slut med, men är tveksam om jag kommer fortsätta köpa det senare. Beror väl på om jag hittat något bra alternativ.

Men det här med GMO och soja har jag aldrig hört tidigare. Upplys mig tack!

Soja är det livsmedel som genmanipuleras mest. Det är alltså sojabönorna som börjades genmanipuleras på 90talet. Vad jag förstått det som är soja som ges som djurfoder nästan alltid GMO. GMO innebär att man tillför en eller flera gener till en organism på konstgjord väg. Forskning pågår vad det innebär för häslan och jordbruket, men man har hittat att vissa djur blir steriliserade i 3-4 generationen, sämre tillväxt, avvikelser i celler osv.

GMO gener sprids också, blommor osv pollineras och det gör att det kan bli problem med antibiotikaresistens för människor och djur eftersom de flesta GMO-grödorna har sådan resistens.

När det gäller hästfoder fanns det iaf innan ett foder som heter Lympos där det finns svensk GMO-fri sojaolja.

Detta hittar jag på jordbruksverket "GMO i foder fortsatt under tröskelvärden
Kontrollen av GMO, genmodifierade organismer, i foder visar att en fortsatt stor andel av proverna på foderråvaror. 72 % innehåller spår av tillåten GMO under det tröskelvärde som kräver att produkterna märks med GMO-innehåll. Spåren ses framför allt i soja vilket förklaras av att en stor del av den soja som odlas i världen är genetiskt modifierad. Då råvarorna hanteras i flera led från odling till import finns det risk för oavsiktlig inblandning av GMO-soja även i vanlig soja och i andra foderråvaror"

Jag vill inte ha ngn GMO i min hästs foder alls, inte ens under tröskelvärderna. :cool:

Krafft Muskel? (fd krafft protein) Baserat på potatisprotein. Dock vet jag inte hur bra det är för föl, men det är väldigt proteinrikt så det behövs inte så stor mängd.
Andra alt.:
Hippo grow alfa
Krafft groov 125

Fors
men man har hittat att vissa djur blir steriliserade i 3-4 generationen, sämre tillväxt, avvikelser i celler osv
Nu är du nog ute och turnerar lite.
Steriliserade lär de inte bli möjligen sterila, är lite skillnad på det.
Sedan kan de ju inte bli sterila i 3 - 4 generationer. Blir ju liksom inte fler generationer om de är sterila. Sterila eller steriliserade får ju inga nya avkommor och det blir ju då inte fler generationer heller.

Ok, det lät ju inte helt kul.

Man vet alltså inte så mycket om konsekvenserna? Så det är möjligt att det innebär risker för djuren direkt, inte bara att de kan bli sterila efter 4 generationer (det bekymrar mig i så fall inte, för han kan ändå inte föra några gener vidare, såvida jag inte klonar honom. :p:angel:)

Jag ger granngårdens soja, kanske ska kolla upp var sojan produceras.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 782
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka