Söker hingsttips till sto e. Silverstone

anestr

Trådstartare
Jeg har et KWPN-sto e. Silverstone-Koriander-Nimmerdor som jeg funderer på å bedekke i år. Hun er 9 år og ca 162 cm høy. Rør seg trevligt med pluss for galoppen, hopper godt. Supertrevlig å håndtere, men har lite nerv.

Hun har ingen egne meriter, men har hoppet noen pay and jump 90 cm. Har en mamma i Holland som har plasseringer i 1,30, samt en mormor med avkom i svår hoppning. Hun har selv to avkommer, en 5-årig vallak e. Samorano (video: http://www.youtube.com/watch?v=pY2NK5A40CE), og en hingst f. 2012 e. Cartier som ble nummer 4 på fölvisning.

Har ingen bra bild på henne her, men kan legge ut senere.

Jeg søker en långlinjerad hopphingst med egne meriter, god galopp, gjerne med lite storlek. Godt temperament er viktig.

Noen gode tips? Jeg bruker alltid ha egne åsikter om hvilke hingster som er interessante, men i år er jeg åpen for forslag.
 
Sv: Söker hingsttips till sto e. Silverstone

Takk for tips! Carland har jeg tittet på, men han tiltaler meg ikke helt, uten noen spesiell anledning.

Er temperamentsmessig litt usikker på Balou du Rouet-blodet, da stoet som skal bedekkes har lite nerv og er mycket känslig. Har tittet på Satisfaction (e. Stakkato/Calypso II), da hennes 5-åring med Stakkato som farfar ser riktig fin ut.

Andre forslag?
 
Sv: Söker hingsttips till sto e. Silverstone

Jag har en avkomma e. Satisfaction, f.2011. Nu har jag inte koll på vad han annars har lämnat storleksmässigt, men mitt sto lämnar stort, och jag valde Satisfaction för att försöka få en avkomma som inte var större än henne i alla fall (174 cm). De andra avkommorna hon haft är 170+, utom den första, som är 168, men det tror jag beror på att det var just det första fölet. Satisfactionavkomman tror jag stannar runt 165 cm.
Stakkato själv är känd för att lämna ganska ojämnt i storlek, jag har sett både 160 och 170+ hästar efter honom.

När det gäller temperamentet så är min avkomma stabil och självsäker, han är alltid först fram på allt nytt och inte rädd av sig, dock är han vaken ändå.
 
Sv: Söker hingsttips till sto e. Silverstone

Takk for info om Satisfaction. Jeg er også litt usikker på om han er litt liten med tanke på stoets storlek. Kanskje kan Stalypso være et alternativ.
 
Sv: Söker hingsttips till sto e. Silverstone

Nu råkar jag ha två Stalypsoavkommor från samma sto som Satisfactionavkomman. De är f. 10 och 12, och de är båda två mer högbenta och kommer bli 170 cm eller högre båda två. De är väldigt snälla och lyhörda hästar, lite känsliga och inte lika tuffa som Satisfactionavkomman.

Om du vill ha Stakkatoblodet så finns ju även t ex Stakkato Dream och inte minst Spartacus. Den senare tycker jag är väldigt läcker, och båda har själva lite större storlek, men jag vet inte alls vad de lämnar.
 
Sv: Söker hingsttips till sto e. Silverstone

Behøver ikke være Stakkato-blod, det var bare en tanke siden hun har gitt en bra avkomma med Stakkato som farfar tidligere. Jeg skal dog undersøke litt nærmere rundt Spartacus, jeg synes også den er fin. Takk! :)
 

Liknande trådar

Avel Jeg tenker å bedekke min hoppe e. CARANO ue. LEONID, men har ingen erfaring med hingstevalg. Hoppen har sprangstamme, men jeg ønsker et...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Bandida
·
G
Trav Hei. Har to varmblodssto som jeg gjerne vil bedekke til våren. Men siden jeg kun har erfaring med halvblods og ikke er kjent med trav...
Svar
6
· Visningar
1 171
Senast: trav
·
A
Ridning I den senere tid har jeg sett noen oppvisninger og bilder tatt fra oppvisninger gjort av barokkryttere. Alle har veldig store kjoler som...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp