Söderlund och Bie

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Söderlund och Bie

Är det bara jag som blir galen av henne? Hur kan en 34-årig trebarnsmor vara så totalt hjälplös? Går omkring och gapar av förvåning över sådana självklarheter som att folk faktiskt kan laga mat och kallar en ca 50-årig hushållskunning dam "krutgumma" ? Är hon lika blåst som hon verkar eller vill hon bara sänka sig till den nivå hon tror andra föräldrar är? För om alla föräldrar är lika vilsna som hon finns det verkligen anledning att oroa sig för det uppväxande släktet!

Du är inte ensam! :D
Jag hamnade mitt i programmet när jag zappade mellan kanalerna och jag trodde inte mina ögon. Snacka om att påpeka det uppenbara. "För att minska stressen i ditt liv, se till att inte ha onödiga stressmoment" är ju i princip vad hon säger. Jag begriper väl också att det måste vara jättekämpigt att ro runt en småbarnsfamilj, men jag upplever det som att hon stämplar dem som fullständigt aningslösa, utan minsta förmåga att omvärdera sin tillvaro.
För övrigt skulle jag gärna vilja veta vad hon menade med att hennes bil var "tjejkörd", som hon läste ur annonsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Söderlund och Bie

Är det bara jag som blir galen av henne? Hur kan en 34-årig trebarnsmor vara så totalt hjälplös? !

Du, jag känner många stockholmare som är hur bra som helst på sina jobb men inte fattar hur man kokar ägg. Skulle allt komma automatiskt med barnen eller ?

Dessutom kan vem som helst bli tillfälligt hjälplös av småbarnsskrik i kör :D
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag håller med!

Såg bara början på första programmet, men fick rysningar direkt, både av hennes sätt (gör sig liten och söt med barnslig röst, hon är väl vuxen för tusan!) och att hon verkar lite blåst, eller verkar göra sig blåst.

Kanske ska ge det en chans till, programmen ligger ute på nätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Söderlund och Bie

*kl*

Tycker att programmet är kul även om Ann verkar ganska hjälplös och förvirrad...fast jag gillar INTE hennes tonårsaktiga sätt att prata. Hennes krönikor i Amelia brukar också vara kul.

Hennes kommentar om att laga mat i ugn var nåt om att hennes ugn inte var så snygg, så hon måste köpa en ny ugn först :rofl: . Kocken hon pratade med såg något förvirrad ut åt den kommentaren :rofl: .
Kanske det stämmer att vi idag har dyrare och mer välutrustade kök än nånsin tidigare men det lagas allt mindre mat i dem :crazy: .

Sedan gällande stressprogrammet: tänk att det finns faktiskt folk som har barn, jobb OCH hästar samtidigt :rofl: :rofl: ...hur stressade är dom månne ;) ?
 
Sv: Söderlund och Bie

För övrigt skulle jag gärna vilja veta vad hon menade med att hennes bil var "tjejkörd", som hon läste ur annonsen.

Det finns tydligen ett sådant begrepp. Maken visste precis vad som menades. Jag frågade inte vad det betyder, men tydligen är det bra. :p
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag kunde också lista ut vad det betyder, det är enligt sambon ett allmänt vedertaget begrepp använt för att göra en bil mer attraktiv i köparens ögon. Tydligen kör tjejer mjukare och försiktigare och framför allt mindre än killar. Löjligt. Det skulle förvåna mig om min bil hanteras annorlunda när min (manlige) sambo kör den jämfört med när jag kör den och tyckte bara att det spädde på hennes tramsighet att hon använde sig av ett sådant löjligt begrepp. :cool: ;)
 
Sv: Söderlund och Bie

*kl*

Måste bara plocka upp den här tråden igen. Jag har börjat irritera mig på programmet en aning. Jag tycker att Ann är mer än lovligt mjäkig. Hon verkar inte ha någon som helst idé om vad det innebär att vara förälder. Och som någon påpekade ovan, hon verkar nästan lite korkad ibland, som senaste programmet om gränser. Hur kan man ha skaffat 3 barn och helt naivt säga saker som "behöver barn gränser?" och "man kanske inte måste ha några straff"? Känns som om man borde tagit ställning till detta tidigare + att det är helt meningslöst att diskutera dessa frågor i så generella termer. Det skrapar bara på ytan så tunt att man inte blir ett dugg klokare.

Men samtidigt är hon ju modig som utsätter sig för den här närgågna granskningen av sin egen familj...
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag tolkar det som att hon faktiskt driver med sig själv för att vi andra ska framstå som praktföräldrar och i smyg fnissa igenkännande åt en del missar man försöker jobba bort :p

Det intressanta är ju alla familjerna hon gör "nedslag" hos ! Som kan ha totalt motsatta "recept" på problemlösningen :cool:
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag tror nog som Siljerkedjan, hon spelar nog lite oxå för att göra ett bra program, sen är det väl sådan saker som man faktiskt funderar på ibland? Även om man kanske inte alltid säger dem högt? Jag kan fundera ibland om jag verkligen gör rätt och reagerar rätt, oftast kommer jag fram till att jag nog tänkte rätt, ibland inser jag att det var urdumt gjort osv.
Skulle hon inte "spela dum" så skulle det ju bara bli, så här gör vi och det fungerar och sen inget mer...
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag vet inte. Jag tycker att det känns som att Ann har svårt att fatta svaren hon får eftersom hon inte har fattat frågan hon ställer. Hon verkar hela tiden hoppas på att det ska finnas en liten enkel lösning ska funka på alla barn, typ att alla får var sitt bokmärke om de sover hela natten och chip-chop så var det fixat. Det är lätt att tycka om henne men det får väl ändå finnas plats för nån liten reflektion. Som när hon skulle lägga minsta sonen som är typ 3 månader (!) enl femminuters och testar det i några minuter hemma hos någon avlägsen bekant. Och plockar upp bebisen innan den har hunnit säga bu eller bä och säger att det inte funkar. Vad tänker man på när man lägger upp ett sånt försök under de förutsättningarna? Bra TV?
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag har inte sett alla program. Tröttnade redan efter tre fjärdedelar av program nummer ett. Jag står inte ut med vuxna som pratar barnspråk och utgår ifrån att tittaren är en idiot.

Det skall visst föreställa humor när programledaren "diskuterar" med sina små och vilda barn. Kanske är jag en trist typ, men jag hade hoppats på mer än ett barnprogram för föräldrar, om någon förstår vad jag menar????

Vidare kan man fråga sig varför programmet heter Söderlund & Bie. Han är ju aldrig närvarande! Möjligen som "assistent", men är han förälder? Eller har jag haft otur och missat de bitarna där han är en engagerad pappa? Jag skall erkänna att jag bara sett programmet ryck och stötvis, men ändå... visst prestigelöst och vardagsnära program, men för korkat för min smak. Tyvärr.
 
Sv: Söderlund och Bie

Hon verkar inte ha någon som helst idé om vad det innebär att vara förälder.

Det har hon säkert, och jag tycker den skiner igenom ibland. Men hon är programledare, och ska alltså inte ha några egentliga åsikter.

Om hon inte ställer öppna frågor (som "behöver barn gränser?") kan hon ju inte göra nedslag i vitt skilda familjer som är varandras motsatser.

Jag gillar att hon inte tar ställning. Det är en konst. Jag hade inte kunnat låta bli att hinta om vilka idéer jag definitivt ogillar.
 
Sv: Söderlund och Bie

jag tycker snarare att programmet är upplagt så att hon som programledare tar väldigt stor plats och hennes reaktioner filtrerar alltihop. Man undrar hur hon kommer att reagera på det hon är med om, man ser familjernas erfarenhet i relation till hennes familj, nästan som om det hela vore en dokumentär om familjen Söderlund/Bie. Och när det är malet och klart så kommer råden ut som några one-liners som: "ha med choklad", "ta en sak i taget".
 
Sv: Söderlund och Bie

Vad lustigt att man kan uppfatta saker så olika, men det är ju ganska enkelt avhjälpt, du stänger av tvn och jag sätter på... Babyboom kanske passar dig bättre? Det har jag extremt svårt för, eftersom det där hela tiden presenteras "så här ska man göra" och där är det ingen som velar det minsta... ;)
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag tolkar det som att hon faktiskt driver med sig själv för att vi andra ska framstå som praktföräldrar och i smyg fnissa igenkännande åt en del missar man försöker jobba bort :p

Det intressanta är ju alla familjerna hon gör "nedslag" hos ! Som kan ha totalt motsatta "recept" på problemlösningen :cool:

Så tänker jag med.

Och att hon låtsas vara "helt oförstående" för att det ska kännas mer naturligt att hon testar alla dessa olika varianter och "recept".
Att hon letar efter en "medelväg" för att få oss att tänka efter. Finns det en medelväg? Hur fungerar den? Kanske får man då ta det bästa från familj A och familj B och göra sin egen medelväg?


Jag gillar att hon inte tar ställning. Det är en konst. Jag hade inte kunnat låta bli att hinta om vilka idéer jag definitivt ogillar.

Jag med. Hon kan säga "Behöver man sätta gränser?". Det kan alla familjer som tittar på programmet ta till sig, oavsett hur man själv uppfostrar sina barn. Utifrån den väldigt öppna frågeställningen kan hon ju sen testa olika alternativ, som passar många olika tittare.


Jag gillar deras familj. De är så söta allihopa! :)
 
Sv: Söderlund och Bie

jag gillade de första programmen så jag hoppas fortfarande att det har mest att göra med ämnena. Det är de senaste två som jag har hängt upp mig på. Menar du att du verkligen blev klokare om gränssättning efter det senaste programmet?
 
Sv: Söderlund och Bie

Sista programmet har jag sett delsvis på webben med våran lite trötta dator och sen slutet på tvn... Men jag kände igen det mesta, kanske för att jag har läst det mesta jag har kommit över ang barn... Och jag håller nog med en hel del av vad jag kunde uppfatta... Lite mutor ibland, bestäm dig för vad som är viktigt för dig och välj dina strider, osv Sen kan jag hålla med om att det jag såg av de här familjerna var ganska så lika, med några få avikelser... Kanske är det så stort, även om man debatterar högt och ljudligt på webben så skiljer det inte så mycket när man väl står där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp