Söderlund och Bie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Nån som såg? Jag hittade programmet på svt:s hemsida nyss.

Fanns lite igenkänningsfaktor på småbarnskaos där :D

Tur man har en positivare sambo :love:

Jag gillade när programledaren varit hos fiina familjen som köpt in städ- och barnpassning varje dag och hade skinande rent hem. Sedan provade programledaren på metoden och konstaterade att det kostade 8-9000 kr/mån för bara 2 ggr/v ... (vitt) Undrar om familjen med hemhjälpen körde den metoden eller ministermodellen :angel:

I nästa familj med en ensamstående pank fyrabarnsmamma grejade de underbara barnen hushållet utan vare sig veckopeng eller gnäll.

GE MIG SÅDANA :eek:
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag såg med programmet och det var skönt att se att det är fler än min familj som inte har det så perfekt, kommer nog att fortsätta se även om min småbarnstid är över. gillade också fyrabarnsmamman som fixade tillsammans med barnen. När jag uppfostrat mina två äldsta som är killar har jag tänkt att mina ev svärdöttrar ska inte behöva klaga på att de inte kan laga mat,tvätta kläder osv och förhoppningsvis ser lillsyrran att killar kan med.(Deras pappa har knappt fått tugga maten själv för sin mamma)
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag såg också programmet och gillade det skarpt - trots att jag ännu inte har någon bebis (eller småbarnskaos - hehe..). Sambon och jag såg båda programmet och fick en jättebra diskussion efteråt om "sådär ska vi INTE göra" eller "det där verkar verkligen jättebra".
Idén med familjeråd tog sambon till sig direkt - vilket jag förespråkat länge fast i en lite enklare form.
VI får väl se vad som händer senare. Hehe..
 
Sv: Söderlund och Bie

I nästa familj med en ensamstående pank fyrabarnsmamma grejade de underbara barnen hushållet utan vare sig veckopeng eller gnäll.

GE MIG SÅDANA :eek:

Jag HAR två sådana!!

Mina barn lagar middag två gånger var i veckan, sonen sköter katterna och dottern sköter hönsen. En halvtimme städning om dagen ger en halvtimme på internet.

Visst glömmer de i bland och visst får man påminna emellanåt, men på det stora hela funkar det fint.
Och det bästa är att det finns ingen annan att skylla på, för att de blivit så här bra.

:love: :love: :love: :love:
 
Sv: Söderlund och Bie

Nån som såg? Jag hittade programmet på svt:s hemsida nyss.

Fanns lite igenkänningsfaktor på småbarnskaos där :D

Tur man har en positivare sambo :love:

Jag gillade när programledaren varit hos fiina familjen som köpt in städ- och barnpassning varje dag och hade skinande rent hem. Sedan provade programledaren på metoden och konstaterade att det kostade 8-9000 kr/mån för bara 2 ggr/v ... (vitt) Undrar om familjen med hemhjälpen körde den metoden eller ministermodellen :angel:

I nästa familj med en ensamstående pank fyrabarnsmamma grejade de underbara barnen hushållet utan vare sig veckopeng eller gnäll.

GE MIG SÅDANA :eek:

Ministrarna vet vad de sysslar med, den modellen är toppen :bump: !
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag skulle kunna tänka mig städhjälp för grovstädningen (putsa fönster, torka golv, lister, tvätta under badkaret etc) tex 2 ggr i månaden. Det man i så fall lär ungarna är att grundlig städning är något man bör satsa på av hälsoskäl och av miljöskäl, man ska ta hand om saker och ting ordentligt så håller de längre. Som det är nu när vi inte har städhjälp så blir den där grovstädningen nästan aldrig gjord...

Jag tyckte iofs att det var sympatiskt med att alla hjälps åt (rastamamman) men samtidigt tycker jag att ett hushåll måste i grunden fungera även om barnen inte hjälper till. Det bör inte funka så att om barnen inte hjälper till så faller hemmet totalt samman. I alla fall innan barnen är runt 10 år.
 
Sv: Söderlund och Bie

Egentligen är väl städhjälp som att ha medryttare: man gör det själv i den utsträckningen man har tid med. Resten av skötseln lejer man bort i utbyte mot ridning.
 
Sv: Söderlund och Bie

Jag håller med, hjälp med grovstädning kan vara helt OK även ur pedagogisk synvinkel. Farmor har tex nyligen hjälpt oss ta fram originalfärgen på köksgolvet :angel:

Men det här i programmet innbar ju att man köpte in barnpassning, matlagning, disk och städning VARJE DAG.

Med motivationen att barn inte skulle få ta sådana ansvarstyngda roller som att ta hand om varann eller hjälpa till hemma.

Tror inte mina blir så lättsålda på äktenskapsmarknaden med en sån uppfostran :cool:
 
Sv: Söderlund och Bie

Åja, jag har sett bilder på dina söner och de blir nog inte svåra att gifta bort - diskvana eller ej. Sen betyder ju inte det att jag tycker att du ska låta dem slippa i och för sig! ;)
 
Sv: Söderlund och Bie

*kl*

Rotar fram en "gammal" tråd.

Jag ääälskar detta program; Söderlund & Bie.
Det får mig att vilja bli en bättre människa, bättre förälder...
Man försöker snappa upp det bästa av det bästa och utnyttja det som passar mig, min smab, min son och vårat liv.

Känner mig så inspirerad av dagens program, eftersom jag verkligen är ett "offer" för stressen. Ingen i min bekantskapskrets kan stressa upp sig som jag... :crazy:

Och så är Ann (?) Söderlund en sån mysig, söt människa, att man blir glad bara av att titta på henne :D
 
Sv: Söderlund och Bie

Det var intressant det där att om man äger en bil så jobbar man en dag i veckan bara för att finansiera den. Säljer man bilen kan man mao gå ner till 80% arbetstid och ändå ha ungefär lika mycket i plånboken. Man kan ju såklart ha en del invändningar mot detta sätt att räkna men för mig var det en tankeställare. Att alla de där grejerna man skaffar för att kunna njuta lätt blir en belastning som äter upp en massa tid och pengar; hus el båt tex. Frågan är var balansen går mellan vad som är (krävande) guldkant och vad som är vardagligt praktiskt. Det är billigt att bo i en betongförort men trivs man? Det är väl som när man inte har bil och tänker att man ska unna sig taxi men på nåt sätt blir det aldrig av och man går runt och irriterar sig på att man aldrig kommer nånstans.
 
Sv: Söderlund och Bie

Början på det här sista programmet handlade ju om mig :eek:

Gått från massor av jobb och stor dyr jobbkrävande gård till liten trea i stan, halvtidsjobb, billig reservbil och minimalt med grejor.

Och massor av tid med mina ääääääälskade favoritpojkar :love:

Vi har också ett presentskåp :o

mino - det går utmärkt att vara lycklig i ett trist 60-talshyreshus :idea:

Så här lycklig är jag :
timtoa.jpg


När jag får gå hem till de här:
boysute.jpg


:love:
 
Sv: Söderlund och Bie

Men Tim du skulle ju vara perfekt för Ann att göra ett program om! Så mycket som du har att berätta, om allt och dessutom alltid lika varm och klok! :love:

Och jag förstår att du blir lycklig av att komma hem till dina pojkar! Jag skulle nog bara behöva vara ifrån mina ungar lite för att uppskatta dem så mycket som de faktiskt förtjänar...

För att återkomma till trådstarten, jag älskar oxå programmet, det är så ärligt på något vis, inte så där uppstyltat, titta så perfekt jag är, lev som mig, utan verkligen en bild av livet!
 
Sv: Söderlund och Bie

Men Tim du skulle ju vara perfekt för Ann att göra ett program om!

HA ! Är det nåt jag är för klok för så är det att vara med i TV :p

Men å vad jag gillade den där Brännö-snubbens resonemang. Ungefär: "Det här är vår båt. Vi funderade mycket innan vi köpte den, den kostar tid och pengar men vi bedömde att vi hade så mycket nytta och glädje av den att det var värt det. Men det är inte självklart att vi behåller den, vi kanske säljer den i höst. Man måste hela tiden våga omvärdera sina val och inte samla på sig saker som stjäl tid (pengar är också tid enligt hans resonmang) av slentrian" Snubben bor ändå på en Ö så en båt är tämligen självklar för de flesta!
 
Sv: Söderlund och Bie

Och jag förstår att du blir lycklig av att komma hem till dina pojkar! Jag skulle nog bara behöva vara ifrån mina ungar lite för att uppskatta dem så mycket som de faktiskt förtjänar...

Ja alltså jag har det ju himla bra med jobbet. Jag längtar både dit och hem och balansen blir perfekt för både stora och små när man kan ha 25 timmars dagisvecka :love:

Mycket mer värt än ett fint hus eller ny bil :idea:
 
Sv: Söderlund och Bie

Ja alltså jag har det ju himla bra med jobbet. Jag längtar både dit och hem och balansen blir perfekt för både stora och små när man kan ha 25 timmars dagisvecka :love:

Mycket mer värt än ett fint hus eller ny bil :idea:

Ja jag tror att jag kommer att trivas bättre med livet när jag får in Freddan på dagis i januari, då hinner jag jobba undan det jag ska utan att känna mig allt för stressad över att jag inte får allt gjort när det ska... Vi har ju även sagt så att om det fungerar bra för Fredrik på dagis så ska vi gå upp till 20 timmar i veckan, istället för 15 som Elin går nu. Hon fixar ju lätt 20 timmar och jag tror att Fredrik kommer att klara det bra oxå, för han är en typisk dagisunge... :D
 
Sv: Söderlund och Bie

*kl*

:

Och så är Ann (?) Söderlund en sån mysig, söt människa, att man blir glad bara av att titta på henne :D


Är det bara jag som blir galen av henne? Hur kan en 34-årig trebarnsmor vara så totalt hjälplös? Går omkring och gapar av förvåning över sådana självklarheter som att folk faktiskt kan laga mat och kallar en ca 50-årig hushållskunning dam "krutgumma" ? Är hon lika blåst som hon verkar eller vill hon bara sänka sig till den nivå hon tror andra föräldrar är? För om alla föräldrar är lika vilsna som hon finns det verkligen anledning att oroa sig för det uppväxande släktet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp