Sockervärdet på hö från olika analysföretag.

Westernponny

Trådstartare
Från vilket analysföretag Eurofins eller Agrilab skall man välja när man vill ha reda på sockervärdet i höt.

Jag har en ponny som haft fång o är noga med sockret i höt, eftersom de har olika "mätsätt" med sockret så vet jag inte vilket företag jag skall skicka till.

Ni som skickar in o kan skillnad från de olika mätsätten får gärna förklara för mig.

Tack på förhand
 
Hej! Om jag inte är ute och cyklar nu så tror jag att både Agrilab och Eurofins numera använder sig av WSC :) Vill du ha en tillförlitligare sockeranalys så fick jag tips här på buke att skicka till Equi Analytical i USA, betydligt billigare och då får man både WSC och ESC :)
 
Från vilket analysföretag Eurofins eller Agrilab skall man välja när man vill ha reda på sockervärdet i höt.

Du hittar lite information här:

http://www.bukefalos.com/threads/agri-labs-sockeranalys.1275001/#post-16617189

Det finns ett annat analysföretag i Sverige som använder sig av NIR-analys baserad på en metod för
sockeranalys som rekommenderas av EU (Luff-Schoorl’s metod). Denna metod används även av Eurofins i Norge. Jag har mycket liten erfarenhet av denna metod men metoden verkar ge ganska höga "sockervärden" i linje med Ekelunds metod. Jag misstänker därför att även denna metod mäter socker plus en del kortkedjigt fruktan.

Om du bara väljer mellan Eurofins och Agrilab så tycker jag att du ska välja Eurofins. Eurofins ger lite för höga värden så ligger deras "sockerhalt" runt 10% eller lägre så är det nog OK. Agrilabs "sockervärden" är helt åt skogen. De går inte att använda överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 994
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp