sockerrörsmelass?

ishorses

Trådstartare
Vad är detta egentligen? Är det inte vanlig melass?
Köpte Pavos foder som inte ska innehålla melass men så står detta på innehållsförteckning..
Jag vill inte ha melass i fodret så känner mig lite lurad.

Sv: sockerrörsmelass?

Sockerrörsmelass är ungefär det samma som sockerbetsmelass, det utvinns bara från en annan växt så vill du inte ha socker så är du lurad. Det lär dock stå på innehållsförteckningen som man bör titta på om något är viktigt för en vad det gäller innehållet.

Jo absolut bör man göra det.. men har läst på flera ställen där dom skriver att deras foder är helt fria från melass och personerna som säljer de säger samma sak. Känns väldigt konstigt.

Sockerrörsmelass är ungefär det samma som sockerbetsmelass, det utvinns bara från en annan växt så vill du inte ha socker så är du lurad. Det lär dock stå på innehållsförteckningen som man bör titta på om något är viktigt för en vad det gäller innehållet.

Nää, Pavos foder är inte melassfria. Det står ingenting om att de skulle vara det på hemsida (där står 0% - 7%).

Nej dom skriver det på deras sida, har hittat ca 5 inlägg där dom skriver att tex Natures best är Helt melass fri.
Alltså i själva marknadsföringen skriver dom det å det är de jag blir irriterad över.

Fast det står i produktbeskrivningen att det är melass tillsatt. Håller med om att det är illa att det på andra håll står melassfritt. Kanske är gammal info men nytt innehåll?
Har suttit och kikat runt lite på olika produkter, och de flesta verkar innehålla samma sak inklusive melass.

Dom har också havrefritt foder som innehåller havreflingor.
Rent generellt så är det en hög stärkelsehalt på deras foder.
lågprotein foder till fånghästar med hög halt av stärkelse.
Foder med halm, gräs?? trodde det hette hö när det torkat, som tar lång tid att tugga är det då inte bättre med hö.
Kostar en säck över 150 kr så tycker jag inte man får så mycket för pengarna på vissa bas produkter.

Lita aldrig på foderförsäljare ;)
Jag frågade en gång en av Pavos säljare om de hade något melassfritt foder, men han påstod att det var omöjligt eftersom allt hästen åt, inklusive gräs, innehöll melass! Misstänker att han förväxlat melass och socker :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar