Socker i proviva

Hippocampus

Trådstartare
Jag har hört folk som har fånghästar som ger hästarna Proviva under våren när gräset börjar komma, när det är frost på morgonen och varmt på dagen osv. Jag undrade då hur hästarna tar upp allt det socker som Proviva innehåller. Det innehåller ju både fruktsocker och processat socker (sammanlagt skrivs det att 1 liter innehåller 31 sockerbitar). Men enligt ägarna så nej, hästen tar inte upp det och det fungerar utmärkt.
Tar hästarna inte upp det sockret då? Varför inte?
 
Jag skulle nog vilja säga att Proviva är för människomagar. Det har ingen egentlig funktion i hästens tarmsystem. Skaffa istället ett preparat som är gjort för hästens matsmältningssystem, om du vill stabilisera det.

(och utan att veta, så har jag oerhört svårt att tänka mig att hästarna skulle låta bli att ta upp sockret ur proviva. Hur skulle det gå till, liksom? Att matsmältningssystemet hoppar över de där sockermolekylerna bara för att de kommer ur en Provivaförpackning? I min värld, NO WAY!)
 
Nä jag vet inte. Jag ger inte mina Proviva. Men jag tyckte det lät så skumt (o då har jag ändå ganska mycket kunskap om foder) att man ger fånghästar det, om man är rädd för stärkelse och framförallt socker. Tänkte om jag missat något väsentligt :)
 
Jag skulle nog vilja säga att Proviva är för människomagar. Det har ingen egentlig funktion i hästens tarmsystem. Skaffa istället ett preparat som är gjort för hästens matsmältningssystem, om du vill stabilisera det.

(och utan att veta, så har jag oerhört svårt att tänka mig att hästarna skulle låta bli att ta upp sockret ur proviva. Hur skulle det gå till, liksom? Att matsmältningssystemet hoppar över de där sockermolekylerna bara för att de kommer ur en Provivaförpackning? I min värld, NO WAY!)
Proviva är från början ett magmedel för häst innan det blev ett människomedel.
 
Proviva är från början ett magmedel för häst innan det blev ett människomedel.
Fast det behöver inte nödvändigtvis innebära att det hjälpte hästarna. Hästars och människors matsmältningssystem skiljer sig väldigt mycket.
 
Fast det behöver inte nödvändigtvis innebära att det hjälpte hästarna. Hästars och människors matsmältningssystem skiljer sig väldigt mycket.
Självklart skiljer det på människor och hästars matsmältning. Utomlands används proviva mer än i sverige på häst och där har man haft goda framgångsrika resultat. Man använde det från början på häst med bra resultat och upptäckte även då att det fungerade bra på människor.
 
Nä jag vet inte. Jag ger inte mina Proviva. Men jag tyckte det lät så skumt (o då har jag ändå ganska mycket kunskap om foder) att man ger fånghästar det, om man är rädd för stärkelse och framförallt socker. Tänkte om jag missat något väsentligt :)

Det är som vanligt. Folk tänker inte. Skulle man ge hästar så mycket proviva att det hade hjälpt behöver man ge 10 liter om dagen läste jag någonstans eftersom proviva är anpassat till människor. Har man då en fånghäst så lär den få fång flera gånger om :meh: Jag förstår inte varför det är så svårt att inse att hästar inte är människor? Ge hästen hästfoder! Inte människomat!
 
Det är bara dyrt och onödigt att ge sin häst proviva som är saft med bakteriekultur för människor. Däremot finns enliknande produkt för häst. Innehåller havre isättelt för fruktsocker.
Den heter Pro equo
 
Jag har hört folk som har fånghästar som ger hästarna Proviva under våren när gräset börjar komma, när det är frost på morgonen och varmt på dagen osv.

Hästar på bete får inte laminitis/fång p.g.a. en tarmstörning. Hästar på bete får fång p.g.a att de är insulinresistenta och får i sig för mycket socker från gräset.

Att ge Proviva eller annat foder som är tänkt att motverka en tarmstörning minskar inte risken för fång för hästar på bete. Möjligen kan det hjälpa att motverka lös avföring..

Tar hästarna inte upp det sockret då? Varför inte?

Klart att hästar tar upp socker men det finns olika sockerarter och en del sockerarter är farligare än andra för en IR-häst. “Socker” är monosackarider eller disackarider. Glukos är det farligaste sockret och därefter kommer sukros. Sukros (sackaros) är det socker som finns i t.ex. sockerbitar. Fruktos är det socker som är minst farligt. Frukt innehåller alla dessa sockerarter men en del frukter kan innehålla mest fruktos som är mindre farligt.
 
Min veterinär rekommenderade vanlig Proviva när min häst hade haft kolik, men det är ju en helt annan sak än att motverka fång. Själv skulle jag inte ge det till en fång-häst. Men som flera skriver innan så kan det ju precis som min veterinär också menade vara bra för tarm-verksamheten, och i mitt fall så gavs det EFTER att den intensivaste koliken gett med sig för att få igång magen igen.
 
Jag har hört folk som har fånghästar som ger hästarna Proviva under våren när gräset börjar komma, när det är frost på morgonen och varmt på dagen osv. Jag undrade då hur hästarna tar upp allt det socker som Proviva innehåller. Det innehåller ju både fruktsocker och processat socker (sammanlagt skrivs det att 1 liter innehåller 31 sockerbitar). Men enligt ägarna så nej, hästen tar inte upp det och det fungerar utmärkt.
Tar hästarna inte upp det sockret då? Varför inte?

Skulle aldrig i hela livet ge Proviva till en fånghäst - no way! Pro Equo i så fall.
 
Proviva har funkat jättebra de gångerna min förra häst var lös i magen.

Till fånghäst? Aldrig

En fånghäst ser man till att den hålls ifrån gräset på vårkanten om man vill vara på den säkra sidan..anfall kan komma av minsta lilla och det enda förebyggande jag ser som vettigt är helt enkelt att inte låta den äta gräs när risken är som störst för högt sockerinnehåll och stressat gräs.
 

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 560
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 916
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·
C
Foder & Strö Jag har en 31 år gammal ponny som jag skulle behöva ha ett riktigt bra foder till, för att förra vintern började man se att han inte tog...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 209
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp