Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom jag aldrig släpper utan tillsyn(är alltid hemma) så blir det inte frost när dom är där, mäter jag innan släpp vet jag att det ligger ungefär där och inte blir så mycket högre.sockerhalten varierar från dag till dag och från timme till timme, beroende på omgivningen (ljus o temperatur tror jag), så att mäta den vid en viss tidpunkt säger egentligen ingenting.
När det generellt har varit extremt solfattigt, regnat mkt o en medelT där gräset knappt växer innehåller det mest vatten.
Om gräset frostats utvecklar det typ glykol som inte är nyttigt.
http://aledjurklinik.se/hastavdelning/rad-och-tips/fang/ skrev:Fruktanhalten varierar i gräset under dygnet. Fruktan bildas i större mängder i gräs när gräset är stressat, som vid mycket hög dagstemperatur och stark sol eller vid kyla och frost. Detta ger en förklaring varför hästar utvecklar fång på hösten när betet är relativt magert men när det är frost nattetid. Det betyder också att fruktanhalten i höet kommer att variera beroende på hur vädret varit vid skördetillfället och vid vilken tid på dygnet höet är slaget.
Orkar inte länka källor till hur fotosyntesen fungerar (så lättgooglat), men här är en liten text från en veterinärklinik om det hela:
Just det - Fruktan.
det är "glykolet" o det är det som ökar när det fryser.
Jag skrev att det fungerar som glykol.
Inte att det ÄR det!
Tar mig en frihet här:Inga växter använder ju/innehåller glykol? Jag förstår inte vad du menar när du skriver "som glykol".