Socker i gräs

kol

Trådstartare
Har fortfarande lite bete kvar, så jag undrar om någon vet om det finns något sätt att mäta sockerhalten själv hemma?
Hade varit bra att mäta innan man släpper för att se om det går, vill utnyttja hagen. annars får jag stängsla av där det inte är nerbetat.
 
sockerhalten varierar från dag till dag och från timme till timme, beroende på omgivningen (ljus o temperatur tror jag), så att mäta den vid en viss tidpunkt säger egentligen ingenting.
 
sockerhalten varierar från dag till dag och från timme till timme, beroende på omgivningen (ljus o temperatur tror jag), så att mäta den vid en viss tidpunkt säger egentligen ingenting.
Eftersom jag aldrig släpper utan tillsyn(är alltid hemma) så blir det inte frost när dom är där, mäter jag innan släpp vet jag att det ligger ungefär där och inte blir så mycket högre.
 
Det finns så vitt jag vet inget test som går att göra så snabbt.

Och det enda hemmatest (dvs ingen ultradyr utrustning krävs) som jag känner till är att mäta energi-innehållet genom förbränning. Men det kräver ju en del utrustning och förberedelse ändå.

Kalla temperaturer = mer socker i gräset. Du kan ju ta ett prov på samma plats vid samma klockslag några dagar i följd, anteckna temperaturer, skicka på analys, utvärdera.
 
Gräsets mognadsgrad, grässort, soltimmar, tillgång till vatten, gödsling etc. påverkar sockerhalten. Det är väldigt svårt att mäta, men finns mycket forskning.
 
f också, jag har ju fortfarande tempraturer mellan 3-igår otroliga9 grader, så jag får väl göra som på sommaren då och känna på småtrollen mina. Dom går aldrig hela dagar i alla fall, max 5h.
 
När det generellt har varit extremt solfattigt, regnat mkt o en medelT där gräset knappt växer innehåller det mest vatten.

Om gräset frostats utvecklar det typ glykol som inte är nyttigt.
 
När det generellt har varit extremt solfattigt, regnat mkt o en medelT där gräset knappt växer innehåller det mest vatten.

Om gräset frostats utvecklar det typ glykol som inte är nyttigt.

Nej, det utvecklas inte glykol. Det utvecklas socker, glukos och fruktos.
 
Hmm. Det bildas ett ämne för att skydda stråt.
Socker, glukos eller fruktos omvandlas. Därför är det farligt för känsliga individer
Mer socker kan inte bildas av köld då fotosyntesen inte längre är igång.
 
Det är inget som omvandlas, det är socker som lagras istället för att förbrukas till tillväxt (jag har inte i huvudet i vilken form, om det är glukos/fruktos/fruktan whatever). När det blir riktigt kallt så avstannar tillväxten och sockret förbrukas inte utan läggs på lager så att växten kan snabbstarta när det blir nog varmt och ljust för tillväxt igen.

Det som är farligt för "känsliga" hästar är den höga sockerhalten.
 
Orkar inte länka källor till hur fotosyntesen fungerar (så lättgooglat), men här är en liten text från en veterinärklinik om det hela:

http://aledjurklinik.se/hastavdelning/rad-och-tips/fang/ skrev:
Fruktanhalten varierar i gräset under dygnet. Fruktan bildas i större mängder i gräs när gräset är stressat, som vid mycket hög dagstemperatur och stark sol eller vid kyla och frost. Detta ger en förklaring varför hästar utvecklar fång på hösten när betet är relativt magert men när det är frost nattetid. Det betyder också att fruktanhalten i höet kommer att variera beroende på hur vädret varit vid skördetillfället och vid vilken tid på dygnet höet är slaget.
 
Orkar inte länka källor till hur fotosyntesen fungerar (så lättgooglat), men här är en liten text från en veterinärklinik om det hela:

Nej, du hade rätt och veterinärkliniken fel. Veterinärkliniker ska nog ägna sig åt saker som de förstår och inte leka hortonomer. Dessutom är det skrämmande att de inte har bättre kunskap om fång.

Byt ut ”fruktanhalten” i texten mot ”sockerhalten” så blir det mer rätt. Den främsta anledningen till att hästar utvecklar fång på hösten är dock PPID.

Att mäta sockerhalten i gräs själv kan man nog glömma. Inte ens svenska analysföretag klarar av att mäta sockerhalten i foder. Se följande tråd:

http://www.bukefalos.com/threads/agri-labs-sockeranalys.1275001/#post-16617469
 
Fruktan bildas när gräset blir "stressat".
Det som är farligt just med fruset är att det då finns större kvantiteter. Det har ännu inte nått gränsen för att bli dött. Fruktan är sista försvaret o kan bara klara av x antal heldagar med minusgrader dygnet rnut,. Under snön som isolerar kan det leva länge.
Helt nedbetat snustorrt julibete t o m utan dagg på natten är knappt gnagbart
 
Inga växter använder ju/innehåller glykol? Jag förstår inte vad du menar när du skriver "som glykol".
Tar mig en frihet här: :)
Som glykol dvs vi använder glykol för att förhindra att vatten fryser.

Gräset använder fruktan för att inte frysa sönder.

(Om jag nu inte missförstod vad @axel menade)
 
Precis.
Gräs såhär års innehåller mest vatten. Fryser det så går fibrerna sönder. Strukturen. Varav gräset försöker skydda sig med fruktan.
Det behövs solljus för att producera socker som inte är farligt för en häst, men stora doser av fruktan är.
Ingen av mina hästar har ätit frostgräs. Smakar nog sämre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp