Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

golden_tinka

Trådstartare
Dags att stängsla om hagarna och tänkte då se till att det blir ett riktigt staket som står länge, just nu består staketet av diverse olika plast och trä stolpar och några olika sorters band!

Det ska som sagt vara prisvärt och inte dyrt, men ändå ge ett snyggt intryck!
Fram med förslag är nybliven gårdsägare och har dålig koll på vilka stängsel som är bäst!;)

Sv: Snyggt, prisvärt och hållbart staket!

Hmmm, ingen som har ett snyggt, prisvärt och hållbart staket!?:crazy:

Nåt annat staket ni kan rekomendera då?

Jag rekommenderar trästolpar av bra kvalitet tex ekstolpar eller tryckimpregnerade stolpar.

Sen ett elband av hög kvalitet. Det är dyrt i längden med billiga elband. Vi har elband från horse-guard sk franska elband.

Då har du ett stängsel som bör hålla i 20 år.

Haloj, jag är i samma situation... letar bra staket till min mark.... Har kikat runt ganska länge o är fortfarande kluven mellan plast o trä.

Tänker så här - vita plaststolpar med förborrade hål - snyggt så länge det håller formen, bekvämt att montera osv... verkar vara ganska "normala" priser... har kollat på olika företag på nätet och de verkar ta ungefär samma pris om man köper många stolpar.... själv behöver jag nog mellan 250-300.

Men sen känns det mer robust med tryckimpregnerat trä.... men då får man montera klämmor osv... lite bredare vitt band till trästolpar är snyggt också! MEn bredare band går sönder snabbare så rep är ju klart hållbarare... men dyrare :) Jag tänker mig att kanske hitta ett sågverk nånstans som kan bli billigare på stolparna så att man kan lägga lite extra krut på riktigt hållbar tråd....

Ja, som sagt.... det hjälpte väl inte dig kanske :) Men jag är nyfiken på bra tips också!!

Dags att stängsla om hagarna och tänkte då se till att det blir ett riktigt staket som står länge, just nu består staketet av diverse olika plast och trä stolpar och några olika sorters band!

Det ska som sagt vara prisvärt och inte dyrt, men ändå ge ett snyggt intryck!
Fram med förslag är nybliven gårdsägare och har dålig koll på vilka stängsel som är bäst!;)
Vi använder 8 cm rund tryckimpregnerad stolp men har slutat med band och linor. Vi använder järntråd och sätter fyra trådar för att kunna beta med alla slags djur. Betena mår bättre av att växelbetas.

Vi använder 8 cm rund tryckimpregnerad stolp men har slutat med band och linor. Vi använder järntråd och sätter fyra trådar för att kunna beta med alla slags djur. Betena mår bättre av att växelbetas.

Det brukar fungera med elband även till kor. Men visst ståltråd är bättre till kor. Särskilt om man har stora hagar är det bra med ledningsförmågan.

Många hästmänniskor gillar inte ståltråd och vi hyr ju ut stallplatser så oavsett vad jag själv tycker så har vi marknadsanpassat oss och valt bort ståltråden nu.

Haloj, jag är i samma situation... letar bra staket till min mark.... Har kikat runt ganska länge o är fortfarande kluven mellan plast o trä.

Tänker så här - vita plaststolpar med förborrade hål - snyggt så länge det håller formen, bekvämt att montera osv... verkar vara ganska "normala" priser... har kollat på olika företag på nätet och de verkar ta ungefär samma pris om man köper många stolpar.... själv behöver jag nog mellan 250-300.

Men sen känns det mer robust med tryckimpregnerat trä.... men då får man montera klämmor osv... lite bredare vitt band till trästolpar är snyggt också! MEn bredare band går sönder snabbare så rep är ju klart hållbarare... men dyrare :) Jag tänker mig att kanske hitta ett sågverk nånstans som kan bli billigare på stolparna så att man kan lägga lite extra krut på riktigt hållbar tråd....

Ja, som sagt.... det hjälpte väl inte dig kanske :) Men jag är nyfiken på bra tips också!!

Men hur får du ner plaststolparna i marken? Måste inte de grävas ner?

Trästolpar slår man ner med slägga och det går mycket fortare.

jag har inpregnerade trästolp som jag målat röda med vanlig falurödfärg.. sedan har jag elband (20mm) som övertråd och elrep som undertråd...

det viktigaste för att få band/tråd att hålla länge är förståss att välja bra kvalitet... men också att se till att de är spända ordentligt och att ha nån form av grindar.. själv har jag spiralgrindar... det är annars där som trådarna blir nötta...

det snyggaste är också att ha tråden att gå rakt o inte följa marken om det inte är extrema höjdskillnader... vi har gjort så att vi satt ner hörnstolpen o sen spänt ett snöre mellan o sen slagit ner stolpen till samma höjd...

Sant..... har turen att ha en granne som kör med en maskin o gör hålen - fråga mig inte hur, har inte undersökt det närmre... men visst, jag håller med - gör man det med handkraft måste ju trästolp vara bra mkt smidigare. Lutar klart åt tryckimpregnerat själv...

Tack för alla svar!:)

Har vart inne på tryckimpregnerat tidigare, och är det såpass lång hållbarhet är det ju verkligen värt pengarna!

Har även spanat lite på en ståltråd med svarta gummihöljen på som man istället för att trä igenom isolatorer spikar fast på stolpen, ursäkta min flummiga förklaring..
Denna tråd spänner man iaf in i varje hörn, vilket gör att den är väl uppspänd!

nån som vet vilken jag menar?

Annars är även elrep av intresses, snyggt"

Det brukar fungera med elband även till kor. Men visst ståltråd är bättre till kor. Särskilt om man har stora hagar är det bra med ledningsförmågan.

Många hästmänniskor gillar inte ståltråd och vi hyr ju ut stallplatser så oavsett vad jag själv tycker så har vi marknadsanpassat oss och valt bort ståltråden nu.
Vi sambetar med får. Riskerna för skador är ungefär lika mellan band, rep och ståltråd. Däremot ska man aldrig ha vajer.

Jag anser att säkerheten i en stängselanläggning beror mindre på material än hur man gör detaljarbetet. Detaljer som brottanvisningar, chockfjädrar, elinstallationer och grindar är det som gör en anläggning säker. Det går att göra även en anläggning med dyra band helt livsfarlig för hästar om man gör fel.

Vi har ekstolpar med tjära nedtill, och till det tjockare ståltråd. Leder strömmen bra, och håller i ur och skur.

Klyvda ekstolpar. granslanor och eltråd av galvat järn. Kostar inte mycket och håller bra även till stökiga hästar. Behöver inte målas om man inte vill, både ekstolpar och granslanor blir vackert silvergrå med tiden.

/KT

Klyvda ekstolpar. granslanor och eltråd av galvat järn. Kostar inte mycket och håller bra även till stökiga hästar. Behöver inte målas om man inte vill, både ekstolpar och granslanor blir vackert silvergrå med tiden.

/KT

Hur sätter du upp det?
och hur långt har du mellan stolparna?;)

Vad menar du med vajer och varför ska man inte ha det?

och vad har du för grindar?

Finspunnen vajer (brukar vara 1,5 mm) är extremt stark och tunn, inte lämplig för häst. Däremot kallar Nordpost även den 8 mm specialtråden för hästvajer och den är nog perfekt fast den är svindyr.

vi har köpt funda rejäla stolpar i pack om 500 st för ett mkt bra pris kom ej ihåg varifrån å vad de exakt kostade å sen ha vi borr på traktorn så de e bara att borra, sätta i stolpen, ge den 1 bank med slägga å sen ta nästa.. super smidigt. vi har vita el band på ca 1 cm breda. skulle aldirg våga ha ståltråd eller rep på de ej går sönder så lätt. fatsnar hästarna så e de ju bättre att dom kommer lös än blir liggande speciellt om man har hög ström i staketen som vi har. de staketet som är gammalt består av ekestolpar och band har hållt i 25 år nu. så jag tycker de e super

Vi har impegnerade trästolp och elrep av hög kvalite trots varningar om avskurna senor osv..

Har monterat trådspännare på alla sträckor. Tror vad du än väljer så blir det snyggast helhetsintryck när man noga mäter höjd och avstånd mellan stolp så det blir lika överallt. Alla isolatorer ska sitta lika och vara likadana även grindhandtag osv.

Tråd, rep eller elband ska vara spända som fiolsträngar så inga hästar kan trassla in sig.

Vi har fått mycket beröm för snygga hagar trots att det bara är trästolp och rep.
Det lönar sig att mäta, mäta och mäta.
Satsa på lite bättre grejor som håller så slipper man göra om skiten på många år.

Vi satte vårt staket i somras.
Använde tryckimpregnerat stolp, 4 meter mellan varje.
Sedan franska elband, bruna 40mm som ska vara otroligt hållbara.
Det blir jättesnyggt, och är väldigt praktiskt.

82398703.jpg

82398704.jpg

//Jezz

Liknande trådar

Anläggning Vi ska byta staket nu i vår/sommar runt hagarna. Just nu är det vanliga impergnerade stolpar med eltråd. Jag vill gärna ha kvar el men...
Svar
3
· Visningar
1 215
Senast: Strajder
·
P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: Cado
·
Z
Hästmänniskan Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama