Snygga reden, var?

gul_zebra

Trådstartare
Jag skulle vilja få tag på snygga reden till finkarna, tycker de vanliga flätade korgarna är sååå tråkiga.
Skulle gärna ha såna här! http://www.zoosajten.se/finkbo-lyx-liten-p-149-c-379.aspx

Men, jag vill inte ha stängda reden iom att jag inte är ett dugg sugen på en massa små överraskningar ;) Så ja, för att kunna hålla koll efter ägg har jag bara öppna reden men de enda öppna jag hittar är just korgarna och de där röda plastredena. Finns det öppna reden som trots det är snygga?

Ni andra som har finkar, vad har ni för reden? :)

Sv: Snygga reden, var?

Om du låter dem bygga bo själva så bygger de alltid slutna reden, så vi hade aldrig öppna reden till våra. Vanliga slutna korgreden är bäst, och sen att man ger dem lite bomaterial att inreda det med. Såna i kokosfiber, som på din bild, är lite opraktiska att göra rent, så dem provade vi bara nån enstaka gång.

Det är inga som helst problem att hålla koll på ägg och eventuella ruvningsförsök även i slutna reden, snarare tyckte jag det var lite taskigt att bara ge dem öppna reden när de uppenbarligen helst sover i slutna.

Tillgång till bomaterial har de självklart, de har lite olika att välja bland - bomaterial från djuraffären, hö, marsvinspäls, kaninpäls... Pudelpäls däremot uppskattades inte :D
Jag har provat slutna reden men det gick inte alls hem hos de, det är bara öppna som blir använda. Inte ens bygger slutna gör de.

Hur får man bra koll i slutna? Hålen är ju görsmå. Jag vill inte bara ha koll utan även kunna ta bort ägg iom att jag inte vill ha smått lite hursomhelst.

Just den på bilden var bara ett exempel, jag är inte ute efter specifikt såna utan i princip vad som helst som är snyggare än de vanliga korgredena - exempelvis som på bilden :p Kan säga som så att sånt som passar in i en bur som ser rätt naturlig ut vore perfekt. Ska bygga voljär i sommar och inreda med diverse plastväxter, nån fin liten damm, kanske försöka få ihop som ett träd typ och så självklart bara naturgrenar, lite sånt. Det vore trist att sabba det förhoppningsvis snygga med skitfula reden liksom.

Satt in ett till rede för några dagar sen - det är en gammal flätad korg, ganska mörk och gjord av grövre grenar istället för de där tunna ljusa man ser på zoo, så den smälter in bra bland naturgrenarna. Typ sånt vore guld det också men jag har nog aldrig sett sånt annat än som gamla korgar folk har på väggen, och såna blir ju fula ändå sett till utformningen...

Det är bara att titta in i redet, så små är inte hålen. Om de börjar ruva är det bara att ta bort äggen, superenkelt. Det är ju inte så svårt att upptäcka om de börjat ruva, och då har man ju nån vecka på sig innan äggen kläcks. Men det är inte sagt att de gör det, beror på hur häckvilliga par man har.

För att inte märka när en kull är på väg måste man nog vara väldigt ouppmärksam, vi hade finkar i mer än tio år, hade många kullar och bara slutna reden, men aldrig att vi fick oväntade ungar någon gång.

Jo iofs. Det är väl nån idé jag har fått av någon anledning :D

Det får bli några slutna reden till sommaren, när voljären är byggd. Känns lite väl onödigt nu eftersom de inte uppskattar de ett dugg. När voljären är byggd blir det fler finkar, de kanske kan uppskatta slutna :)

Spinner vidare lite på det här med rede...

Om någon fink får för sig att lägga ägg som jag vill låta kläckas, hur mycket kan jag då störa för att kolla om det finns ägg lagda? Plocka ner redet och hänga upp det igen, är det något som funkar eller är det alltför stressigt för honan? Blev lite fundersam då jag ju ska bygga voljär i sommar - att redena ska hänga rätt högt är jag på det klara med, men jag är liksom inte så lång så jag kan hålla koll hur högt som helst.
Om det blir smått så vill jag ringmärka ungarna dessutom, och då gäller det ju att faktiskt få tag på de.

Det skulle jag inte göra, stor risk att hon överger äggen. Enklast är väl helt enkelt att se om de börjat ruva, utan ägg ruvar de inte. Och om de ruvat länge utan att det blivit ungar, så är äggen förmodligen inte befruktade eller har dött, och då tar man bort dem så att paret kan göra ett nytt försök.

Ringmärker gör man absolut inte med nykläckta finkungar, de är alldeles för små när de kläcks. Dessutom riskerar man att skada eller döda dem om man tar ut dem ur boet innan de fått fjädrar. Bäst är om du får tag på ringar som är öppna, som man snäpper på, och då ringmärker man när ungarna lämnat boet. De flyger dåligt och är orädda då, så det är inga problem att få tag på dem ens i en stor voljär. Men du hade väl zebrafinkar, och de ringmärker man inte normalt. Ringmärkning på burfåglar är bara för att kunna identifiera vilken fågel som är vilken, och vanligen blir inte zebrafinkar så identiska att man inte ser skillnad på dem även utan ringar. Vi ringmärkte en del arter, men då måsfinkar, bältfinkar och liknande, där vi fick flera identiska individer.

Ok. Inga nerlyfta reden då alltså :D Fasen att man ska vara så kort, det strular till det ibland. Min svartkindade hona lägger ägg för fullt just nu så jag har märkt nu att längden är ett gissel... Det är svårt att nå att plocka bort äggen när buren står högt och redet hamnar på typ samma höjd som det kommer bli i voljären :p Synd egentligen, jag skulle gärna låta äggen vara och hoppas på smått - men honan är troligen hanens syster så det vore nog inte fullt så jättelyckat. Däremot är hanen i full gång med att tillverka bebisar ihop med min fawn pied-hona, så jag får hoppas på smått där istället om jag hinner läsa ikapp lite mer innan :D

Nejnej, att ta ut nykläckta har jag aldrig haft någon tanke på ens. Däremot vid 8 dagar eller när det nu var de skulle märkas (jag och sifferminne...) om de får fasta ringar. Men blir det märkning så verkar det absolut enklast med delade plastringar så det blir nog så. Tänkte mest ifall att :)

Mjo, fast jag är urusel på att se sånt. Det är en sak när alla verkligen ser olika ut som nu (har en grå hane, en grå hona, en svartkindad lightback hona och en fawn pied hona - ser man inte skillnad då så är det illa...), men med flera i samma färg har iaf jag ganska svårt för det även om jag vet vad som skiljer de - jag hade tom svårt att se skillnad på mina första finkar, som bestod av bara två gråa hanar att hålla reda på och som inte var så jättelika ändå... För mig skulle ringmärkning underlätta så sålänge det inte är skadligt för de så varför inte liksom :)

Det är rätt pilligt, bara, och deras ben är så tunna - det känns som att man ska bryta av benet när man håller på och fixar med ringen. Får du två likadana fåglar, och tänker behålla bägge, så kan du ju ringmärka just dem.

Ska du plocka bort äggen kan du såklart ta ner redet, honan ska ju ändå inte ruva mer då, så det spelar ingen roll om hon överger boet. Om du däremot vill ha en kull, eller rent av har nykläckta ungar, så skulle jag akta mig för att hålla på med redet. En del finkhonor är väldigt lättstörda (det varierar beroende på individ och art).

Ohja, kan tänka mig det! Tycker det känns som man ska ha ihjäl de redan vid infångning... Som jag får göra varje vecka för tillfället, ingen höjdare precis :crazy: Aldrig mer fågelbur utan utdragbar botten säger jag bara! Kan knappt vänta tills voljären är klar, den blir det utdragbar botten på :bump:

Ja det är klart. Jag tänkte mest när det blir smått som behålls, jag är sådär så jag gärna har koll på allting. Får hålla mig i skinnet helt enkelt, eller stå utanför och glo genom kameran istället. Tack gode gud för zoom :D

Förresten! Du råkar inte veta hur länge finkägg ska koka? :p De oönskade har jag kokat, krossat och stoppat in i finkburen igen så flickorna får i sig kalken. Kokade lika länge som vaktelägg men tycker de blev lite lösa.

Matar du dem med deras egna ägg?:crazy:

Ursäkta, men det är väl makabert tycker jag. De äter aldrig sina egna ägg normalt, det är ju lite som att mata kor med sina egna döda kalvar.

Vi gav våra krossade (höns)äggskal för kalken. Det ska helst vara råa, så ta vara på äggskalen när du använder ägg i matlagningen bara.

Jag gissar att du har koll på att du behöver tillskottsfodra med animaliskt foder om du ska låta dem få ungar?

Ja, jag läste mig till att man skulle göra det så det är precis det jag har gjort. Makabert ja, det kan jag hålla med om... Men liknelsen med kor förstår jag inte, kalven är ju fullt utvecklad (och kor är växtätare dessutom) medan äggen inte ens blivit ruvade än :p
Hönsägg får de också - kokta och krossade eller bara krossade äggskal när jag stekt ägg eller fixat råa ägg åt råttorna. Väldigt populärt :)

Nej, animaliskt är nytt för mig, det har jag missat. Vad för sorts animaliskt menar du då? Typ kokt ägg eller levande mjölmask eller nåt sånt? Vill minnas att mamma gav sina fjärilsfinkar myrägg, är det något som funkar? Något märke du kan rekommendera kanske? :)

Nej, men äggen kommer ur fågelns egen kropp, ungefär som att du skulle dricka ditt eget mensblod för att inte få järnbrist. Jag tycker personligen det är rätt äckligt, och skulle inte göra det. De behöver ju inga mängder, så det finns ju ingen anledning när det finns hönsägg och man ändå har skal över därifrån.

Alla finkar behöver animaliskt tillskott när de ska föda upp ungar. Man kan ge lite allt möjligt, det beror på vad de vill äta och vad man har tillgång till - mjölmask, myrägg, äggfoder (kokt pressat ägg blandat med ströbröd), bröd uppblött i mjölk... Man får testa sig fram lite. För vitaminernas skull är det också bra om de får lite grodda frön, den vanliga finkfröblandningen funkar fint att göra groddar av.

Men euww, vilken äcklig bild jag fick i huvudet nu! Dumma dig :p Nåväl, point taken. Äggen hamnar hos råttorna istället framöver - lilla Dojis hälsar att de är väldigt goda :)

Ey smart, har aldrig tänkt på att man kan grodda fröblandningen :o Jag brukar mest grodda alfalfa då och då, utöver det brukar de få lite frukt och grönt i stil med äpple, päron, riven morot och diverse annat. Iofs är det en del pellets i min blandning så det kanske vore osmidigt att grodda just den.

Vilken tur, jag är lite smårädd för mjölmask :o Skulle köpa det till råttorna en gång för hundra år sen, men fick hem en drös bitande zophobas istället. Jag som redan hade svårt för larver sen innan har aldrig köpt en endaste liten larv efter det... :crazy: Så det får gott duga med annat. Kokt ägg har de fått ofta hela tiden helt enkelt för att det uppskattas och för kalket, och med tanke på vilka matvrak jag har här hemma så skulle säkert allt möjligt annat uppskattas lika mycket :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama