Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Zewz

Trådstartare
Nu när vi har börjat få liiiite ordning i trädgården hemma insåg jag att vår ena gavel på huset är dötråkig. Då den ser ut på följande vis
263.jpg

(dDet var den enda bilden jag hittade... Gammal bild, halvfärdigt hus ;) )
och vi har röjt undan alla gamla buskage och träd som stod där blev det JÄTTETOMT. Ser verkligen heltöntigt ut, där i gluggen där det en gång tidigare varit ett fönster. Det syntes liksom inte innan när det var helt igenvuxet :angel:
Nu har jag fått för mig att sätta upp en snygg spalje där, och plantera något som klättrar.
Men
1. Vart hittar man snygga, gärna lite annorlunda spaljéer?
2. Vad tål österläget där? Kan se framför mig någon form av vit ros, det skulle vara härligt :love:

Bor mitt i småland, är nog zon 4 här.
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

En tanke bara, att en spaljé mot väggen är ett litet problem när huset ska målas om.

Annars tycker jag att spaljéer i armeringsjärn som man kan sätta i en målad träram är snygga. Tillsammans med rosor är de jätte vackert :love:
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Kan tänka mig art gjuta ner något också, som går att plocka ner. Annars är nog inte några skruvar så svåra att lossa när huset ska målas nästa gång. Men har också tänkt på alla praktiska grejer som fukt och sånt.
Kansk finns något bättre att plantera där, för att fylla ut gluggen?
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Fast om själva spaljén går att ta bort tillfälligt vid t.ex målning så är själva växten i vägen eller blir skadad om spaljén går att vika undan eller så.

Jag skulle nog plantera en buske eller ett lågväxande träd i stället en bit från husväggen, men som ändå tar bort intrycket av en tom vägg. Syren, fläder eller nåt sånt kanske :confused:
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Husväggen mår inte så bra av spaljeer eftersom växten håller fukt.

Jag hade planterat buskar/träd. Koreansk korall går upp till zon 3, kan nog klara det så pass nära en husvägg, den är fin och blir halvstor. Hybridgullregn går också till zon 3. Om du sätter 4-5 meter från huset funkar bergskörsbär som har en fantastisk tidig, rosa blomning, men den blir ganska bred, zon 5. Gulbarkig hägg blir något smalare men har en fantastisk stam, likaså glanskörsbär som inte är så härdigt tyvärr...

Ni har väl mager mark där uppe, men vill du pyssla med torv kan rhododendron vara ett alternativ.

Vill du ändå ha klättrare kan väl Roger funka, men de gillar SOL och öst ger ju bara sol fram till lunch ungefär... välj nåt du får binda upp och som inte klättrar så mycket själv, dvs kan ta sig under fasadbrädor och liknande.
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Tack alla för tips! Lutar nog åt något litet träd då kanske. Buskar har vi i oändlighet i trägården redan - syren, forsythia, rhododendron, lite olika rosor, bärbuskar i olika former och massa annat spret som jag i inte vet vad de heter :rofl: iofs har vi mycket träd med, men de känns lite roligare :)
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Hahahahaha, okej, trodde det fanns nån ros-sort som hette Roger :rofl:
Skriver själv på iphone så jag känner igen konstiga rättstavningsförslag...
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Det finns skuggtåliga och väldigt härdiga rosor. Jag har nyligen köpt hem Polstjärnan och Venusta Pendula, båda vita klätterrosor som tål skugga och är härdiga upp till zon 7 respektive 5.
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Rosor ska det såklart stå:D Rättstavningen på mobilen fattar inte vad jag vill ha sagt:p

Din mobil tog för givet att du menade en fönstergluttare vid namn Roger alltså, som gärna klättrar på väggarna :p

Tänkte direkt på damnyouautocorrect.com, när jag såg det där, haha.
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Klätterväxter och växter nära väggen är inte så bra eftersom det kan lättare komma skadedjur då *läst på Anticimex hemsida tror jag*
 
Sv: Snygg spaljé och tålig klättrande växt?

Jo, vi har fått renovera myyyyycket på grund av fukt och skadedjur, men då låg det rabatter med en miljon olika växter precis kant i kant med fasaden. Allt det är bortgrävt nu, och marknivån är sänkt, så jag tänkte att en spaljé kan väl inte skada, om man sätter ordentliga distanser :angel:
Men det kanske är dumt då... :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 514
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp